Albion TCT 50H
Av Mats Claesson
Albion TCT 50H är en gitarrförstärkare som tar nya grepp när det handlar om kanalhantering. Här handlar det inte bara om separata rena och distade kanaler, utan också möjligheten att blanda dom.
Vem är Steve Grindrod? Själv tyckte jag att namnet klingade bekant, men jag kunde inte sätta fingret på var jag hört det tidigare. Mellan 1973 och 2000 var Steve Grindrod utvecklingschef och ingenjör hos Marshall. Fram till år 2008 hade han samma position hos Vox. Arbetsplatser med tyngd, om man säger så, och tänk så många viktiga modeller som släppts under hans tid hos dessa märken.
Steve har nu börjat ett samarbete med International Audio Group och lanserar en ny linje förstärkare under namnet; Albion Amplification. Nu kan Steve Grindrod med andra ord skapa ”sina egna förstärkare” med utgångspunkt från hur han själv vill att de skall låta och se ut. Albion tillverkar egna komponenter som transformatorer, kretskort, trädetaljer, högtalare och förstärkarna är handlödda (handwired) i fabrik i Kina.
En första anblick ger intryck av en förstärkaren som ser ganska ”normal” ut, dock med ett mycket lyxigt, pianolackat stycke trä som front vilket genast för tankarna till den exklusiva skara stärkare som går under epitetet ”Boutique-förstärkare”.
Egna lösningar. Som alltid gör man en svepande överblick av panelen – liksom för att snabbt sätt sätta sig in i vad man har framför sig. En sak som man omedelbart upptäcker är att det finns en mycket finurlig möjlighet att blanda de två kanaler denna förstärkare har. Det här innebär riktigt häftiga tonala möjligheter – och jag återkommer till detta senare.
En annan intressant sak är en fasvändare som kan användas om man använder flera förstärkare och högtalarna i dessa är ur fas med varandra, vilket resulterar i att man förlorar ”botten” i ljudet. Med denna funktion kan man även finstämma de akustiska egenskaper som uppstår mellan gitarr och förstärkare och mota bort döda punkter som kan uppkomma.
Förstärkaren har två kanaler med identiska uppsättningar kontroller. Kanal A har preamp innan eq, och kanal B har preamp efter eq. Detta genererar två olika tonala profiler där de mest glasklara rena ljuden kan hittas i kanal A och mer distorienterade ljud i kanal B. Båda kanalerna har dock möjligheter att generera både rena och distade ljud.
I slutstegsdelen finns deep och edge (low och high) responskontroller och en feedback-kontroll med tight- och loose-kontroller där tight genererar större möjligheter till kontrollerad återkoppling. Med knappen; 100 % / 33 %, kan man välja att köra stärkaren i 50- eller 16.5 watt.
De två kanalerna uppför sig, som sagt, lite olika tonalt med en ”amerikansk” klang i kanal A och en ”brittisk” ton i kanal B – detta bara som en generell fingervisning om vad vi har att labba med.
Mixa kanalerna. Det här är som nämndes en förstärkare med ett ståtligt yttre, och ljudet följer med utseendet. Det är med andra ord en imponerande samling sound man få fram ur en Albion TCT50. Kanal A visar upp en klarhet i de rena klangerna som är påfallande. Man får en redig kick rätt i mellangärdet av djupa basfrekvenser och distinkt diskant. Lite mer drag på gainkontrollen och skönt bruna toner av köttig dist infinner sig. Allt från maffiga kompmattor till riktigt håriga solotoner går att krana fram. Jag plockade fram en grupp gitarrer bestående av Fender Stratocaster, Telecaster och några olika Gibson Les Paul-modeller med dels P90- och Humbuckermikar för att täcka in ett vanligt förekommande spektrum av gitarr- och mikrofonvarianter. Beroende på vilken gitarr man spelar på, reagerar Albion mycket känsligt och transparent på de olika modellerna.
Kanal B uppvisar en råare och mer aggressiv sida. Här går givetvis att få fram träskigt bluesljud med sumpiga övertoner, men också ordentligt metal-distade toner med skönt krämiga solomöjligheter.
Nu är det ju så att man ofta, när det gäller förstärkare av denna typ, får välja mellan två alternativ av tonalitet och identitet – och växla mellan dessa. Jag vet inte hur många gånger jag funderat; ”Hmmm… vilket gôtt sound det var med de här rena, djupa basfrekvenserna, tänk om man kunde addera lite bett och frenesi från den andra kanalen och blanda dessa…”.
Den här förstärkaren tillåter just denna funktion.
Med mixknappen blandar man ihop de båda kanalerna och med mix balance kan man höja och sänka volymen i förhållande till den nivå man sätter de individuella kanalernas volym. Detta innebär att ”mixkanalen” blir en tredje kanal och kan användas som solokanal med höjd volym – eller tvärtom en kompkanal med reducerad volym. När man är i mixmode är det bara att vrida på mer eller mindre på de båda kanalernas kontroller och blanda som man finner lämpligt.
”Best of both worlds”, brukar man ju säga och med mixfunktionen blir detta handfast verklighet. Med två riktigt välljudande kanaler var det rejält spännande att blanda runt och mixa dels extrema ”sidor” av ljud, alltså rena och distade ljud ihop – som om man hade två helt olika förstärkare bredvid varandra, eller finjustera två liknande ljudkaraktärer men med olika tonalitet. Mängden varianter är oändliga och det är bara den egna fantasin, eller skall vi säga uppfattningen om hur man vill att det skall låta som sätter gränserna. En mycket intressant och användbar funktion är det, helt klart!
Slutomdöme. Albion TCT50H är både till sitt yttre och inre en mycket fint byggd förstärkare med högklassiga ljud som spänner över det mesta man behöver som gitarrist. Den inbyggda mixfunktionen göra att den står ut bland sina konkurrenter. Handhavandet är enkelt och detta sammantaget gör Albion TCT50 till en riktigt habegärlig, prisvärd förstärkartopp som rekommenderas att kolla in.
Fakta
• Rörtopp, handbyggd
• 50/16.5 W
• 2 kanaler (3 kanaler med mixfunktion)
• 5 st. 12AX7 i försteg
• 2 st. EL34 i slutsteg
• Seriell loop
• Pris: 7 995:- (direkt från Albion Scandinavia)
FUZZ 6/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se