Skandinaviens ledande gitarrportal

Bättre gitarrljud på inspelningen. Del 1 förberedelser

Av Erik Nordström
 
Vi tar dig steg för steg till ett bättre gitarrljud på inspelningen. Vad som uppfattas som bättre eller fetare ljud kan vara olika från person till person. Du provar och bestämmer själv vad som passar dig. 
 
Den här delen handlar om förberedelser innan inspelningen av elgitarr med förstärkare. Vägen mot ett bättre ljud börjar med en översyn av din egen rigg. Det kan finnas inbyggda hinder som saboterar för dig utan att du är medveten om det. När riggen är redo för inspelning flyttar vi runt förstärkaren i inspelningsrummet tills vi hittar en placering av förstärkaren som låter bra.
Till att börja med vill jag påpeka att jag själv anser att ljudet, ett ”sound” som någon har, sitter i talangen och i fingrarna hos den som spelar. Talang i en kombination med bra instrument och förstärkare är en fantastisk upplevelse. 
Så tänk på att en rigg som med gitarrist A låter hur fett som helst kan låta hur mesig och tunn som helst när gitarrist B spelar. Det finns inga mirakelmediciner för den som inte kan spela. Ofta är övning vägen till ett bättre ljud. Om du hör en annan gitarrist som har ett ljud liknande det som du själv vill ha, våga fråga om utrustningen och be om råd.
Utgångspunkten är att du har både ett instrument och en förstärkare av god kvalitet och att båda är i bra kondition. Bra kondition betyder att gitarren är väl justerad och har fräscha strängar. Du kan få ett kraftigare ljud om du går upp ett steg i sträng-tjocklek. Gitarrmikrofoner kan bytas mot nya av bättre kvalitet. Låt en gitarrtekniker göra det så blir allt garanterat gjort på rätt sätt. Om du har en rörförstärkare ska den vara servad och rören ska vara i bästa kondition. Varenda kabel som kopplar samman gitarr med pedaler och förstärkare ska vara av mycket bra kvalitet.
Det finns anledning att kolla upp riggen innan inspelningen börjar. Tyvärr kan det finnas ”förstoppande” delar i en till synes bra rigg. 
Om du använder många pedaler kan du pröva följande: 
Låt pedalerna var inkopplade men ställ alla pedaler i bypass så att de ”inte kan påverka ljudet”. Spela en stund så att du verkligen hinner vänja dig med hur det låter. Koppla sedan gitarren direkt till förstärkaren. Ifall du tydligt märker att det låter bättre att ha gitarren kopplad direkt till förstärkaren så finns det ett problem. Någon eller några av pedalerna tar ner kvalitén på ljudet även om de står i bypass. Tyvärr är det mycket vanligt.
 
 
Om du har detta problem kan du koppla förbi pedalerna en åt gången tills du hittar den eller de pedaler som ställer till det. 
För att spara tid kan du bara koppla in de pedaler som du måste ha för ditt ljud just för den här inspelningen. De pedaler som inte behövs för stunden får vara urkopplade. Ju färre saker gitarrens signal måste passera genom desto bättre.
 
I pedaldjungeln finns det också hjälp att få. Booster-pedaler av olika fabrikat kan definitivt vara en hjälp för ett bättre ljud utan att förvränga originalljudet särskilt. Rätt justerade kan den här typen av pedaler ofta vara inkopplade vid inspelning. Exempel på sådana pedaler som jag tycker gör jobbet utmärkt är Fulltone Fat Boost och Keely Katana Boost. De kan bli starkt vanebildande och ibland blir det en obehaglig upplevelse att koppla ur dem. Låna hem olika booster-pedaler och prova först så du helt säkert vet att du vill ha en. De kostar en del.
 
 
Nu har vi en rigg där varje länk i kedjan är stark. En rigg som ger ett väl fungerande ljud. Ett ljud som vi vill få ännu bättre för inspelning.
Nästa steg är att pröva olika placeringar av förstärkaren eller kabinettet i inspelningsrummet. Flytta runt förstärkaren i rummet så kommer du att märka att det låter olika om förstärkaren står nära en vägg, i ett hörn av rummet eller mitt på golvet. Det låter också olika om det finns en dämpande matta på golvet under förstärkaren eller om den står på ett hårt och reflekterande golv.
 
 
 
Förstärkaren kan också få en annan klang om den lyfts upp på en stadigare stol så att den kommer upp en bit från golvet. Om du använder en förstärkartopp och ett kabinett kan du lyssna efter om det låter bättre ifall du tar ner toppen från kabinettet och ställer den vid sidan om. Ibland skramlar toppen ovanpå kabinettet och skapar oljud som du inte vill ha med. 
Om du inte har tillgång till ett inspelningsrum kan du ställa in förstärkaren i en klädgarderob. Ta ut så mycket som krävs för att förstärkaren ska få plats. Det som finns kvar i garderoben får tjänstgöra som dämpning.
 
 
Nästa steg är att hitta rätt volym på förstärkaren. Volymen spelar roll för ljudet. En rörförstärkare kan behöva ha en hel del volym för att få rätt ljud. Även om det är frestande att dra på för fullt så lyssna noga. Blir det för stark volym kan andra saker i rummet börja ge ljud ifrån sig. Lokaler med sämre akustiska egenskaper kan vid en viss volym reflektera ljudet på ett sådant sätt att det bara låter illa. Anpassa volymen så att inte rummet arbetar emot dig.
Var i rummet låter din förstärkare bäst? Vilken placering ger det ljud som bäst passar till din inspelning?
 
Den äkta varan sitter i fingrarna och talangen. Det underlättar med instrument och förstärkare av mycket bra kvalitet. Genom att se över riggen kan vi bli av med eller koppla förbi de delar som tar ner kvaliteten på ljudet. 
När dessa förberedelser är gjorda är det tid att plocka fram mikrofonerna och det gör vi i del 2.
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner