Blast Cult Thirty2
Av Lars Arvidsson
Blast Cult Thirty2 är ingen vanlig bas. Det är framförallt ljudet som sticker ut eftersom det påminner mycket om klangen från en kontrabas. Blast Cult gör också kontrabasar och härstammar från grundaren av det numera avsomnade King-märket.
Som namnet antyder är detta en mellanlång bas med 32 tums mensur. Lite kortare än en Rickenbacker men betydligt längre än en kortskalig Gibson EB3 eller Fender Mustang. Den akustiska klangen blir lite öppnare och mindre komprimerad medan strängspänningen blir lite lägre. Detta märks mest om man har mycket kraftigt anslag. Vill man få känslan av en långskalig bas går det givetvis att gå upp ett steg i strängtjocklek.
Konstruktion och ljud. Halsen är medeltjock och medelbred med en rund form som känns kraftig utan att vara klumpig. Den matta finishen på basen känns skön och lär inte bli klibbig när man svettas. Strängbredden vid stallet är aningen smalare än en Fender, men Hipshotstallet går att justera en aning på bredden.
Det första man lägger märke till utseendemässigt är givetvis de fyra separata mikrofonerna, en för varje sträng. Dessa tillverkas av EMG och används bland annat på Ned Steinbergers elkontrabasar.
Ljudet är mycket luftigt och öppet. Det blir lite annan känsla jämfört med en vanlig bas. Det är precis som om det inte lönar sig att ta i med kraftiga anslag. Dels på grund av den kortare mensuren och dels på grund av ljudet som är öppnare än en vanlig elbas. Slapljud blir lite märkliga men det är väl inte det man köper en sådan här bas till.
Det kontra-aktiga ljudet är spännande och inbjuder till lite andra spelstilar. Till exempel tyckte jag att walking-bas kommer till sin rätt och blir roligt att spela.
Bakom två stora luckor på baksidan kommer man åt mikrofoner och elektronik. Mikarna sitter i genomgående hål i kroppen. Efter att ha lossat en liten insexskruv kan man skjuta varje mik ut och in för att ändra höjden under strängarna. Som standard sitter mikarna väldigt lågt och det är också där de ger mest akustisk klang. Genom att höja upp mikarna nära strängarna får man ett kraftigare, tightare och mer komprimerat ljud. Detta är mer likt en vanlig elbas. Uppenbarligen är det låg mikhöjd och mer akustiskt ljud som Blast Cult varit ute efter. Det går nämligen inte att låsa fast mikarna speciellt högt upp eftersom de då hamnar långt ovanför låsskruvarna på baksidan. Detta är givetvis avsiktligt, men om man vill ha ett annat ljud går det naturligtvis att experimentera med högre höjd och istället låsa fast mikarna med exempelvis små kilar gjorda av tandpetare (eller göra nya fästhål för låsskruvarna).
Det uppstickande mittpartiet på kroppen påminner om Gibson Thunderbird i konstruktionen. Detta är praktiskt eftersom kanten bildar ett tumstöd som löper längs hela kroppen. Särskilt bra när det inte finns några traditionella mikrofoner att sätta tummen på.
Med en enkel cutaway blir det lite framtungt och halsen hamnar lite längre bort. Inget av detta kändes dock som ett problem, säkert tack vare den kortare skallängden och de lätta Hipshot Ultralight stämskruvarna.
Kontrollerna är de högst ordinära volym samt bas och diskant. Bas och diskantrattarna har nolläget i mitten, är lättrattatade och låter bra I alla lägen. De gör stor nytta vid såväl ökning som minskning.
Slutomdöme. Blast Cult är en dyr USA-byggd bas för dig som har råd. Den är mycket välbyggd och väldigt personlig. Om du letar efter något annorlunda är detta definitivt något för dig. Med sitt kontraliknande akustiska ljud utmärker sig Blast Cult-basen rejält och är nästan en ny typ av instrument. Priset är högt men detta är en närmast unik USA-tillverkad bas.
Fakta
• Fyrsträngad solid elbas
• 32” mensur
• Kropp av cypress
• Skruvad lönnhals
• Mikar och preamp från EMG
• Stall och mekanik från Hipshot
• Halsmått: 42 x 21,5 mm vid sadel
• Strängbredd: 10,5 vid sadel, justerbar 18-19,5 mm vid stall
• Vikt: 3,8 kg
• Pris: 23 995:-
FUZZ 5/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se