Skandinaviens ledande gitarrportal

Boss DA-2, MO-2 & TE-2

Av Mats Nermark

Boss har skapat väldigt många pedaler som nu är eftersökta klassiker. Måhända kan någon av Boss nya modeller komma att tillhöra den kategorin?
Boss har troligtvis sålt mer distpedaler än någon annan tillverkare i världshistorien. Då kanske det skulle vara lätt att stanna upp i utvecklingen men det gör inte Boss utan letar hela tiden efter nya sätt att göra saker och ting på nya sätt. Med tanke på hur många distpedaler som finns förvånar det mig lika mycket varje gång någon hittat på något nytt.
Boss DA-2 Adaptive Distortion. Det lustiga med DA-2 är att den är ny ”på riktigt”. Med detta menar jag att Boss använt ett nytt sätt att använda digital teknologi för att ge pedalen vissa egenskaper som många försökt hitta men ofta med svag framgång. Dessa egenskaper är dynamik, jämnhet i alla frekvensområden samt en slags klarhet i klangen när man spelar mer komplexa ackord (mer än grundton + kvint = power chord).
Boss har tagit fram en ny teknik som analyserar och processar signalen i flera dimensioner och den tekniken har de valt att kalla Multi Dimensional Processing (MDP). Med hjälp av denna teknik kan de se vilka frekvenser som kommer in i pedalen och anpassa disten efter detta på ett helt annat sätt än med traditionell analog teknik. I realiteten blir det då ett resultat som är optimerat inte bara för var på greppbrädan du slår an vilken ton utan även hur hårt du slår an strängen samt var du slår an den. Vän av ordning kan tycka att så har det ju alltid varit, visst, men inte så här tydligt.
Craig Anderton tog för många år sedan fram en konstruktion av en dist som först delade upp ingångssignalen i fyra olika frekvensområden och sedan distade vart område för sig innan de mixades ihop vid utgången. Han gillade inte intermodulationen i traditionella distpedaler och kom då på denna han kallade Quadrafuzz. Jag har testat Craigs konstruktion och tycker att idén är god. Boss DA-2 tar utgångspunkt i samma tankar men levererar ett avsevärt bättre resultat. Man kan till och med spela maj9-ackord där alla toner hörs tydligt även med en stor mängd dist. 
Det finns en stor mängd distpedaler vars syfte är att ge ditt ljud en speciell karaktär. Till exempel att en pedal skall ge dig ljudet av en Marshall Plexi fast du spelar genom en ren Fender Twin. DA-2 hör absolut inte dit. På många sätt känns det som om jag fått en extra gain-ratt på förstärkaren och effektivare tonkontroller. Har du rent ljud på förstärkaren och sätter gain på DA-2 till minimum så har du nästan samma ljud som pedalen avstängd. När man sedan ökar gain på DA-2 så smyger disten på och den är väldigt dynamisk. Har man en digital förstärkarsimulator med mindre bra dynamik så kan en DA-2 vara lösningen. Jag kopplade in den framför fyra olika modellerare under 10 000:- och den lyfte dynamiken för alla, utan undantag. En sak som därför är viktig att tänka på när man testar DA-2 är vilken förstärkare man provar den genom, eftersom den speglar förstärkarens grundkaraktär.
Det är också värt att noggrant testa DA-2 över alla register. Jag har haft ett antal pedaler (och testat ännu fler) som låtit bra när jag spelar på de ospunna strängarna men låtit fel på de spunna eller tvärt om. DA-2 tycker jag fungerar bra i alla register.
Det är ovanligt att spela med så här ”ren” dist och det kan ta tid att vänja sig. Det känns nästan som ett separat ljudideal man bör ta ställning till. Jag tycker det tillför en dimension i min ljudarsenal. 
Boss Multi Overtone MO-2. När jag först spelade på MO-2 trodde jag att det var en modulationspedal men enligt Boss hör den till området EQ/Tonality. Efter att ha sett över den så är jag benägen att hålla med. Här kan du modifiera spektrat av övertoner på olika vis. Med ratten mode kan man välja tre olika varianter av vilka övertoner som skall genereras. Med tone ställer man in klangen och sedan har man möjlighet att snedstämma övertonerna med Detune. Man skulle kunna tro att detta är en slags pitch shifter men så är det inte. Här genereras en övertonsserie som ger helt andra klanger. Man kan närma sig ett chorusliknande skimmer i mode 1 och detune men man kan också närma sig en orgelklang i mode 3 med lite mörkare klang och en del detune.
Även MO-2 använder sig av MDP och är dynamisk i sin respons. Den som gillar nya klanger och spelar dynamiskt kan hitta mycket kul i utforskandet av MO-2. 
Boss Tera Echo TE-2. Ett eko är ett eko? Nja inte riktigt och definitivt inte TE-2 som rör sig mer i det ambienta gränslandet mellan delay och reverb. Detta är en pedal för dem som tycker att delay är för tydligt och reverb blir för ”snyggt” eller för smetigt och tar bort ljudets definition. Även här är det MDP som ligger till grund för effekterna och dess dynamiska karaktär. 
Effekten i TE-2 styrs av rattarna Feedback och S-Time (Spread Time). S-Time bestämmer hur lång effekten skall vara och Feedback hur effekten skall klinga ut. 
Det finns en så kallad freeze-funktion som gör att effekten hålls kvar om du trycker ner pedalen och håller den nedtryckt. Du kan till exempel ta ett ackord, trycka ner pedalen och sedan spela solo över ackordet. Rätt använt är detta en väldigt kreativ funktion. 
Jag skulle vilja beskriva ljudet men det är svårt för det finns så gott som inget att referera till. Jag har hört liknande effekter ur en Eventive Eclipse jag testade för ett tag sedan. Effekten är nästan som ett dynamiskt delay med individuella reverb på delayen och delay på reverb som dessutom på något vis filtreras och moduleras. Troligtvis säger denna förklaring absolut ingenting utan jag får rekommendera en tripp till musikaffären och testa. Jag tycker att TE-2 är kul till rena ljud men där jag fann mest glädje var vid solospel med dist där jag ville att ljudet skulle ha mycket rymd men utan att offra vare sig närvaro eller definition. Med DA-2 och TE-2 så fixade jag till ett ljud som var väldigt dynamiskt och både disten och rymden kring den svarade mot dynamiken i mitt spel på ett nästan oöverträffat vis. 
Slutomdöme. Det är nog lätt att avfärda nya teknologier som finns bakom namn som MDP men man gör sig själv en otjänst. Dessa nya Bossmodeller är ett nytt kapitel i pedalens historia. Jag uppskattar att få nya möjligheter att skapa klanger och älskar effekter som svarar mot dynamiken i mitt spel. Gör man det så har man kul testobjekt att se fram emot.
 
Fakta
Boss DA-2 Adaptive Distortion
• Effektpedal för elgitarr
• Multi Dimensional Processing
• Kontroller för Level, Hi, Low, A-Dist
• Drivs med 9 volts batteri eller batterieliminator
• Pris: 1 140:-
 
Boss MO-2 Multi Overtone
• Effektpedal för elgitarr
• Multi Dimensional Processing
• Kontroller för Balance, Tone, Detune, Mode (1, 2, 3)
• Mono In, Stereo Out
• Drivs med 9 volts batteri eller batterieliminator
• Pris: 1 310:-
 
Boss TE-2 Tera Echo
• Effektpedal för elgitarr
• Multi Dimensional Processing
• Kontroller för E-level, Tone, Feedback, S-time
• Stereo In, Stereo Out
• Drivs med 9 volts batteri eller batterieliminator
•Pris: 1 480:-
 
FUZZ 3/13

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner