Skandinaviens ledande gitarrportal

Boss GT-100

Av Mats Nermark

Boss nya gitarrmultieffekt GT-100 har nya förstärkarmodeller och dubbla displayer, bra ljud och är lätt att använda.
Trots att jag själv tycker att Boss produkter är lätta att hantera har jag förstått att det finns ett antal gitarrister som inte delar min uppfattning. Det har även nått fram till Boss utvecklingsavdelning i Japan där man tagit fram ett nytt användargränssnitt baserat på två stycken stora grafiska displayer. Det finns möjlighet att välja ett av tre ”play”-lägen. Ett där man ser patchnummer och namn och där kan man själv bestämma vilka parametrar som rattarna under displayen skall styra. Detta är väldigt mycket kraftfullare än man först kan ana. Åtta rattar som kan styra så gott som vilka parametrar som helst i realtid. Alltid där på scenen just när du behöver dem. ”Play”-läge 2 visar patchnummer samt förstärkarinställningarna mot en grafisk bakgrund som ser ut som en förstärkare. Här har de åtta rattarna fasta funktioner och här kände jag mig omedelbart hemma när jag satt i studion. Det tredje läget visar on/off status för de olika effekterna i GT-100. 
Det finns två lägen för hårdvaran. Det ena är ett slags normalläge där man väljer vilken patch man vill använda samt att man kan styra loopinspelaren och Accel-effekten. Man kan dock själv bestämma om dessa två pedaler i detta läge skall styra något annat, kunden väljer. Manual mode, som man lätt kommer till om man trampar på Bank Up och Bank Down samtidigt, gör att de åtta pedalerna nu fungerar som av/på för de olika effekterna i GT-100. Detta är ett snabbt och smidigt sätt att både komma åt en ny patch såväl som att switcha effekterna av och på.
Signalväg och redigering. Som vanligt förser Boss oss med den, för prisklassen, största flexibiliteten i hur man vill placera sina effekter, pedaler och effektloopen längs signalvägen. Att redigera effekterna är i GT-100 väldigt enkelt. När man trycker på knappen Effect så visas signalvägen i vänster display och för den effekt som man där väljer visar höger display parametrarna. Det kan inte bli mycket lättare. Om man valt Manual Mode innan man gått in i redigeringsläget kan man också välja vilken effekt man vill redigera med pedalerna.
Signalvägen består praktiskt sett av tre delar. Före förstärkarmodell och efter förstärkarmodell är inte konstiga. Där kopplas allt i serie. Delen i mitten där förstärkarmodellerna finns förtjänar däremot en förklaring. Inte för att den är svår utan för att den är så fiffigt upplagd. Här finns två parallella signalvägar, A och B, där var väg har sin egen förstärkarmodell och noise gate. Här kan man själv besluta om man vill skicka signalen till den ena eller båda av förstärkarmodellerna. Kör man båda kan man ställa in balansen mellan dem och även om man vill skicka båda som en monomix eller om man vill ha den ena till höger och den andra till vänster i stereoperspektivet. Om man endast väljer en av förstärkarmodellerna så kan man switcha till den andra med en pedal när man spelar. I dessa parallella signalvägar kan man också lägga in en effekt som endast skall gälla när den ena förstärkaren. Man kan till exempel behöva en EQ på den ena förstärkaren men inte på den andra och då lägger man den effekten just här.
Förstärkar- och högtalarmodeller. Jag har hört en del gitarrister avfärda GT-100 eftersom ”de fortfarande använder COSM”. Därför är det på sin plats att säga att COSM inte är något statiskt utan en teknologi som Boss stadigt utvecklar på det ena eller andra sättet.
I GT-100 finns de förstärkarmodeller som sedan länge funnits i GT-serien så jag ordar inte mer om dessa. Däremot finns det ett antal nya modeller som har samlingsnamnet Advanced. Dessa är: Natural Clean, Full Range, Combo Crunch, Stack Crunch, Higain Stack, Power Drive, Extrem Lead och Core Metal. Det är helt ny nivå för Boss när det gäller dynamik och realism. När jag säger realism så menar jag hur förstärkarmodellen reagerar när jag spelar, inte hur lik den är någon förebild.
Jag tycker det är väldigt befriande att Boss för de nya modellerna inte berättar om de har några specifika förebilder. Visserligen kan man i vissa instanser ana var inspirationen kommer från men nu kan gitarrister fokusera på att skapa ett bra ljud istället för att ta reda på hur lik en förstärkarmodell är kontra en förebild. En aktivitet som för många gitarrister konstigt nog verkar vara viktigare än om de kan spela bra musik med modelleraren i fråga. 
Ljud och spelkänsla. Jag kopplade in GT-100 direkt i ljudkortet till min dator för att höra hur det lät i mina Adam A7 studiomonitorer. Jag hörde direkt en förbättring gentemot min egen Boss GS-10 som hittills varit den direktinspelningsprodukt jag använt mest. GT-100 har en behagligare diskant och en definitivt fastare och mer naturlig botten. De nya Advanced Amps fungerade ypperligt i alla sammanhang jag kunde hitta. Namnen på de olika förstärkarmodellerna säger väl i stort vad de kan vara lämpade till och jag tycker att alla var bra. Speciellt förtjust blev jag i Higain Stack och Power Drive som gav mig alla de ljud som jag vill ha i rocksammanhang. Natural Clean fungerar till mina behov av rena ljud oavsett musikstil och gitarrtyp. Men den riktigt stora överraskningen är ändå hur bra den låter när man drar på gain. Natural Clean visar att Boss GT-100 är den enda förstärkarmodelleraren under 10 000:- som klarar av att närma sig ljudet av en Dumble. Dra på gain till 120 och hör vad som händer. Vill man ha mer gain (vilket man mycket väl kan vilja), lägger man en OD med modellen Natural OD, Clean Boost eller Mid Boost före förstärkarmodellen. Då får man mer gain med lite olika karaktär. Lägger man dessutom volympedalen framför förstärkarmodellen kan man använda volympedalen att styra mängden dist i ljudet på samma sätt som Larry Carlton gör. Gillar man ljud av den typ som Larry Carlton och Robben Ford använder så kan enbart förstärkarmodellen Natural Clean vara värt priset för en GT-100.
En spännande funktion är Channel Divide som låter dig byta kanal dynamiskt, antingen via anslagsstyrka eller beroende på frekvens. I det första fallet kan man få en förstärkare när man spelar svagt och en annan när man spelar starkt. När man delar på frekvens så skickas diskanten/toppen till en förstärkarmodell och basen/botten till en annan. Jag har ofta provat förstärkare där jag gillat antingen toppen eller botten och undrat hur det kunnat låta om jag kunnat ta halva signalen genom en annan förstärkare. Här kan jag testa utan att det vare sig är besvärligt eller kostar extra.
Effekter. Boss effekter har länge varit föregångare i branschen och är alla av uniformt hög kvalitet. 
Accel-effekten är ny och det kan ju vara på sin plats at beskriva denna närmare. Faktum är att Accel inte är en effekt utan en grupp av effekter och här hittar man S-Bend, Laser Beam, Ring Modulator, Twist, Warp och Feedbacker. Dessa effekter aktiveras via Accel-pedalen på GT-100 och det är en ”tillfällig” effekt vilket innebär att effekten bara hörs när man trampar på pedalen. När man släpper upp den upphör effekten. S-Bend ger en rätt så extrem tonhöjdsändring. Laser Beam är enligt bruksanvisningen ett ljud som påminner om en laserstråle. Ring Modulator är just en sådan. Twist är en aggressiv rotationseffekt. Warp är ett drömliknande ljud (även detta enligt bruksanvisningen) och Feedbacker genererar simulerad återkoppling. Det är definitivt inga effekter som jag skulle välja att ha på någon längre stund utan jag skulle använda dem för att betona vissa delar i en fras eller som en ren effekt i en låt. Det är också det jag tror Boss har haft som syfte med Accel.
EZ Tone. Man skall inte glömma att det finns gitarrister som inte gillar att ratta runt i olika displayer. För dessa finns ett läge som heter EZ Tone. Här väljer man först musikstil som till exempel Soul, Funk, Blues eller Country. Då tar GT-100 fram en, för stilen, lämplig förstärkarmodell. Sedan visas koordinatsystem där du i kan flytta dig runt i horisontellt och vertikalt plan. I det vertikala planet styr du hur mycket dist du vill ha och i det horisontella styr du om det skall vara ”varm” eller ”skarp” dist. Även om man som jag är van vid, och tycker det är kul, att ratta ljud tyckte jag det var intressant att använda EZ Tone för att få fram lite, för mig, nya ljudvariationer. 
Slutomdöme. I mina öron känns det som om Boss spelar i en liga för sig när det handlar om multieffekter med förstärkarmodellering. Vad gäller effektsidan kommer ingen annan ens i närheten när det gäller definition, klarhet, flexibilitet eller variation. Ser man på förstärkarmodelleringen så är det min åsikt att Boss förstärkarmodeller är långt mer dynamiska än de andra i prisklassen. Men de har också, liksom alla andra liknande produkter, ett sound som man antingen tycker passar det musikaliska sammanhanget man befinner sig i eller inte. Jag skulle utan tvekan kunna ta med mig en GT-100 till vilket gig som helst och vara helt nöjd.
Fakta
• Pedalbaserad gitarrpreamp/processor baserad på modelleringsteknik
• Effekter: Comp, Od/Ds (21), Preamp (25), Eq, Fx1/Fx2, Delay, Chorus, Reverb, Pedal Fx, Ns1/Ns2, Accel Fx, Fx1/Fx2. T.Wah, Auto Wah, Sub Wah, Adv. Comp, Limiter, Sub Od/Ds, Graphic Eq, Para Eq, Tone Modify, Guitar Sim, Slow Gear, Defretter, Wave Synth, Sitar Sim, Octave, Pitch Shifter, Harmonist, Sound Hold, Ac. Processor, Phaser, Flanger, Tremolo, Rotary, Uni-V, Pan, Slicer, Vibrato, Ring Mod.,Humanizer, 2x2 Chorus, Sub Delay
• Dubbla signalvägar
• Valbar placering av effekter och effektloop
• 400 minnesplatser (inkluderande 200 fabriksprogram)
• Effektloop
• Digital utgång
• MIDI In, MIDI Out
• USB-kontakt för streaming audio och dataöverföring 
• Pedal för volym, wah-wah, pedal bend och annan realtidsstyrning
• Pris: 4 740:-
FUZZ 5/12

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner