Skandinaviens ledande gitarrportal

Boss ME-25

Senast vi testade en Boss multieffekt var modellen ME-70. Ny för i år och lanserad på NAMM är ME-25 där vi nu skall se hur Boss har lyckats att möta nya utmaningar.
 Två stora utmaningar som pedalmultieffektstillverkare alltid möter när man skall ta fram en ny produkt är att hitta en bra balans mellan mjukvara (billigt att massproducera) och hårdvara (dyrt att massproducera), samt att få in så mycket lättanvänd funktionalitet som möjligt i en relativt liten storlek.

När jag läste Kalle Anka när jag var liten hade Tyra Trollpacka ett hus som var litet på utsidan men jättestort på insidan, så tycker jag att ME-25 känns. På den relativt lilla golvyta som krävs ryms väldigt mycket innehåll för många musikaliska situationer.

Den har sju olika effektsektioner där den stora nyheten i denna prisklass är Boss välrenommerade COSM förstärkarmodellering. Detta innebär att ME-25 kan användas som preamp direkt in i ett slutsteg och att den lämpar sig väl för inspelning direkt till dator eller om man vill spela direkt genom ett PA i volymkänsliga situationer. För att tydligt understryka inspelningsaspekten så är ME-25 utrustad med en USB-kontakt och med i paketet får man Sonar 8.5 LE vilket ger en komplett lösning för inspelning. De sju effektsektionerna är Comp/FX (effekter före preamp), OD/DS (overdrive och dist), Preamp (förstärkarmodellering), Delay, Modulation, Reverb och Pedal FX (effekter som kontrolleras av pedalen).

ME-25 drivs antingen av batterier eller av en 9 volts eliminator och som är vanligt med batteridrivna pedaler så aktiveras strömförsörjningen av att man sätter i en sladd i inputjacket.

ME-25 är i sin design mycket skickligt uppdelad i olika användningsområden. Spela, hitta ljud i ljudbiblioteket och redigera ljud.

Memory Up och Down tar dig igenom de 60 olika minnesplatserna som vart och ett har alla de inställningar du behöver. Omkopplaren Solo/Tap Tempo är fiffig. Om du har Tap Tempo aktiverad i Delay-sektionen är det här du trampar in tempo. Om du däremot har ett fast delaytempo så ger denna knapp dig en soloboost. Enligt schemat skall denna ligga före preamp och det kan nog stämma för den ger mer drag i ljudet från preampen såväl som en högre utvolym. Pedalen till höger fungerar som en volympedal tills man trampar ner i tåläget då den får den funktion som man har valt i programmeringen. ME-25 kan också programmeras så att till exempel wah-wah är aktiv när programmet väljs.

När man spelar så är de tre rattarna aktiva och fungerar som Drive, Tone och Volym för den i programmet valda förstärkarmodellen.

Utöver de 60 programplatserna som kan skrivas över finns här ett bra ljudbibliotek som är föredömligt enkelt att nå. Biblioteket har sex huvudavdelningar som är tydligt uppmärkta. Dessa är Clean, Drive, Lead, Crunch, Heavy och Extreme. Tryck på den knapp vars rubrik bäst motsvarar det du vill ha. Vrid sedan på ratten märkt Variation för att få åtta olika variationer av den valda typen. Jag var mycket positivt överraskad över kvalitén och användbarheten i fabriksljuden. Vanligtvis är de usla men här fanns mycket att hämta.

Att redigera ljud är väldigt enkelt. Välj först den effektsektion du vill redigera, välj effekttyp och sedan har man tre parametrar att påverka med de tre rattarna. Ett undantag är Preampsektionen som har ytterligare ett läge där du kan justera Bass, Middle och Treble.
En funktion som har ärvts från ME-70 är hur man hanterar högtalarsimuleringen. Den är alltid närvarande på hörlursutgången och på USB-kontakten. Stereoutgången har ingen högtalarsimulering för att det vill man ju inte ha om man spelar genom en förstärkare. Om man däremot kopplar stereoutgången till en mixer så vill man ju definitivt ha simuleringen och det kan man få genom att stoppa in en kontakt i hörlursutgången. Om man vill spela till förinspelad musik på sin iPod eller liknande finns det en Aux In för just detta ändamål.

Ljud och spelkänsla

Jag provade att spela med ME-25 som pedal före ett antal olika transistor- och rörförstärkare. Här kom inte förstärkarmodellerna riktigt till sin rätt eftersom de fick gå genom en annan preamp vilket blev kaka på kaka. När jag inaktiverade preampsektionen i ME-25 så lät det däremot kanonbra oavsett vilken förstärkare jag kopplade in den i. Här hade jag verkligen nytta av de olika distarna i OD/Dist-sektionen. Det gick att få fram allt från lätt boost via medium gain OD till heavy metal vråldist.

Jag provade att aktivera preampsektionen igen och koppla in ME-25 direkt i gitarrförstärkarnas slutsteg och då visade förstärkarmodellerna framfötterna. Roland var de första som kom med förstärkarmodellering och här visar de att gammal är äldst. Modellerna svarar på anslag väldigt likt riktiga förstärkare.

Eftersom jag spelar in väldigt mycket så kopplade jag in stereoutgångarna till min mixer och tryckte in en sladd i hörlursuttaget för att aktivera högtalarsimulering. För mig är detta eldprovet och det klarade ME-25 galant. Faktum är att ME-25 har fyra förstärkarmodeller fler än ME-70 och bland dessa finns Twin och MS Modern (Marshall DLS) som jag gillar skarpt. Dessa tillsammans med Clean och MS Vintage (Marshall Plexi) gav mig åtskilliga timmar av glädje. De svarar faktiskt bättre på anslag och rattande av gitarrens volymkontroll bättre än de flesta förstärkarmodellerare.

Lite överraskande för många kan vara att modellen Clean fungerar utmärkt för fet overdrive med gain fullt upp och att MS Vintage levererar fina rena ljud om man drar ner gain. Båda med utmärkt musikaliskt glädjande dynamik.

För att kolla flexibiliteten vid inspelning placerade jag ME-25 i slutet av signalkedjan på mitt pedalbord, ställde in ett snyggt rent ljud med Clean och använde den som ett slags inspelningsinterface för alla mina analoga gitarrpedaler. Det fungerade lysande och föranledde ett antal lyckade experiment med att kombinera diverse pedaler med olika förstärkarmodeller. Jag funderar starkt på att låta detta bli min inspelningslösning.

Effekterna håller den normalt höga klass som Boss brukar ge oss. Jag vill gärna ge en extra eloge för wah-wah som i många inspelningssammanhang passade bättre än mina analoga Vox och Budda wah.

Slutomdöme

Boss ME-25 är en produkt som överraskade mig på flera sätt. Först ljudet och dynamiken. Sedan hur lättanvänd och tillgänglig den kändes samt högtalarsimuleringens effektivitet och hur effektivt den interagerade med analoga pedaler. Sedan kom den riktigt stora överraskningen. Den kostar endast 1 680:-. Den kostar således ungefär lika mycket som hyfsat bra distpedal. Det skulle inte förvåna mig alls om den redan till sommaren visar sig vara årets julklapp för gitarrister.


Fakta

Boss ME-25

• Pedalbaserad gitarrpreamp/processor baserad på modelleringsteknik
• 10 förstärkarmodeller; compressor + 2 andra dynamiska effekter, 10 OD/Dist, 8 modulationseffekter, Wah-wah och 3 andra effekter styrbara från kontrollpedalen, delay, reverb och noise gate.
• Aux ingång
• Tuner
• Presets: 60 user, 48 factory
• Hörlursuttag med högtalarsimulering
• USB Digital utgång
• Pedal för volym, wah-wah, pedal bend och annan realtidsstyrning

www.roland.se



FUZZ 5/10





BossME25.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner