Breedlove Oregon C20/SMYe & Oregon D/SMYe
Av Peter Almqvist
Amerikanska gitarrtillverkaren Breedlove presenterar en ny intressant serie gitarrer kallad Oregon Series. FUZZ har tittat närmare på två av modellerna.
Breedlove är inne i en kraftig expansion. På företagets hemsida kan man läsa att de behöver anställa tjugo nya gitarrbyggare för att klara efterfrågan. Det verkar som den akustiska gitarren är populärare än någonsin på den amerikanska marknaden, med artister som Mumford & Sons på hitlistorna ökar intresset för bluegrass och folkmusik. Breedlove har också fått ny styrka genom samarbetet med den gamla hippien Tom Bedell.
FUZZ har tidigare recenserat Bedell Guitars och berättade då om multimiljardären Tom Bedell som under många år varit framgångsrik företagare och politiker. För ett antal år sedan sålde han familjeföretaget i sportfiskebranchen och kunde håva in ett par miljarder kronor. Tillsammans med sin fru startade Tom ett bolag som de kallar ”Two Old Hippies”. Här ingår förutom Breedlove också Bedell Guitars samt Weber Mandolins. En stor del av tillverkningen sker i Bend, Oregon.
Alldeles nyligen skaffade man sig nya lokaler på hela trettiotusen kvadratmeter med planen att fördubbla tillverkningen inom de närmaste åren.
Breedlove startades i början på nittiotalet av Larry Breedlove och Steve Henderson. Båda hade tidigare varit anställda på Taylor Guitars men bestämde sig för att starta egen tillverkning. Efter ett par år tillkom Larrys yngre bror Kim Breedlove. Med sin bakgrund som konstnär och skateboardåkare har han bidragit till Breedloves avantgardistiska design. I dagsläget fungerar Kim Breedlove främst som chefsdesigner och masterluthier på företaget.
Oregon C20/SMYe och Oregon D/SMYe. Breedloves concertmodell är deras absolut populäraste. Till formen påminner den en hel del om Taylors Grand Concert, rejält åtsnörd midja och kurviga former. Med tanke på att Larry Breedlove tidigare var anställd hos Taylor Guitars är det kanske inte så märkligt. Det finns dock något mer avantgardistiskt över Breedlove, framförallt huvudet med sina skarpa linjer pekar åt ett mer futuristiskt håll. Detsamma gäller den originella placeringen av positionsmarkeringarna, upp till tolfte bandet ligger de på bassidan för att därefter flytta över till diskantsidan, de små runda pärlemorinläggen är mycket eleganta och diskreta.
Valet av träslag ger gitarrerna ett originellt utseende. Till sidor och botten har man valt kalifornisk solid myrtlewood, Umbellularia Californica. Detta exotiska träd växer vid den kaliforniska kusten och anses ha mycket goda ljudegenskaper. Det är dessutom hårdare än ek och skall därför kunna tåla tuffa tag. I dagsläget är Breedlove i stort sätt ensamma om att använda myrtlewood.
I locket återfinns solid sitkagran med pre war x-bracing. Den bultade halsen är gjord av lönn och försedd med greppbräda av ebenholts.
Gitarren är utrustad med Fishmans piezomikrofonsystem. Volym och tonkontroll är diskret placerade under locket på bassidan i ljudhålet. Fishman låter som vanligt utmärkt, är lättmanövrerad förutom när det gäller byte av batteri. Strängarna måste slackas därefter gäller det att få in handen genom ljudhålet och fiska upp den lilla tygväska som innehåller niovoltsbatteriet. När det väl är utbytt ska väskan tillbaka och fästas mot ett kardborreband. Tålamodsprövande och helt otänkbart i en livesituation, det gäller således att ha koll på batteriets livslängd.
Dreadnoughtgitarren har samma beståndsdelar som concertmodellen men inte den futuristiska design som återfinns på concertmodellen. Givetvis bidrar dreadnoughtformen till det mer konventionella utseendet men man har också valt en mer traditionell form på huvud och stall.
Ljud och spelkänsla. Båda gitarrerna i testet är extremt lättspelade, samma typ av platta och slimmade hals ger en behaglig spelupplevelse. Concertmodellen har sina ljudegenskaper i framförallt mellan- och diskantregister. Den är mycket lättdriven och man får vara ganska lätt på handen för att inte överkomprimera ljudet. Passar fint till både flat- och fingerpicking. Avsaknaden av basregister kan komma väl till pass i en studiosituation då man slipper ett överröstande basljud.
Dreadnoughtmodellen har ett fylligare ljud där även basen är väl representerad. Här kommer den kaliforniska myrten ännu mer till sin rätt, bra sustain och varmt skimrande ljud som är klart förföriskt. Här behöver man inte vara lätt på handen vare sig det gäller fingerpicking eller plektrumspel, dreadnoughtmodellen står pall för brutalt anslag á la Neil Young.
Det är första gången jag testar gitarrer med myrtlewood och jag slås av den fina projektion och balans som träet ger åt tonen. Det påminner aningen om lönn men är betydligt mjukare och mer flexibel i tonen. Myrtlewood är dessutom ett oerhört vackert träslag med en mängd skiftningar både i form och färg.
Slutomdöme. Med sin nya Oregonserie visar Breedlove upp ytterligare en generös palett av sitt gitarrbyggande. Här kombineras nytänkande både vad gäller form och material och med en stark förankring i traditionen. Breedlove Oregon Series tillhör det absoluta toppskiktet vad gäller hantverk och precision. Med Tom Bedells miljoner i ryggen har Breedlove dessutom en tryggad framtid och kan ta upp kampen på allvar med mer etablerade märken som CF Martin och Taylor.
Fakta
• Stålsträngad concert modell (C20), Stålsträngad dreadnought modell (D)
• Lock av solid sitkagran
• Sidor och botten av solid myrtlewood
• Hals av solid lönn, inpassad vid fjortonde bandet med en bult
• 20 band
• Greppbräda av ebenholts
• Positionsmarkeringar av abalone
• Kantlister med herringbonemönster
• Stall av ebenholts
• Mekanik sluten Breedlove Nickel med knappar av ebenholts
• Mensur: 650 mm
• Halsvidd första bandet: 44 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 54 mm
• Kroppsdjup 95-112 mm (C20), Kroppsdjup 95-125 mm (D)
• Sadlar och strängstift av TUSQ
• Högglanspolerad finish
• Färg: Natur
• Mikrofon: Fishman Ultra Tone
• Cutaway: Nej
• Tillverkad i USA
• De Luxe Hardshell etui
• Pris:15 950:-
FUZZ 6/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se