banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Drum Tree - trumset på lättare sätt

Av Mats Nermark
 
Drum Tree från Premier Sound Factory är mycket enkelt uppbyggd och lika enkelt att använda. Med andra ord perfekt för gitarristen till sin hemstudio. Det finns tre flikar nertill där den första kallas Main och där man väljer trumset efter musikstil. Det finns tre huvudkategorier Greatest Hits, Historic Jazz och Contemporary Jazz. Det är vanligt att en trumplug-in innehåller två till tre olika trumset och att få 26 stycken känns väldigt generöst. Med tanke på mängden trumset är det fint att man slipper gå igenom alla utan man får direkt en fingervisning om vad som kan passa. Detta genom att snabblyssna på trumsetet genom att klicka på den gula play-knappen nere till vänster på skärmbilden.
 
Drum Tree i mixen
Direkt i den första låten jag spelade in med Drum Tree slogs jag av hur färdigt trumljudet kändes. Det var väldigt lite som jag ville ändra på. Jag gick till fliken Mixer (se bild nedan).
 
 
Som ni ser är det hela i sin färgglädje väldigt enkelt och tydligt upplagt. Där jag med andra trumplug-ins behöver fixa och dona med ljuden som om jag spelade in ett helt trumset har jag här en regel per trumma/cymbal i trumsetet. Jag kan stämma ljudet med Tune, bestämma utklingningstid med Gate, ta bort de djupaste frekvenserna med Locut och placera i stereoperspektivet med Pan. Här behöver jag inte bry mig om läckage i andra trummikar eller balansera cymbalernas volym mot pukornas volym i overheadmikarna. Eller andra saker som i och för sig bidrar till en mer autentisk studioupplevelse men ändå tar tid. Men det Drum Tree eventuellt saknar i relation till en upptagning studion tar den igen med snabbt workflow. Och allt fungerar som annonserat. Trummorna är bra samplade och går att stämma om, utan att det låter illa – förutsatt att man inte tar i för mycket. Gate låter mig snabbt och enkelt med en enda ratt styra hur mycket efterklang det skall vara i trumman. Locut tar bort muller jag inte vill ha i pukor och låga frekvenser i vissa cymbaler som inte passar i låtens ljudbild.
I bilden syns att man under varje volymregel kan skicka trumljuden till separata outputs. I många trumplug-ins är detta ett måste för att man skall få ihop en ljudbild, precis på samma sätt som man gör när man spelar in ett riktigt trumset. Här sitter dock ljudbilden så bra ihop redan från början. I första låten nöjde jag därför mig med att ta ut bastrumman separat. för allt annat gick att köra med samma eq, kompressor och reverb. Det gick fort också!
Om man nu skulle vara mindre nöjd med en virveltrumma eller cymbal kan man byta ut den och det finns 41 virveltrummor, 27 hihats och 67 cymbaler att välja mellan. Man kan sedan spara sina ”egna” trumset. Vill man ha med ljudet från rummet trummorna spelas i behöver man inte ratta med en massa rumsmikrofoner utan här har Premier Sound Factory lagt till ett konvolutionsreverb med Impulse Responses från A Studion och B Studion där de spelade in och man väljer mellan Ast och Bst och ställer in volymen med ratten Ambi.
 
Drum Tree i musikaliska sammanhang
Det första som slog mig när jag började spela in med Drum Tree var hur roligt och lätt det vara att spela in hihat. Precis som på andra trumplug-ins finns stängd, öppen och trampad hihat utlagda på tre olika tangenter, men här kan man med anslaget på den stängda hihaten bestämma hur öppen den skall vara. Man spelar på en enda tangent vilket i mitt tycke ger ett mer nyanserat resultat. Att lära sig spela på ett nytt sätt brukar ju ofta vara svårt (inte minst för den som inte har svartvita som huvudinstrument) men det gick förbluffande fort att få in denna spelteknik.
Inom tidsrymden för denna test hann jag spela in två låtar. En poppig soulfunk och en jazzkvartett. I båda fallen räckte det med att ta ut bastrumman separat. När jag ändå talar om bastrumma så visade det sig också att även de var mycket bra inspelade och att de inte störde sig mot basen. Jag upplever ofta att jag behöver gå in med eq på både bastrumma och elbas/syntbas för att de inte skall slåss mot varandra i mixen. Här behövde jag inte röra bastrumman alls.
Med tanke på att det finns två kategorier jazz borde det finns trumset spelade med vispar, något som är sorgligt underrepresenterat i många trumplug-ins. Här finns vad jag tror är två uppsättningar vispspel. En för trumset som finns i Historic Jazz och en som hör till trumset i Contemporary Jazz. Båda uppsättningarna har många samplingar. Tyvärr hittar jag inga rena slag utan allt är svep med mer eller mindre hård ansats. Eftersom de inte är temposynkade till sequencerns BPM är de lite svåra att spela
 
Slutomdöme
Jag gillar när instrumenten jag använder med är snabbjobbade vilket gäller för Drum Tree. Tiden det tar från att jag valt trumset till att jag har en fungerande ljudbild i låten är kort. Att bastrumman (och alla andra trumljud) är inspelade med så bra EQ gör att det är lättare att få ihop trummorna med andra instrument. Tack vare att det inte är slagsmål mellan elbas och bastrumma gör att det plötsligt är roligare att spela just elbas. Positiv bieffekt! Snabbjobbat med bra slutresultat, det är väl ingen som klagar på det?
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG