banner Skandinaviens ledande gitarrportal

EBS Billy Sheehan Signature Drive

Av Lars Arvidsson

EBS Billy Sheehan Signature Drive. Varken EBS eller Billy Sheehan behöver någon närmare presentation. Samarbetet dem emellan har resulterat i en lila distpedal med massor av möjligheter.
Grunden är en distpedal med mixkontroll för att blanda in rent ljud. Som bonus finns kompressor samt effektloop för såväl den rena delen som den distade delen av pedalen. Billy Sheehan har i många år kört med två separata signaler där den ena gått genom en distad preamp och den andra varit ren. Denna pedal är en smidigare lösning av samma princip. Jag har själv använt två separata signaler i många år. Den ena helt ren och alltid på. Den andra som en distkanal, på vid behov. Jag har då varit begränsad till de förstärkare som har två kanaler.
De andra EBS-pedalerna är ganska försiktiga i sina ljud. Allt låter bra och utflippade inställningar är svåra att få till. Här tycker jag att EBS har tagit ut svängarna mer med de kaxiga ljud som Billy Sheehan-pedalen erbjuder.
Det är väldigt bra mid-drag i den här pedalen. Klassiska tube-screamerljud går utmärkt att få fram. Tonkontrollen är mycket smart och sveper mellanregistrets fokus över olika frekvenser. Därmed blir det också stor variation, även om distljudet alltid har starkt mellanregister. Det är mycket lätt att hitta exakt rätt frekvens för att plektrumanslag verkligen skall hoppa ut ur högtalaren. Stenkrossljud är inga problem. Distljudet har inte mycket botten, så det rena ljudet måste blandas in om det inte skall bli tunt. Trots att jag utgår från ett starkt rent ljud så går det utmärkt att lägga till distljud utan att det nödvändigtvis höjer volymen. Detta eftersom distljudet i sig sticker ut så pass mycket. Ett bra sätt att variera ljudet är att jämföra kraftig distorsion som inte ligger så högt i mixen med försiktigare dist och högre volym. Jag tyckte att det alltid blev mer flexibelt när jag utgick från det rena ljudet och blandade in olika distljud. I princip finns tre parametrar att jobba med. Hur mycket gain distljudet skall ha, vilken toninställning som skall gälla samt hur mycket dist man blandar in i det rena ljudet. Redan här går det mesta att åstadkomma. Det som Sheehan-disten inte klarar är morrande traktorljud av grov karaktär, då blir det nog till att köra någon fuzz-pedal i clean-kanalens loop.
Effektloopar. Effektlooparna kan användas till att ansluta andra pedaler som givetvis aktiveras när man trampar igång Billy-disten. Exempelvis kan det vara kul med någon form av tonkontroller till distkanalen, en grafisk eq-pedal kanske? Här sätter ju bara fantasin gränserna. Detta kan faktiskt bli som en programmerbar pedal; med en liten kedja pedaler i en loop kan du välja vilka pedaler som skall gå igång tillsammans med disten när den trampas in, mycket smidigt. En bonusfunktion är att loop-jacken kan användas som bara retur för att koppla in en signal som kommer från en annan källa. Till exempel kan man ta line out från någon pedal och koppla in den i den rena kanalen, eller köra halsmiken separat till ren kanal.
Looparna har bara ett jack vardera. Det är alltså stereojack med både send och retur i samma. Ringen på pluggen är send, och toppen på pluggen är retur. Här behövs en splitkabel med stereoplugg i ena änden som grenas ut till två kablar med monopluggar till pedalen/pedalerna. Insertkablar till mixers fungerar utmärkt. En passande kabel till detta kommer att ingå i förpackningen på nya pedaler. Det är ändå synd att EBS inte fick plats med både send- och returjack till looparna. Man brukar kanske inte ha insert-kablar liggande i prylväskan på spelningen? För en fast installation i ett pedalbord är det dock inget problem, har man väl fixat kablarna så sitter de ju där. Man får planera lite helt enkelt.
Kompressorn är ett kapitel för sig. Föredömligt enkel vid en snabb anblick. Det är bara en liten omkopplare märkt off och två lägen för på: high och mid för önskad mängd kompression. Jag är själv ingen kompressoranvändare, men visst fungerar det om signalen behöver jämnas ut och bli mer balanserad. Kompressorn tightar också till ljudet lite. Inuti pedalen finns två små trimpotentionmetrar för inställning av tröskelvärde, alltså hur tidigt kompressorn skall börja jobba, samt för att justera mängden kompression i mid-läget. Den röda lysdioden lyser upp starkare när kompressorn jobbar. Det blir faktiskt lättare att ställa in kompressorn med dioden som hjälp. När lysdioden slocknar är det dags att byta batteriet, smart!
Fotomkopplaren är av true bypass-typ, det vill säga pedalen är helt bortkopplad från signalkedjan när den är i bypass-läge.
Slutomdöme. EBS har lyckats med konststycket att göra en mycket avancerad pedal som är väldigt lättanvänd. Det är egentligen bara att tuta och köra, men om du är mer äventyrlig och vill använda de båda effektlooparna och finjustering av kompressorn krävs det att du läser på lite. Ljudet är mycket kaxigt och har ett stort mått tube-screamerkaraktär, men distkaraktären går ändå att variera väldigt mycket. Grundljudet är mer stenkross än traktor, men allt går att trolla till med lite grejer i looparna. En kul pedal av högsta klass som definitivt är värd sitt pris.
 
Fakta
• Distpedal för bas
• Kontroller för drive, ton, level, clean och omkopplare för kompessor i två lägen
• Dubbla effektloopar
• True bypass omkopplare
• Drivs av 9v batteri eller DC-adapter
• Anslutningar för in och ut, stereojack för loop i clean-delen,stereojack för loop i dist-delen. Looparna kräver insert/splitkabel
• Loop-kabel följer med pedalen
• Mått: 90 x 115 x 35 mm
• Pris: 1 995:-
 
FUZZ 4/13

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner banner banner banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG