Eden WTDI World Tour Direct Box Preamp Pedal
Av Lars Arvidsson
Eden WTDI World Tour Direct Box Preamp Pedal. Den här lilla preampen är en något förenklad kopia på kontrollerna från Edens vanliga förstärkare.
Kontrollerna är de ordinära gain och master för att anpassa ingångsvolym till instrumentet och totalvolym. Vidare till tonkontrollerna med bas, mellanregister och diskant. Så långt inga konstigheter. Basratten ger fyllighet och botten på ett balanserat sätt. En liten boost-omkopplare ger en separat basförstärkning som passade utmärkt till att ge en liten combo lite mer botten. Midratten är mycket flexibel eftersom den har valbar arbetsfrekvens via en liten tryckknapp. I ena läget styrs de knorriga låga mellanregisterfrekvenserna. Öka för mer Pastorius-aktiga stötiga ljud eller minska för mulligare snällare ljud. Andra läget styr högt mellanregister, öka för närvaro och strängljud vid såväl finger- som plektrumspel eller minska för att få bort fulfrekvenser vid till exempel slapspel. Diskantratten ligger inte så högt i fekvens så ökning innebär relativt elaka diskantfrekvenser, men inte så att man får en ståltråd genom trumhinnan, utan mer lagom för ökad närvaro. Minskning fungerar bra till att få bort strängklick vid hårt spel.
Enhance-ratten, som är något av Edens trademark, är ett preshape-filter som ökar lågbas, hög mid och toppdiskant. Nolläget längst till vänster är opåverkat ljud. Eden själva kallar ratten ”the magic knob”. Någon magi är det inte, tvärtom tycker jag att ljudet blir för mesigt med högt uppskruvad enhancde. Det är klokt att vara försiktig i användningen av Enhance, eftersom det kan låta för snyggt och därmed sakna kärna och fokus. Jag hittade mina favoritlägen mellan noll och kvart i, då blir ljudet snyggare och fylligare men fokus finns kvar och ljudet försvinner inte i ett band. Lite Enhance livar upp ljudet, men det blir lätt för mycket av det goda.
Compressor-ratten har sitt nolläge längst till vänster. Signalen jämnas ut, det är både kompressor och limiter bakom denna ratt. Inte så dumt till slapspel som kan bli lite för dynamiskt. Här gäller samma som för Enhance: låga inställningar fungerar utmärkt och låter mycket bra. Det börjar pumpa lite osnyggt när det blir för mycket av det goda.
En vanlig lineutgång av XLR-typ är mycket bra att ha för vidarekoppling till PA eller inspelning. En liten knapp sköter jordlyft till lineutgången.
Pedalen drivs av 12-18 volt och en nätadapter ingår, mycket bra! Det är alltså inte tal om batteridrift, så min gissning är att pedalen drar rätt mycket ström.
Med tanke på hur många kontroller den har, är detta en ovanligt liten pedal. Rattarna är små och har lite otydliga markeringar, så inställningarna kan vara svåra att se med pedalen på golvet. Formatet är dock en tillgång eftersom den säkert går ner i alla instrumentfodral.
En handhavandemiss är fotomkopplarens lysdiod. Denna är märkt bypass och lyser alltså när pedalen är i bypassläge. Detta är riktigt dumt, av de hundratals pedaler jag testat är detta den enda jag kan komma ihåg som lyser rött när den är frånkopplad. Man vänjer sig väl, men om jag hade en sådan här pedal skulle jag bygga om det.
Sammanfattningsvis låter det som vanligt när det gäller Eden: Mjukt och snyggt, speciellt om Enhance-filtret används. Inga smäll-på-käften-ljud som grund alltså, men det går dock utmärkt att skruva på lite fulfrekvenser med midratten som är mycket mångsidig med sin omkopplare för arbetsfrevens
Slutomdöme. Eden WTDI är en typisk bra-att-ha-pedal. Liten och begriplig men med stora möjligheter till tonkontroll. Bra som linebox, i pedalbordet, i hemstudion, bra på spelningen när du har lånad bas eller lånad förstärkare med obekanta kontroller. Den är dessutom mycket prisvärd.
Fakta
• Preamp/tonkontrollpedal med kompressor
• XLR Lineutgång
• Nätadapter ingår
• Mått: 115 x 90 x 60 mm
• Pris: 1 195:-
FUZZ 4/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se