Skandinaviens ledande gitarrportal

Elgitarr - Spela in elgitarr Del 2

Det är vanligt att förstärkaren spelas in med en kombination av en eller flera mikrofoner nära förstärkaren och en eller flera längre bort. Jag skall ge dig några förslag. Experimentera själv, inget är förbjudet.

 En ny typ av mikrofon dyker upp här; kondensatormikrofonen. En sådan är mer känslig än den dynamiska, så hantera den försiktigt. Den behöver en spänning på 48V för att fungera. Spänningen kallas fantom-matning, phantom-power och kommer från mikrofonförstärkaren, mixerbordet eller ljudkortet. Kondensatormikrofonen kan ha en väljare för olika karaktäristiker. För att den ska tåla starkt ljudtryck så finns det ofta en dämpning för mikrofonens känslighet. Många har även ett inbyggt högpassfilter för att kunna skära bort bas. En stor fördel med den har typen av mikrofon är att den ger ett mycket trovärdigt ljud. Det låter mer likt det vi själva hör.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Panorera båda i mitten. Dra upp närmikrofonen. Lyssna en stund och börja försiktigt att dra upp avståndsmikrofonen. Med den här kombinationen får du det tydliga direktljudet blandat med det mer naturliga.
Ett exempel på vad du kan göra med ovanstående teknik:
Anta att du vill spela in en låt med en Telecaster och en Les Paul som kompgitarrer. För telen panorerar du närmikrofonen kl. 9 och avståndsmikrofonen max till höger. På LP:n gör du tvärtom, närmikrofonen kl. 3 och avståndsmikrofonen max till vänster. Lägg närljudet på båda gitarrerna tills balansen känns bra. Lyft sedan in avståndsljudet tills det blir en fin bredd. Lyssna gärna i lurar också. Stäng av och slå på avståndsmikrofonerna för att jämföra.

Bild 4

Bild 5

Bild 6

Eventuellt kommer du att märka att vid en viss blandning av när- och avståndsmikrofonerna så kan ljudet bli mycket tunt. Det beror enkelt uttryckt på att ankomsttiden för ljudet är olika i de olika mikrofonerna. En del av ljudet släcks ut. Får du stora problem med detta så flyttar du bara avståndsmikrofonerna en bit tills problemet försvinner eller minskar tillräckligt.

Ett annat alternativ att testa är att fasvända avståndsmikrofonerna. Att fasvända innebär att skifta signalens polaritet från mikrofonerna. Tänk på ett högtalarelement. När du spelar rör sig elementets kon utåt. Om du skiftar om högtalarkabeln till elementet, låter + och – byta plats så rör sig konen inåt istället. Med fasvändaren ”spegelvänder” du alltså signalen från mikrofonen. Prova detta om det låter tunt. Fasvändaren kan finnas på mikrofonförstärkaren och på mixerbordet. I ditt program finns möjligheten att använda funktionen för fasvändning på ett redan inspelat ljud, i till exempel Pro Tools heter den ”invert”.
Olika mikrofoner ger olika klangfärger. Därför kan det vara en bra idé att blanda olika mikrofoner och placera dom nära förstärkaren. Det kan vara knepigt att få två mikrofoner nära varandra om man vill ha dom på samma element. Jag brukar använda gummiband som ger bra möjlighet till justering. Med stöd av suddgummin eller liknande kan man få dom att ”titta” åt samma håll. Om det låter tunt måste du justera mikrofonernas position till varandra, eventuellt prova att fasvända den ena mikrofonen.

Bild 7

Bild 8

Bild 9

Den dynamiska mikrofonen bör bli mycket diskantrik och tydlig. Dra upp den först och fyll sedan i basen med kondensatormikrofonen. Kondensatormikrofonen kan du naturligtvis använda som den enda mikrofonen på förstärkaren. Se exempel på placering i förra artikeln. Kombinera alla idéer hur du vill. Fastna inte i en placering, flytta på mikrofonerna om det inte låter bra.
Andra kondensatormikrofoner att testa:
Neumann U87, U47fet
AKG 414





 
Inspel_elgit_2_1,2,3_182pix.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner