Skandinaviens ledande gitarrportal

Fetare gitarrljud i tyst hemstudio - del 1

Av Mats Nermark

 
I allt fler läsarbrev läser vi om ett ökat missnöje med digitala modellerare i hemstudion. Framför allt när det gäller rena och halvdistade ljud som är väldigt beroende av dynamik.
Sitter man i en lägenhet eller i ett hus med andra människor i närheten som man måste ta hänsyn till så vill vi ha en lösning som tillåter att man spelar in utan att det låter för mycket. Således är det helt otänkbart att krana på en Marshallstack eller en Fender Twin i hemstudion. Faktum är att till och med de nya förstärkarna på 5 watt ibland kan vara för starka. Vad som oftast krävs är en tyst lösning. Då kommer väl de populära digitala modellerarna (även kallade förstärkarsimulatorer) som en skänk från ovan? Nej, inte säkert! Rent ljudmässigt är det inga problem. Idag finns en uppsjö av nya och begagnade modellerare som låter helt OK när man lyssnar till dem på en inspelning. Men det är inte hela lösningen. Som gitarrister är vi vana vid två saker när vi spelar på en gitarrförstärkare. Det ena är att högtalaren flyttar mycket luft vilket ger en väldigt fysisk upplevelse som givetvis blir mer intensiv vid starkare volymer. Den andra är den dynamik som en bra gitarrförstärkare har som tillåter oss att med anslag variera klangen. När vi använder en apparat för direktinspelning så flyttas ju inte luften på samma sätt. Detta kan vi inte råda bot på för vi kan inte modellera denna fysiska upplevelse i ett par hörlurar. Men det är min erfarenhet att ju bättre dynamik man har dess mindre beroende är vi av den fysiska upplevelsen.
Jag känner många som är fullständigt nöjda med sina digitala förstärkarsimulatorer men å andra sidan känner jag fler som inte är det. Själv upplever jag dynamiken i så gott som alla modellerare som otillräcklig och har ägnat mycket tid åt att hitta lösningar som fungerar för mig. När jag berättat för andra hur jag löst det hos mig så har de också provat och många är nöjda med resultatet.
Alternativ till modellerare. Om man inte vill använda en modellerare kan man använda sin traditionella förstärkare och en load box och skicka signalen till en dator som har programvara som agerar högtalarsimulator. Exempel på en sådan programvara är Two Notes Torpedo PI 01 som jag har skrivit om här i denna artikelserie.
Det finns load boxar som har inbyggd högtalarsimulering som till exempel Palmer PDI-03. Dessa är väldigt praktiska men oftast inte speciellt flexibla.
Har man utrymme kan man bygga in sin högtalare i en ljudisolerad box och mika upp den på traditionellt vis eller skaffa en färdigbyggd ISO box som är en högtalare i en sluten box.
Välja rätt modellerare. Det finns många anledningar att använda en digital modellerare. Inte minst för att den tar liten plats, har flera typer av förstärkarkaraktärer, har en uppsjö av effekter, är garanterat tyst utanför hörlurarna och att den är programmerbar.
För att man över huvud taget skall bli nöjd med en modellerare måste man skaffa en som svarar mot vissa grundkrav. Det mest uppenbara är att man skall vara nöjd med merparten av de förstärkar- och högtalarsimuleringar som finns i den. En mycket viktig egenskap är att den skall ha en bra processor som är programmerad effektivt så att den behandlar gitarrsignalen snabbt så att fördröjningen mellan ditt anslag och då modelleraren skickar ut den behandlade signalen är så kort som möjligt.
 Det är också oerhört viktigt att modelleraren interagerar väl med analoga pedaler mellan gitarren och modelleraren. Den metod jag använder går ut på att man just använder analoga pedaler före den digitala processen.
Över 10 000:- kan jag rekommendera Fractal Audio Axe-Fx. I skiktet 6 000 -10 000:- är Avid Eleven Rack en trevlig bekantskap. Under 6 000:- kan Boss produkter vara ett bra val.
Själv har jag i flera år använt en Boss GS-10 som grundstomme i min hemstudio. Den är snabb, har många bra effekter, är lättanvänd och tar analoga pedaler väldigt väl, faktiskt bättre än många modellerare som både är nyare och kostar mer.
Vägen mot målet. Innan man börjar fundera på vad man skall skaffa är det viktigt att veta vad det är för ljud man strävar mot. Då jag ofta får uppdrag att lägga gitarr på inspelningar i väldigt olika musikstilar är det viktigt att jag har breda möjligheter. Vill man bara spela jazz eller bara country är det enklare och mindre kostsamt. Vet man vart man vill blir det alltså billigare och enklare.
I nästa nummer kommer jag att beskriva de produkter jag använder och hur jag använder dem för att nå en mängd olika ljudideal.
FUZZ 8/11

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner