Skandinaviens ledande gitarrportal

Five Finger Death Punch - Zoltan Bathory

Av Urban Kindhult

Senare tiders modern metal anses av många ha ett ursprung i USA och till dess främsta härförare nämns ofta kaliforniska Five Finger Death Punch från Los Angeles. Bandet släppte sin första platta 2007, kallad The Way of The Fist, och sedan har det burit av rakt uppåt i karriären för bandet med det martial arts-inspirerade namnet. 
Anledningen att man döpt sin orkester inspirerat av stridskonst har sin grund i dess grundare, gitarrist och låtskrivare; den ungerskfödde Zoltan Bathory som själv är hängiven kampsportare och tillika en av få som utbildat amerikansk militär i konsten att strida manuellt. Han är dessutom pilot och jobbar just nu på att även skaffa sig licens som befälhavare för större fartyg till sjöss, vid sidan av sin karriär som rockstjärna och prisbelönt rockgitarrist. Han har uppenbarligen hittat ett flöde som vi andra mest drömmer om och han har själv idéer om var det hela kommer ifrån.
– Jag växte upp i Ungern, säger Zoltan. Tillgången på många saker var begränsad och jag blev tidigt tvungen att hantera detta och hitta min väg framåt ändå. När jag bestämde mig för att börja spela gitarr fanns det inte några gitarrer att köpa så jag gjorde en egen genom att såga till en Les Paul-form ur en bordsskiva. När jag kom till USA år 1995 kunde jag inte ens engelska. Jag lärde mig språket snabbt och för att öva läste jag en massa böcker om allt möjligt. Det öppnade många dimensioner för mig och det fanns plötsligt inte så stora anledningar att inte ta vara på de chanser som fanns att faktiskt förverkliga drömmar och visioner. Om du jobbar hårdare än andra kan du nämligen åstadkomma saker om du är på rätt plats i livet. Har du en bra idé så kan ett land som USA lyfta dig på ett sätt som inte går i exempelvis Ungern, där du bara kan sälja 50 000 plattor, för fler skivköpare finns det inte. Man har alltid ett val att göra det bästa av situationen eller att vara passiv och låta livet leva sig själv och låta det bli som det blir. Man kan bli en buddhistmunk och konstatera att ingenting egentligen spelar någon roll, eller så kan man försöka uppnå allt.
The Wrong Side of Heaven and The Righteous Side of Hell, Volume 1 släpptes med sin första del i slutet av juli och den andra kan förväntas under hösten. Det handlar alltså om ett dubbelalbum som delar namnet, men med en liten paus däremellan. Hur kommer det sig att man ger ut ett dubbelalbum i dessa för musikbranschen bistra tider?
– Det var egentligen ingen tanke från början, säger Zoltan. Vi började skriva låtar och spela in dem och de blev bara bättre och bättre. Vi hamnade i en positiv kreativ storm och det gick oerhört lätt. Jag skulle säga att del ett av plattan egentligen bara är uppvärmningen. Allting handlar om låtarna och jag ser mig som kompositör mer än gitarrist. Under min uppväxt började jag att spela folkmusik hemma i Ungern och där förstod jag betydelsen av sånger. Vi är därför också ett väldigt låtorienterat band med väldigt breda influenser. Trots att vi spelar metal vill vi att den skall vara tillgänglig för en bred massa, för bra musik är bra musik och då kan man lika gärna bjuda in flera till att få utbyte av den. Det finns liksom ingen poäng för oss att vara svåra för sakens skull. Det måste finnas en publik som gör det möjligt för oss att sälja plattor, turnera och leva på detta. Det innebär inte någon kompromiss från vår sida att tänka efter vad vi gör och hur vi presenterar oss.
Efter att ha jobbat med BC Rich sedan 2009 och även utvecklat tre signaturgitarrer tillsammans med dem, har Zoltan nu istället inlett ett samarbete med Dean Guitars. Hur kom sig detta?
– Av anledningar som jag inte kan kommentera valde jag att gå från BC Rich. Den superstrata vi utvecklade tillsammans, Zoltan Bathory Signature ASM, är en fantastisk gitarr och jag ställer mig bakom varje exemplar av den. Jag designade det mesta på den gitarren och förstorade huvudet för ökad resonans och satte lönntopp i kroppen på en av dem då jag stämmer i B och behöver klarheten. Spelar du med vanlig stämning funkar istället den i hel mahogny bättre. När jag valde att gå vidare sökte jag en tillverkare som var både snabb, kvalitativ och öppensinnad och Dean var det perfekta valet. De flesta av mina innovationer mottogs med entusiasm av dem och vi gör nu en ny gitarr i två former; en superstrata och en gitarr med ett lite mer extremt utseende. De kommer att ha liknande lösningar som min tidigare signatur, likväl som helt nya innovationer. Här finns bland annat en delad magnet i mikrofonen för att bättre hantera höga och låga frekvenser där den låga delen är lite mindre het medan den högre delen istället har en högre output. Jag fungerar så att jag aldrig snubblar på något som förändrar min värld utan allt börjar istället med min idé om hur jag vill att det skall låta och fungera.
FUZZ 6/13

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner