Skandinaviens ledande gitarrportal

Guitar Rig 4 Pro Kontrol

När vår utsände träffade Native Instruments (NI) på NAMM-mässan i januari i år diskuterades en ny generation modellering. Det sades inget om när den skulle komma men när Guitar Rig 4 Pro damp ner på kontoret så var vi givetvis nyfikna att snabbt se om det är nästa steg mot en fullvuxen teknologi. 
Mjukvara som härmar gitarrförstärkare är inget nytt. Den har existerat ett tag nu men kritiken har hela tiden funnits och eftersom tekniken befunnit sig i sin barndom så har den i sanning inte varit helt befriad från olika områden där kritiken varit befogad.

Konceptet bygger på att man har ett antal moduler som man placerar i ett rack. En modul kan vara en förstärkare, en högtalare, en effekt, en styrenhet eller en upp/inspelningsenhet. En styrenhet är en enhet som genererar en signal som kan styra en parameter i en annan modul. Till exempel kan man på detta sätt skapa gate-effekter och otroligt mycket annat spännande.

Version 4 innehåller två nya förstärkarmodeller som heter Jump och Hot Plex. Jump är definitivt ämnad för dem som vill spela högljudd rock med ett så kallat Brown Sound. Hot Plex är, som namnet antyder, ämnad att låta som en hottad Marshall Plexi. Ytterligare en förstärkare är utlovad som kommer att finns tillgänglig i en kostnadsfri uppdatering när ni läser denna test. Det är Cool Plex som är en förstärkare för dem som vill ha rent ljud av brittisk typ. Två nya delay (Grain Delay och Twin Delay) och lika många nya reverb (Octaverb och Iceverb) finns. En intressant nyhet är den helt nyutvecklade Mastersektionen. Där kan man lägga de moduler man alltid vill ha med och dessa byts inte ut när man byter program i övrigt. Lämpligt att lägga där är reverbet man alltid vill ha och kanske en eq som korrigerar rummet man är i. Den, enligt mig, bästa nyheten heter Control Room. Det är en helt ny modul för att simulera uppmikade högtalare. Här finns sex olika högtalare som var och en är uppmikade med mellan sex till åtta högklassiga studiomikrofoner. Dessa är sedan kopplade till en mixer där du själv kan ställa in volym och panorering. För att underlätta användningen finns även solo och mute på varje kanal i Control Room.

Det finns enkla sätt att organisera sitt rack så att man kan spela in med två eller flera helt separata förstärkaranläggningar eller flera högtalare per förstärkare.

Guitar Rig 4 Pro Kontrol är ett paket med både mjukvaran och pedalen Rig Kontrol som även är ett ljudkort och ett MIDI-interface. Guitar Rig 4 Pro ingår även i Native Instruments stora programsvit Komplete 6.

Enkelheten i handhavandet har alltid varit en stor styrka hos Guitar Rig och här har de lyckats ännu bättre. Dra en modul till racket. Dra en modul ur racket om du inte vill ha den kvar. Dra ett preset för en enskild modul från browsern till modulen och alla inställningar är på plats. Fantasiskt lättarbetat och har man bara en gnutta erfarenhet av att koppla ihop en gitarrförstärkare med ett par pedaler kommer man inte att ha några problem här.



Ljud och spelbarhet

Guitar Rig 4 Pro gör verkligen själv för namnet ”Pro” för detta är ljud i allra högsta ligan i dagsläget. De nya förstärkarmodellerna är riktigt bra och Hot Plex låter precis som jag vill att en inspelad Plexi skall låta, både för rena och halvdistade ljud. Precis som en riktig Plexi, så behövs det i mitt tycke en pedal framför för att få den att yla riktigt gott med lång sustain och massiv dist. Då använder jag med fördel modulen Sledgehammer. Den kan användas som både dist och OD och är dynamisk och flexibel. Jump är en hottad Marshall som lockar fram rockräven i mig.

Med Control Room har jag fått tillgång till en högtalarsimulering som inte bara är mycket flexibel utan även lätt att använda. Till min stora glädje hittar jag en Royer 121 Ribbon Microphone bland mikrofonerna och den brukar för det mesta figurera i mina program, gärna tillsammans med andra mikar men överraskande ofta räcker det med enbart denna.

Det är tvivelaktigt om någon någonsin kommer att kunna simulera känslan av ett antal tolvtummare som utövar lufttryck kring benen när man spelar. Guitar Rig 4 Pro låter däremot som en bra uppmikad förstärkare och det är så man skall bedöma den.

De nya delayerna är både bra och kul. Twin Delay blev snabbt mitt nya standarddelay och Grain Delay som lånat teknologi från granualar synthesis är bra för experimentella ljud. Octaverb simulerar de tidiga reflektionerna i åtta olika rum och är till för att finslipa tonen snarare än att ge ett traditionellt reverb. Iceverb sägs låta som en gigantisk igloo. Måhända något för Ishotellet i Kiruna? Kul för effekter men återigen mindre lämpat för traditionellt reverb.

Jag brukar ju alltid säga att det är viktigare att det låter bra än att det låter exakt som förebilderna och det står jag fast vid även om dessa modeller genom Control Room låter ovanligt likt bra exemplar av sina förebilder. En annan faktor som jag brukar nämna är hur det känns att spela på en digital modell. Hittills har det ofta känts platt och sterilt men även här har Native Instruments satt ribban för vad som är god dynamik och följsamhet för musikerns nyansering av anslag och rattande av gitarrens volym- och tonkontroller. Jag säger dock detta med en mycket stark reservation. För att denna sköna spelupplevelse skall infinna sig krävs det ett ljudkort som fungerar tillsammans med gitarr. Här visar det sig att den medföljande Rig Kontrol gör ett kanonjobb på den fronten. Ingångarna verkar vara avsevärt mer anpassade just för gitarr än många andra ljudkort. Jag har testat flera stycken både billiga och dyra och kommit fram till att pris har väldigt lite med detta att göra. Bäst resultat fick jag med Native Instruments egna Rig Kontrol och Mobile I/O. Jag kan nämna att Mobile I/O var det billigaste kortet jag testade. Avfärda inte Guitar Rig 4 Pro innan ni testat med rätt ljudkort.

Det finns två moduler som kallas Deck. Om man lägger den ena först med ett backing track (BT) så kan man spela till utan att behöva ha ett annat program öppet för detta. Lägger man nästa Deck efter racket kan man spela in det man spelar över sitt BT. Detta innebär att man inte behöver några externa program för att kunna spela in sina versioner med BT.

Pedalen Rig Kontrol som man får med är bra att ha för att styra enheterna i sitt virtuella rack. Man kan styra av och på för effekter, styra mängden effekt, tap tempo, välja preset, ta fram stämapparaten och man kan i stort sett styra vilken parameter som helst. Den är också föredömligt enkel att programmera från programvaran. Först när jag väl började använda den så förstod jag hur bra den var eftersom den var så lättjobbad och integrerad i konceptet. Jag inser att jag mycket väl kan jobba utan den, men jag vill inte.

Slutomdöme

Den nya generationen teknologi som Native Instruments säger sig använda är ett klart steg framåt i utvecklingen och jag börjar känna att nu är det riktigt roligt att spela på en digital förstärkarmodell. Inte bara att det låter bra – för det tycker jag att vissa tillverkare fixat förut – utan nu har NI lyckats få med känslan med att spela gitarr. Modellerna svarar mer dynamiskt och man kan nyansera sitt spel på ett bra sätt. Control Room ger nytt liv i de gamla modellerna på ett mycket bra sätt. Att NI redan annonserar en ny förstärkaruppgradering är väldigt trevligt och visar att de fortsätter i sin ambition att hela tiden ligga i fronten för denna utveckling. Jag ser fram emot att få ladda ner Cool Plex!

Fakta

Native Instruments Guitar Rig 4 Pro Kontrol Edition

• Paket med pedal/ljudkort och programvara för att emulera gitarrförstärkare, basförstärkare, högtalare, studiomikrofoner och effekter
• Förstärkarmodeller: 15 st.
• Högtalarmodeller: 23 st.
• Mikrofonmodeller: 9 st. med upp till 5 positioner per mik
• Pedal- och studioeffektmodeller: 11 OD/dist/fuzz, 6 delay, 4 reverb, 11 modulationseffekter, 10 filtereffekter, 2 kompressorer och diverse volymeffekter
• Modifierare: 5 st.
• Antal programplatser: Obegränsat i filsystem
• Konverterare: 24 bits/192 KHz Cirus Logic
• Ingångar: Stereo instrument/line
• Utgångar: hörlursuttag, stereo line out

www.benum.se



FUZZ 10/09





guitarRig.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG