Skandinaviens ledande gitarrportal

Husemoen Guitars - Norwegian Wood Series

Mycket av ton-träslagen som används i traditionellt gitarrbyggeri, såsom rosewood, ebenholts och mahogny är utrotningshotade och blir allt svårare att få tag på. Alternativa träslag kommer följaktligen att bli allt vanligare i tillverkningen. En som redan nu gjort en intressant satsning inom detta område är den norske gitarrbyggaren Øystein Husemoen. Hans åtta gitarrer i Norwegian Wood Series är nämligen tillverkade enbart av norska träslag.

 Vad som fick Øystein Husemoen – vars verksamhet, Husemoen Gitarmakeri, har sin bas i Lillehammer utanför Oslo – att tro på sitt projekt var att han tidigare genom olika customjobb fått goda erfarenheter av att bygga gitarrer i norska träslag, såsom ask, björk och lind. Även det faktum att många av de mer traditionella träslagen är tveksamma ur en etiskt synvinkel, eftersom de är utrotningshotade, har också gjort Øyestein och hans lärling Fredrik Berg väldigt nyfikna på vilka andra typer av norska träslag som kan vara lämpliga för gitarrbyggeri.

Konstruktion

Kropparnas träslag i Norwegian Wood Series är gjorda i björk, al, lind, ask, körsbär, asp, alm och valnöt.
Gitarrerna är utmärkta byggen med ett imponerande fint hantverk och detaljarbete. De byggs helt för hand utan cnc-maskiner.
Förutom att samtliga gitarrer är tillverkade i norska träslag är de även ergonomiskt utformade. En innovativ detalj är att greppbrädan är något tiltad på diskantsidan, för att minska vinkeln på vänsterhanden. Greppbrädans compound radius är ytterligare en detalj som förhöjer spelbarheten.
Utöver detta har kroppen en så kallad belly cut (som på en Stratocaster), plus att kroppen vid halsinfästningen är avfasad för att underlätta spelet på de högsta banden.

När Øystein startade projektet trodde han att vissa träslag skulle sticka ut mer positivt medan andra kanske inte skulle fungera lika bra. Därför byggdes alla åtta gitarrerna i denna första serie så lika som möjligt. Detta för att få bästa möjliga utgångspunkt för jämförelsen. Modellen är av Telecastertyp.
– Jag har nog alltid varit lite svag för Telecaster och det rena arbetsverktyg som den representerar, förklarar Øystein. Vi ville kombinera något nytt med något klassiskt, men undvika att göra en kopia av något som redan producerats i stor skala. Vi beslutade därför tidigt att vi skulle ta oss de friheter vi kände för och som krävdes, och göra det på vårt eget sätt.

Samtliga gitarrer har en likadan mikrofonsetup, nämligen Edmire Pickups, customtillverkade av Eivind Indrevol i Tromsö. Halsen är i lönn, greppbrädan i valnöt med compound 9,5"-12" radie. Mensuren är 648 mm.
Stallet är ett Gotoh hardtail och stämmekaniken Gotoh, i Klusonstil.
Elektroniken är passiv med kontroller för volym och ton, samt en 3-vägs mikrofonswitch. Som finish har man valt nitrocellulosalack.
Priset för en gitarr i Norwegian Wood Series ligger mellan ca 30 000:- till 35 000:-, inkl Hiscox hard case

Ljudegenskaper

– När man väljer träslag är det nödvändigtvis inte en fråga om bra eller dåligt ljud, säger Øystein, utan snarare om vilken typ av ljud du verkligen vill ha. Detta visar också att upplevelsen av hur det låter är individuellt betingad och att valet av trä är mycket viktigt för att hitta ditt eget sound.

Så här beskriver Øystein själv ljudegenskaperna i Norwegian Wood Series.
– Modellen med kropp i björk med flammig björktopp har en varm fin ton som passar mycket bra till jazz, bland annat, men har också ett bra bett om man går på lite.
– Al med flammig björktopp låter fyllig utan att vara dov. En mångsidig gitarr som kan användas i de flesta sammanhang.
– Lind är också fyllig till sin karaktär, men med ett brett övertonsregister. Den är fet och krispig på en gång.
– Ask har en glasklar och sweet tone, men som inte ska förväxlas med swamp ash. Mycket transparent i ljudet så du hör allt som händer. Inte en gitarr för dem som gillar att gömma sig bakom en muddig ton.
– Körsbär ligger någonstans mellan lind och ask. Något krispigare än lind, och lite dovare än ask.
– Asp, som är det lättaste träslaget jag jobbar med, har en fet, rik ton med en otrolig resonans som känns i kroppen när du spelar.
– Alm har en klang som sticker ut, kompakt och aggressiv. En klar rockfavorit.
– Valnöt är mycket klar, med ren diskant och fyllig bas.

Konservativ bransch

Att gitarrbranschen är starkt konservativ är ingen nyhet för Øystein, som menar att mycket av problemet bottnar i att många, både gitarrister och musikproducenter hela tiden försöker återskapa ljudidealet från 50- och 60-talet. Det skall helst låta så lika som möjligt det gjorde vid den tiden och därmed med samma slags instrument.
– Det finns ju hundratals olika träslag i världen som förvaltas på ett hållbart sätt, så det kan omöjligen vara så att bara en handfull av dessa låter bra och passar som tonträ, säger Øystein. Det finns alltså en stor mångfald ”bra ljud” som gömmer sig i skogarna i Skandinavien, och sannolikt även i de flesta andra länder.

Øystein finner heller ingen anledning att försöka kopiera klangen i gitarrerer som redan finns.
– Om instrumentmakare och gitarrister världen över hade varit lite mindre traditionsbundna och hellre använt sig av mer lokala träslag hade man fått en dubbel fördel av det. Dels ett mycket mer intressant urval och dels en större variation i klangfärg.

Vilka reaktioner har du mött med dina alternativa träslag?
– Uppfattningen om vilka träslag som passar bäst för gitarrtillverkning är djupt rotad hos många. Jag tror att det främst beror på att man inte haft möjlighet att prova annat än det traditionella. Vi har ändå fått otroligt bra respons på konceptet. Några gitarrister har varit ganska skeptiska till en början, men de flesta vi träffat överraskande öppna och positiva. Även om det finns många förutfattade meningar blir de flesta mycket mer öppna när de väl får höra med sina egna öron och därigenom kunnat bilda sig en egen uppfattning.

Du använder valnöt till greppbrädor. Vilka är skillnaderna och
likheterna med rosewood?
– Även om valnöt är något lättare och mjukare än rosewood kan det också vara ett hårt och tungt material. Tonen kan vara något varmare. Den har mycket av samma känsla och goda kvalitet som rosewood, vilket gör att det passar väldigt bra till greppbrädor. Valnöt växer ju mer eller mindre i de flesta länder i världen och bör därför bli ett naturligt alternativ när det blir svårare att få tag på rosewood.

Har du någon uttalad ekologisk, grön policy i ditt ställningstagande?
– Avverkning av regnskog är en mycket relevant frågeställning som vi instrumentbyggare verkligen bör ta på allvar. Vi försökte därför tänka lokalt när vi byggde den här serien. Är det något vi har mycket av här i Norden så är det ju skog. Miljönyttan är stor på många sätt. Inte bara det att man inte bidrar till skogsskövling och räddar utrotningshotade arter. Man undviker också de stora koldioxidutsläpp som skulle uppstått för att få materialet från andra sidan jordklotet hitfraktat.
Hur har du diskuterat när du valt mikrofoner, stall och annan hardware?
– Vi eftersträvade en tydlig och fyllig ton med bra balans mellan mikrofonerna. Därför samarbetar vi med Eivind Indrevol och hans Edmire Pickups i Tromsö. Han har komponerat ett set som vi har använt i alla gitarrer. Tillsammans med Indrevol har vi också efter noggrant övervägande kommit fram till var mikarna skulle placeras, för att hitta en "sweet spot". Framför allt ville vi ta av lite topp från stallmikrofonen, genom att placera den en bit från stallet. Det faktum att mikrofonerna är placerade lite annorlunda har gjort att vi inte kunnat använda ett vanligt telecasterstall. Vi ville också ha genomgående strängar för att få bästa möjliga kontakt med träet. Därför har vi gjort ett eget plektrumskydd och valt att använda ett Gotoh hardtail-stall. För att få lite vintagekänsla i stämmekaniken valde vi Gotoh Vintage med ovala knoppar.

Du har ett ergonomiskt tänkande i ditt byggande, samtidigt är en
del av dina gitarrer ganska tunga. Hur har du tänkt där?
– Vi har lagt stor vikt vid spelbarhet och komfort i utformningen av kropp och hals. Vikten varierar från drygt 3 kg till över 4,1 kg. Eftersom vi ville att gitarrerna skulle vara så lika varann som möjligt i konstruktionen, har vi denna gång inte prioriterat att minska vikten på de tyngsta träslagen, utan lät materialet vara som det är. Vissa kanske anser att dem över 4 kilo, är i tyngsta laget, medan andra tycker det är skönt att ha något att hålla i. Det beror ju mycket på vad du är van vid. Jämfört med en Gibson Les Paul Standard är skillnaden inte så stor.

Framtiden

Angående framtiden så planerar Øystein flera små serier med Norwegian Wood-gitarrer i ny design. Bland annat kommer man att erbjuda kunden att skräddarsy sin egen variant.

Øystein som visade upp sin Norwegian Wood Series på förra årets FUZZ Guitar Show hoppas kunna återkomma med en monter på mässan nu i maj. Där finns alltså ett utmärkt tillfälle att få reda på hur gitarrer från den norska skogen låter.

Fakta

• Norwegian Wood Series
• 6-strängad solid elgitarr av Telecastertyp
• Kropp i björk med flammig björktopp, al med flammig björktopp, lind, ask, körsbär, asp, alm eller valnöt
• Hals i lönn
• Greppbräda i valnöt, compound 9,5"-12" radie, tiltad
• 22 band
• Mensur 648 mm
• 2 st customtillverkade Edmire Pickups
• Gotoh hardtail stall
• Gotoh stämmekanik, Klusonstil.
• Passiv elektronik, volym och ton, 3-vägs mikrofonswitch
• Finish: nitrocellulosalack
• Priser: från ca 30 000:- till 35 000:-, inkl Hiscox hard case

www.dingitar.no

FUZZ 1/11





Husemoen.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2017
    FUZZ GUITAR SHOW 2017
    MAY 13-14, GOTHENBURG

    banner