Ibanez Artwood AW3000 CE NT & AW 300 VS
Av Peter Almqvist
Ibanez Artwoodserie innehåller ett flertal prisvärda akustiska modeller bland annat en helsolid dreadnought.
I slutet på 1920-talet började japanska företaget Hoshino Gakki importera gitarrer från Spanien. Tillverkaren hette Salvador Ibáñez och var en av dåtidens främsta gitarrbyggare, han byggde faktiskt den första dubbelhalsade gitarren redan 1897. En äkta Salvador Ibáñez säljs idag för rena fantasibelopp, bland annat såldes en gitarr som tillhört Eric Clapton på en välgörenhetsauktion för i runda slängar 300 000:-. När spanska inbördeskriget bröt ut förstördes hela verkstan belägen i Valencia och en stor del av personalen omkom i de hårda gatustriderna. Efter inbördeskrigets slut bestämde sig Hoshino Gakki för att köpa varumärket Ibáñez samt starta egen tillverkning i Japan. Namnet ändrades till Ibanez Salvador och så småningom till endast Ibanez. Företaget Hoshino Gakki grundades i början på nittonhundratalet av en herre vid namn Matsujiro Hoshino. Från början sysslade man endast med böcker och noter men i och med förvärvet av namnet Ibanez startade man alltså egen gitarrtillverkning i mitten på trettiotalet. Den egna tillverkningen övergavs redan i mitten på sextiotalet och i stället kontrakterade man olika fabriker runt om i Japan som fick bygga deras gitarrer under namnet Ibanez.
Hoshino Gakkis stora framgångar med Ibanezgitarrerna kom på sjuttiotalet då man i stället för att kopiera amerikanska gitarrer satsade på egen design. Detta efter att Gibsons advokater hotat med astronomiska skadestånd om inte Ibanez genast slutade upp med att kopiera deras modeller. När det gällde akustiska stålsträngade gitarrer introducerades dessa i en serie kallad Artwood. På senare år har man satsat extra hårt på att lansera gitarrerna i Artwoodserien som i dagsläget innehåller ett femtontal modeller.
AW 3000 CE NT. I en broschyr för artwoodgitarrerna daterad 1983 berättar Ibanez om sin filosofi bakom serien;
– Ordet ”yrkesskicklighet” håller på att bli omodernt, tittar man på 1916 års betydelse av ordet så definieras det som ”hantverk” men femtio år senare lyder betydelsen ”mekaniker” i ordböckerna. Ibanez Artwoods filosofi återgår till ordets ursprungliga betydelse”.
Om man lyckats hålla kvar vid den här programförklaringen är svårt att säga, i dagens högteknologiska gitarrfabriker återfinns nog inte så mycket av det ursprungliga gitarrhantverket men yrkesskickligheten är det säkert inget problem med.
Konstruktion. AW3000 CE NT är en klassisk dreadnoughtgitarr med lock av solid Engelmanngran försedd med skalloperad X-bracing. Sidor och botten av solid mahogny som också återfinns i halsen. Greppbräda av rosewood, försedd med tjugo band samt ”abalone dots” som lägesmarkeringar.
Under och översadel tillverkat av ben. Stall av rosewood.
AW3000 CE NT är försedd med LR Baggs Element Pickup samt LR Baggs Endpin Preamp. Ton och volymkontroller är placerade under ljudhålet. Finishen är högglanspolerad, färgen natur. Den guldpläterade mekaniken med bruna pärlemorknappar kommer från Grover.
Spelkänsla och ljud. Mitt första intryck av AW3000 är en känsla av gediget hantverk. Som vanligt när det gäller Ibanez har man inte slarvat med detaljerna. Det är perfektion ner på minsta detaljnivå, osynliga limfogar, översadeln sitter som ett granitblock utan någon glipa, fördelaktigt jämna bandstavar, perfekt binding, utsökt klass på finishen… ja, jag kan faktiskt inte hitta något att klaga på när det gäller gitarrens ytskikt. Halsen har en behaglig radius och är lättspelad i samtliga register.
Ljudmässigt låter AW3000 betydligt mer än vad den kostar. Stort öppet ljud med mycket bra separation i alla register. Speciellt gillade jag tydligheten i basregistret där man kunde gräva rejält utan att tonerna grötar ihop sig. Mjuk dynamisk respons i diskanten blir också ett plus. Gitarren i testet är försedd med LR Baggs aktiva piezosystem. Mikrofonen hanteras med diskreta ton- och volymkontroller som är monterade med dubbelhäftande tejp under locket på bassidan. Tonkontrollen är aktiv och utgår från ett neutralt läge där man kan välja att förstärka bas eller diskant. Strömförsörjningen sköts med ett niovolts batteri som är placerat inne i kroppen. Här kommer min enda invändning eftersom det är osedvanligt bökigt att komma åt batteriet, speciellt om man sitter på en scen. Soundet är kanon i LR Baggsmiken, perfekt balans mellan strängarna, något som det kan vara lite si och så med när det gäller piezomikrofoner. I övrigt ger den ett varmt och dynamiskt ljud med en omfattande tonpalett tack vare den aktiva tonkontrollen.
Slutomdöme. Detta är en gitarrmodell som fungerar till, i stort sett, alla genrer. Massor av ljud och skön spelkänsla till ett sensationellt lågt pris. Min favoritdevis känns i det här fallet högaktuell; Gitarrer blir bara bättre och billigare!
Artwood 300 VS. Artwood 300 VS är en traditionell dreadnought med lock av solid Engelmanngran. Laminerad mahogny i sidor och botten. Hals av solid mahogny med greppbräda av rosewood. Lägesmarkeringar är så kallade ”abalone dots” av pärlemor. Över och undersadel av ben. Rosewoodstall samt kromad mekanik från Grover. Finishen är högglanspolerad, färgen kallas vintage sunburst. Modellen saknar mikrofon men kan fås med Ibanez SST Shape Shifter. Preamp med inbyggd stämapparat. För detta får man plussa på ungefär 1 000:-.
Spelkänsla och ljud. AW 300 känns något opersonlig jämfört med den mer exklusiva AW3000. Detaljarbetet är helt perfekt men finishen vintage sunburst känns inte helt autentisk, aningen för ljusröd för att få den där djupa och mörka patinan som ger den där känslan av vintageinstrument. Gitarren är skön att spela på, samma typ av halsprofil som AW 3000. Testexemplaret hade föredömligt låg action utan minsta antydan till strängrassel. Ljudbilden skiljer sig en del jämfört med AW3000, här finns inte samma djup och separation i basregistret utan styrkan ligger främst i mellanregistret som är klart och välartikulerat. På pluskontot återfinns en snärtig diskant med snabb respons, som dock kan bli aningen tunn när man spelar på första strängen ovanför tolfte bandet.
Slutomdöme. Återigen får vi väldigt mycket gitarr och spelglädje för pengarna. Som en uppdatering för den som spelat något år är det här en lysande gitarraffär eller varför inte skaffa en AW 300 som en backup till din ordinarie favoritgitarr. Lägg till en tusenlapp och du får den med mikrofon, och cutaway. Min känsla är att Ibanez just nu satsar extra hårt på sina stålsträngade modeller, det finns ett enormt sortiment att välja ur och där står sig Artwoodserien mycket bra. Jag tror att de flesta i första hand tänker på elgitarrer när man säger Ibanez men det kommer vi nog att få se en ändring på.
Fakta
Ibanez Artwood 3000 CE NT
• Akustisk stålsträngad gitarr
• Lock av solid Engelmann gran
• Sidor och botten av solid mahogny
• Hals av solid mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 20 band
• Inpassad vid fjortonde bandet med en dovetail
• Cutaway: Ja
• Stall av rosewood
• Mekanik: Gold Grover Tuners
• Mensur: 648 mm
• Halsvidd första bandet: 43 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Halsradius: 300 mm
• Kroppsdjup: 100 mm – 120 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Natur
• Mikrofon: LR Baggs Element Pickup
• LR Baggs EAS-VTC Endpin Preamp
• Tillverkad i Kina
• Pris: 6 195:-
• Etui: Nej
Ibanez Artwood 300 VS
• Akustisk stålsträngad dreadnoughtgitarr
• Lock av solid Engelmann gran
• Sidor och botten av laminerad mahogny
• Hals av solid mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 20 band
• Inpassad vid fjortonde bandet med en dovetail
• Cutaway: Nej
• Stall av rosewood
• Mekanik: Chrome Grover Tuners
• Mensur: 648 mm
• Halsvidd första bandet: 43 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Halsradius: 300 mm
• Kroppsdjup: 100 mm – 120 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Vintage sunburst
• Mikrofon: Nej
• Etui: Nej
• Tillverkad i Kina
• Pris: 2 695:-
• Etui: nej
FUZZ 4/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se