Kemper Profiling Amplifier
Av Mats Nermark
När Christoph Kemper visade sin Profiling Amplifier på NAMM 2011 verkade intresset ganska svalt. Det har nu ändrats och Kemper Profiling Amplifier är just nu en av de hetaste nyheterna inom gitarrbranschen.
Christopher Kemper som är mannen bakom Kemper Profiling Amplifier är ingen nybörjare i instrumentbranschen. Han har likt Marcus Ryle på Line 6 ett förflutet inom synthesizers och har sedan länge producerat flera årgångar av den framgångsrika synten Access Virus.
Kemper Profiling visades första gången på NAMM 2011 och har sedan dess skapat ett allt större intresse bland gitarrister. Teknologin är så pass intressant att den till och med fått en konkurrent att på webben konstatera att det inte är möjligt att göra det. Sedan dess har ordkriget varit igång.
Vad innebär ”profiling”? Profiling innebär att man med hjälp av sin Profiling Amp skapar digitala profiler av en förstärkaruppsättning. En sådan består typiskt av en förstärkare, ett högtalarkabinett och en mikrofon.
Profileringsprocessen är i handhavandet väldigt enkel. Man kopplar in sin gitarr i sin Kemper Profiling Amplifier (KPA) och drar sedan en gitarrkabel från sin KPA till ingången på gitarrförstärkaren man skall profilera. Om det är en dynamisk mikrofon kan man koppla in den i en XLR-kontakt på KPA och där är kopplingarna klara. Inget svårt alls! Sedan spelar man på sin gitarr och ställer in ett ljud man gillar på förstärkaren och placerar miken så att man är nöjd med ljudet. Sedan går man till läget Profiler på KPA och startar själva processen. Man ställer in nivån och man kan finjustera EQ. Därefter trycker man på Profile och väntar i cirka 2 minuter medan KPA skickar ett antal testsignaler genom förstärkaren och analyserar det ljud den får tillbaka från mikrofonen. När den har gjort detta kan man provspela resultatet och A/B-testa profilen och förstärkaren. Är du inte helt nöjd trycker du på knappen Refine och spelar lite på gitarren. Då förädlar KPA profilen och detta steg kan man upprepa tills man är nöjd. Hur många gånger man behöver köra refine tycker jag varierar. Ibland ingen gång och ibland upp till tre gånger. Oavsett vilket är hela processen mycket tydlig, enkel och snabb.
Det går dock att ta profileringen längre än så. Om du faktiskt gillar din förstärkare bäst när den är uppmikad med exempelvis en Royer 121 genom en Neve preamp. Inga problem! Du mikar bara upp den som du brukar och tar sedan en linjesignal från Neve preampen och drar den till returen på din KPA.
Somliga gitarrister/studiotekniker gillar att mika upp en högtalare med flera mikrofoner, en SM57 och en Royer 121 är till exempel en relativt vanlig kombination. Det är heller inga problem förutsatt att du har en mixer. Då mixar du de två mikarna i en balans du gillar och skickar denna till din KPA.
Profilera med distpedaler. En detalj som det skrivs lite om är att man kan profilera sin förstärkare med boost-, overdrive- och distpedaler framför. Personligen är jag väldigt förtjust i boostsektionen i T-Rex Møller och har den alltid på när jag spelar rena ljud med strata och tele. När jag profilerade min förstärkare med Møllern på så lät profilen precis så som jag vill med boostern på. Således profilerade jag förstärkaren både med och utan Møller för att kunna få båda ”smakerna”. Detta är väldigt kul och tillåter mycket experimenterande. Jag profilerade min trogna Traynor YCV-40 med en Suhr Koko Boost med bra drag på in i en Suhr Riot och helt plötsligt låter min Traynor som om den andades eld. Jag har också provat på att profilera ett par olika mer eller mindre dyra digitala modellerare med gott resultat.
I det här sammanhanget kan det vara läge att säga att en KPA inte kan profilera andra sorters effekter såsom chorus, delay eller reverb. Bara pedaler som påverkar gainstruktur och EQ.
Vem har användning för en Kemper Profiling Amplifier? Det är många som funderar vad de skall med en KPA till när de inte har en massiv förstärkarsamling att gå loss på? Det finns många svar på den frågan och svaret varierar väldigt på vilka behov och önskemål man har.
En kategori användare är givetvis de som har många förstärkare och vill ha dem med sig live i mer portabel form. Då kan de ju profilera sina stärkare och sedan är det bara att köra.
En annan kategori jag ser är musiker som spelar in en skiva och vill att just dessa gitarrljud skall användas på den kommande turnén eller att man vill försäkra sig om samma ljud om man senare behöver fixa till något i en annan studio. Då plockar man fram sin KPA efter tagningen och profilerar just det ljud man använt. Sedan kan man ta med sin KPA för vidare arbete i studion eller ut och spela live. Man kan spela både genom PA/fullrangelådor och genom gitarrslutsteg/låda.
Den största kategorin kunder tror jag blir de sitter hemma och vill ha möjlighet att spela in tyst hemma direkt in i datorn med en mängd olika förstärkarljud. Även om KPA fungerar ypperligt live så tror jag ändå det är just här den kommer att skina starkast.
Förstärkarprofiler medföljer. Redan när man får hem sin KPA finns det massor av förstärkarprofiler som är profilerade i professionella studios av duktiga tekniker. Jag har inte plats att nämna alla men det finns ett antal olika Fender, Marshall och Vox där en del låter oerhört autentiska. En Fuchs ODS30 för folk som är sugna på ett ljud som påminner om en Dumble och tillsammans med rätt gitarr låter mig ta fram ljud som liknar Robben Fords och Larry Carltons. 65 Amps finns som profil som jag fullständigt älskar tillsammans med strata och tele.
Utöver detta har Kemper skapat vad de kallar för Rig Exchange där registrerade användare kan lägga upp de profiler de själva har gjort samt ladda hem profiler som andra har gjort. Sedan i februari 2012 har användare publicerat uppskattningsvis 10-20 profiler per vecka där en del är helt enkelt fantastiska. Där finns en profil av en Two Rock TS-1 som är helt makalöst bra och en Marshall moddad av en herre som heter Golub, en profil som svarar på många av mina brittiska ideal.
Med tanke på att KPA i skrivandes stund bara funnits på marknaden i knappt fyra månader så kommer troligtvis tillgången till nya profiler att växa logaritmiskt. Det går snabbt att ladda hem en profil via Internet eftersom en profil inte är större än 4 kilobyte. Jag har även lätt och smidigt bytt profiler via e-mail. Man bara lägger över profilen på ett USB-minne som man sedan stoppar in i KPA och importerar.
Vad är en rig? I en KPA finns inte bara möjligheten att profilera och spela med dessa profiler. Den har också en mycket kompetent och välljudande effektsektion varav en del är modellerade på ”traditionell” digital väg. Här hittar man både vanliga och lite mer unika effekter. Christoph Kemper har sagt att det är bättre att använda den mer vanliga modelleringstekniken för denna typ av effekter eftersom de har ett linjärt beteende till skillnad från rör som har ett icke-linjärt beteende.
En rig består enligt Kempers nomenklatur av 4 stomp-effekter (slot A, B, C och D), amplifier, eq, cabinet, en stomp-effekt (slot X), modulation, delay och reverb. Utöver dessa finns en av de mest effektiva och lättanvända noise gates jag stött på. Lägger man en effekt före amplifier blir det mono och har man en effekt efter cabinet blir det stereo.
KPA har även en effektloop som man kan koppla till vilken stomp slot som helst. Reverb och delay kan man endast använda på dess beslutade plats i kedjan men samtliga andra effekter kan stoppas in i vilken slot som helst. Man kan använda samma effekt i samtliga slots om man vill utan att riskera att stressa sönder processorn. Jag kan till exempel ha dist-eq-dist-chorus-amp-eq-cabinet-dist-chorus-delay-reverb.
Den observante läsaren reagerar ju givetvis på det faktum att amplifier och cabinet står för sig och undrar hur det kommer sig när man faktiskt profilerar förstärkaren och högtalaren tillsammans. Hur de gör vet jag inte, och det är flera branschkändisar som påstår att det inte går, men faktum är att Kemper har hittat ett sätt i sin analys av signalerna att separera förstärkaren från högtalaren så att jag fritt kan använda vilken förstärkare som helst med vilken högtalare som helst.
Att redigera i en Kemper Profiling Amplifier. KPA är föredömligt lätt att använda. Jag läste bruksanvisning bara för att jag var nyfiken på den exakta definitionen av vissa parametrar. Jag fann den tydlig, humoristisk och lätt att förstå.
Vill man aktivera en effekt trycker man på knappen som motsvarar effektens placering på KPAs övre del. Vill man redigera en effekt eller till exempel förstärkaren så trycker man och håller nere knappen i två sekunder och då visas de gällande parametrarna i displayen. Då finns det upp till fyra parametrar man justerar med de fyra rattarna som finns under displayen. Det är en väldig tydlighet i displayen så man behöver aldrig undra vilken ratt som gör vad. Förstärkarna och många effekter har fler än fyra parametrar och då kommer man åt dessa via två page-knappar.
Om man är nöjd med en effekt kan man lätt kopiera den och klistra in den i en valfri slot i en annan rig.
KPA har också en unik låsningsfunktion. Ponera att du har en kombination av ett reverb och ett delay och som du gillar skarpt och vill höra hur det låter med en annan förstärkare som dessutom har en Tube Screamer i slot B. Då låser du delay och reverb och rattar fram den rig som innehåller förstärkaren du vill prova. Sedan laddar KPA in samtliga inställningar från den nya riggen utom de slots som du har låst.
Ett annat scenario kan vara att du har en rig med bra effekter du gillar men du skulle vilja lyssna med lite olika högtalare. Då låser du allt utan just Cabinet. När du då plockar fram nya rigs så är det bara Cabinet som laddas in och du kan enkelt gå igenom vad du har tillgängligt.
Det är många som undrar vad man kan göra med en profil när man väl har den i sin KPA, och det är en hel del. Det första är ju gain och där kan man arbeta både i stort och smått eftersom KPA svarar så dynamiskt mot anslag. Det är roligt att testa både att göra väldigt distade stärkare helt rena och gaina på ordentligt med rena stärkare. Det är inte ovanligt att man i sin KPA kan dista en förstärkare mer än vad som går att göra i verkligheten.
I Amplifier finns ett antal parametrar som är nya för mig, men väldigt användbara. Den första är Definition och den styr karaktären i profilen. Till vänster blir stärkaren lite mer dämpad i ljudet och dynamiken är inte lika uttalad. Karaktären går mer åt vintage. Åt höger blir karaktären mer dynamisk med mer briljans och svarar snabbare på anslag.
Power Sagging låter mig simulera hur slutsteget skall svara på anslag och hur det påverkar ljudet. Parametern Pick avgör hur prominent attacken i anslaget skall vara. Vill man betona anslaget i ett väldigt distat ljud så att attacken inte försvinner i disten så är det hit man går. Compression är inte samma sak som Stomp-effekten Compressor. Compression är en faktor i själva förstärkaren och gör på ett korrekt och effektivt sätt det som många av oss gitarrister försöker göra med kompressorer, det vill säga få det rena ljudet lite kraftfullare och fetare i relation till det distade ljudet när man spelar dynamiskt eller använder volymratten på gitarren. Detta är oerhört kraftfulla parametrar som låter mig ställa in, inte bara hur förstärkaren skall låta utan även hur den svarar mot just mitt sätt att spela med just den gitarr jag använder. Det är här jag gör en bra profil till just ”mitt” ljud.
Sedan kommer profilens eq som är ovanligt effektiv. Den har rätt frekvenser för gitarr men är i sin verkningsgrad mer lik en studio-eq. Man kommer väldigt långt med små justeringar.
Till sist då Cabinet där jag kan välja att ha kvar profilens originalhögtalare eller välja någon annan. Här har en tysk gitarrist lagt upp en Marshall 1960 mikad i ett otal olika väldigt bra varianter som jag brukar prova när jag har en profil av en distad stärkare där jag inte är nöjd med originalet. Jag kan även använda High Shift, Low Shift och Character för att redigera hur högtalaren låter.
Ljud och spelkänsla. Det som gör att jag gillar KPA är att den först och främst låter bra och låter mig spela som jag vill med bibehållen dynamik. Det har jag aldrig upplevt till denna grad förut vid direktinspelning. Den låter bra i hörlurar och är fantastiskt inspirerande. Det finns från början en mängd profiler av mycket hög kvalitet så man behöver inte profilera om man inte vill.
När jag ändå är inne på inspelning så fungerar de gitarrljud man spelar in precis som om jag spelar in en vanlig gitarrförstärkare på traditionellt vis. De sitter på samma sätt i mixen och man använder eq och processorer på samma sätt man alltid gjort.
Det blir så mycket snack om profilerna att man lätt glömmer bort effekterna som är av professionell klass. Jag har provat att använda mina analoga och digitala pedaler/effekter i loopen men konstaterat att de inbyggda effekterna ofta är lika bra eller bättre. Det finns processorer på marknaden som har mer flexibla kopplingsmöjligheter när det gäller effekterna. Personligen har jag inte en enda gång upplevt att jag saknat något när jag konstaterade att jag kan koppla delay och reverb steglöst mellan seriellt och parallellt.
Skall jag nämna några effekter jag gillar speciellt mycket så blir det stomp compressor som funkar till allt från country och funk med singlecoilmikar till fet och komprimerad humbucker för smooth jazz på ett sätt som inte dödar dynamiken i spelupplevelsen. Green Scream låter som en väl moddad Tube Screamer. Mouse är baserad på en RAT men jag gillar Mouse bättre. Pure Booster är en ren fullfrekvensbooster som fungerar bra med profilerna. Lead Boost är en midboost där du kan ställa frekvensen för ”midden” vilket är guld värt med en singlecoil i stallposition.
Hyper Chorus har tre choruskretsar som tillsammans skapar ett skönt ljudlandskap. Rotary och Delay fungerar jättebra till just gitarr precis som reverbet. Vissa reverb och delay sammanfogar sig aldrig med originalsignalen men här sker det på ett närmast organiskt vis.
Att det finns rattar till så mycket direkt när man spelar är givetvis oerhört praktiskt och är en av de faktorer som gör att jag tycker att KPA är så lätt använda.
Vad saknas? Det saknas en del saker som Kemper lovar i sin produktbroschyr. Undo och redo är inte implementerat ännu. Det trodde jag skulle vara rysligt irriterande men eftersom det är så lätt att ratta en KPA så är det inget som direkt stör mig.
Det finns också ett Performance-läge som inte är klart. Inte heller detta stör mig då det är lätt att adressera MIDI-programnummer till sina ljud.
Christoph Kemper var först i musikinstrumentbranschen med att systematiskt leverera system och funktionsuppdateringar till sina Virussyntar och officiellt gått ut och sagt att detta kommer även att gälla KPA. Kemper har redan i år lagt ut ett antal uppdateringar som publika beta-uppdateringar så när allt kommer får vi se.
Slutomdöme. Som referens kan jag nämna att jag har ägt eller ingående testat så gott som alla produkter som funnits på marknaden för direktinspelning sedan 1986 då jag köpte en Rockman X10. Det har hänt mycket på vägen och jag har upplevt många milstolpar men jag är fullständigt övertygad om att KPA är den största hittills. Det är inte alls underligt att den fick utmärkelsen ”Mest innovativa produkt” av världens musikpress vid MIPA 2012.
Att jag gillar KPA är väl tämligen uppenbart och enligt min mening är detta lika stort för gitarrister som Yamaha DX-7 var för keyboardspelare på 80-talet. Att kunna spela som man själv vill och bestämma den dynamiska relationen mellan instrument och förstärkare är enormt värdefullt. Att ladda hem nya profiler varje vecka är riktigt roligt och inspirerande.
Kemper får skicka en faktura för en sådan här skall jag ha. Utan tvekan!
Fakta
• Digital förförstärkare baserad på patenterad profileringsteknik
• Obegränsat antal förstärkarmodeller
• 8 simultana effekter
• Noise Gate
• Valbar placering av effekter och effect loop
• XLR- och teleutgångar
• Digital utgång
• MIDI In, MIDI Out
• USB-kontakt för överföring av profiler
• Två ingångar för expressionpedaler för volym och wah-wah
• Accepterar MIDI Control Change för effect on/off
• Pris: €1 490:-
FUZZ 5/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se