Skandinaviens ledande gitarrportal

Låga bastoner

Av Jan Olof Strandberg
Jag har varit i studion och spelat bas på gruppen Highways debutplatta. När det gäller Country, Rock eller Blues så får basisten vara lite försiktig med vad han gör. Som vi alla vet så är det speciellt viktigt i den här stilen av musik att man inte experimenterar för mycket med basliret. Vi basister skall ju hålla ihop det hela och göra det lätt för alla andra att utnyttja utrymmet i musiken. Musiken skall andas, då låter det extremt bra.
På många låtar kunde jag i princip bara spela grundtonen med basen för att inte trampa någon på tårna. På några ställen kunde jag breda ut mig en aning, men inte mycket mera. 
Jag använde mig av en rör DI-box för att få lite värme i tonen. Den enda grejen som jag gjorde lite annorlunda var att jag använde mig av en 5-strängad bas. Jag gillar bland andra James Taylors plattor och där hör man de fina låga tonerna dyka upp lite då och då. 
Jag tror att grejen med att använda en 5-strängad bas är att vara lite sparsam med de låga tonerna, alltså toner under låga E. I normala fall är det ju viktigt att basisten alltid använder sig av den lägsta möjliga tonen på en 4-strängad bas. Men med en 5-strängad bas kan det bli lite jobbigt om man håller sig länge i ett register under den låga E tonen. Personligen använder jag de låga tonerna för att avsluta en låt, eller i en ballad med många långa toner så låter de djupa låga tonerna kanon. 
Månadens exempel är en av låtarna där jag främst spelar grundtonen i A-delen, men när vi kommer till B-delen så blir det lite mera noter och avslutningen med Eb. Det låter förstås lite klent då man bara hör basen i exemplet men när du hör hela bandet så tycker jag att det ändå låter bra.
FUZZ 2/12



Riff.pdf Riff.mp3





 
 

 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner