Skandinaviens ledande gitarrportal

Maton MS500HC

Av Mats Claesson

Maton är kanske mest känt, för de flesta av oss, som det märke av akustiska gitarrer som Tommy Emmanuel brukar använda. Australiensiska Maton gör även elgitarrer av hög kvalité. Här skall vi ta en titt på den retrodoftande MS500HC.
Jag skall erkänna direkt; jag hade inte en aning om att Maton varit med i så många år, och det var mest ”märket som Tommy Emmanuel använder…” som snurrade runt i skallen när jag kikade på testgitarren. 
För en matigare presentation av Matons grundare, Bill May, läs Peter Almqvists test av Maton EBG808 TE och M225 akustiska gitarrer, på annan plats i detta nummer av FUZZ.
I Australien har man en hel del olika träslag att välja på, och Maton väljer just inhemska träslag till sina gitarrer. Vi finner Queensland maple (lönn) i hals och kropp. Greppbrädan är gjord av rosewood och ”locket” på den här semiakustiska gitarren går att få i blackwood eller rock maple (lönn).
Det är en tydlig retro-look på gitarren som tillsammans med det mer modernt skurna f-hålet och den asymmetriska formen på huvudet skapar en skön symbios av gammalt och nytt. Stränghållare och stall går i tune-o-matic-stil, och förutom konventionella kontroller för volym och ton samt coiltapswitch, hittar vi en annorlunda mikrofonväljare i form av ett litet handtag på en ratt i tre lägen; Cool (halsmik), Mid-Way (båda mikarna) och Hi-Fi (stallmik).
Mikrofonerna är egentillverkade och är en coil-tap MVB1 i stallposition och en MVS1 i halsläge.
Ljud och spelkänsla. Halsen har en skönt halvrund profil, 24.5” mensur, och en matt satinlack vilket ger en ”torr” spelkänsla. Allt justerings- och detaljarbete är av mycket god kvalitet och passformen med den semiakustiska kroppen i övrigt gör att gitarren klingar skönt med ett fint häng. Stränghöjden är behagligt låg och det uppstår inget bandrassel av något slag – gitarren känns färdig att använda direkt.
Jag var nyfiken på Matons egentillverkade mikrofoner, och dessa låter verkligen fett och fint. Man skulle kunna jämföra med en blandning av humbucker- och P90-mikar, bara för att få en bild av grundljudet. Man kan splitta stallmiken, och tillsammans med halsmiken, i mellanläget på mikrofonswitchen, bildas fina, riktigt spindeltrådstunna, kluckiga sound som är användbara i många pop- och funk-sammanhang. För jazzigare tongångar lämnar halsmiken, med sina Alnico-magneter ett ordentligt fett och organiskt ljud.
Mer smutsiga, rockiga ljud är inga problem med den här gitarren. Med sin semiakustiska kropp bildas ett sound som har en fin mellanregistertopp och som verkligen tränger igenom på ett behagligt vis. Med mer gain och högre volym på stärkaren uppträder denna gitarr ungefär som många andra liknande modeller; alltså skönt kontrollerbar feedback och ett ordentligt häng.
Slutomdöme. MS500HC är en välbyggd gitarr i minsta beståndsdel. Den är mycket lättspelad och tillgänglig med en mängd fina ljudkombinationer. Mikrofonerna låter väldigt bra och är intressanta i sig – jag skulle mycket väl kunna tänka mig att montera ett par sådana på någon av mina gitarrer. Mikrofonswitchen, som till en början ser lite ”knasig” ut, är faktiskt väldigt bekväm och lättmanövrerad.
Det här är en riktigt fin allroundgitarr som, om man är lagd lite åt retro-hållet, borde kunna tilltala en stor grupp gitarrister. En cool uppstickare!
 
Fakta
• Semiakustisk sexsträngad elgitarr
• Kropp av Queensland maple med lock av blackwood eller rock maple
• Hals av Queensland maple
• Greppbräda av rosewood
• Band: 21 st. Jim Dunlop 6130
• Mensur: 24.5”
• Mikrofoner: Maton MVB1 (coil tap) i stallposition, MVS1 i halsläge
• Coiltap-switch
• Treläges mikrofonswitch
• Stall: Stränghållare och stall i Tune-o-matic stil
• Pris: 14 495:-
 
FUZZ 3/13

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner