Skandinaviens ledande gitarrportal

Mattisson Bass Series II 5 & Series II Fretless 6

Hög tid för FUZZ att åter uppmärksamma våra duktiga inhemska basbyggare. Först ut två basar från Mattisson Bass. Anders Mattisson i Kumla är en basentusiast av stora mått. Sedan flera år driver han Mattisson Bass som bygger basar samt distribuerar kända basmärken som Aguilar och Lakland. Övrig tid går åt till att vara musiker och undervisa. Mattisson Bass Series II 5

Denna helblonda lönnbas är en fröjd för ögat och ser mycket exklusiv ut. Basen ger kanske intryck av att vara ”vass” och hi-tech, i så fall är det mest utseendemässigt. Tonen är istället mycket varm och fyllig men ändå med en härlig klarhet i tonen som räcker ända ner till låga h. Den femte strängen har en fast känsla och är definitivt inte fladdrig. Täta riff spelade på h- och e-strängarna låter balanserade med samma ljudkaraktär även på de lägsta tonerna.

Slapspel låter klart och tydligt, snarare snyggt än elakt. Här finns både värme och skärpa. Fingerspel belönas med bra dynamik och det finns gott om knorr att smälla till med vid kraftiga anslag.

När det gäller plektrumljud får man extra skjuts i det passiva läget. Med elektroniken inkopplad blev det mindre kropp i anslaget och istället mera toppdiskant.

Stallmikens ljud är ovanligt fylligt och klarar sig utmärkt ensam utan att öka lågbas. Som vanligt är halsmiken mjukare och öppnare, men det är inte så stor skillnad tack vara den täta placeringen.

Halsprofilen är svagt asymmetrisk och är en aning kraftigare på bassidan, så pass lite att jag inte märkte förrän Anders Mattisson påpekade detta. Rundningen av halsens baksida är mycket jämn och behaglig så de flesta känner sig hemma direkt. Greppbrädan är relativt platt men känns ändå inte speciellt kantig.

Halsen har en bred bit ask i mitten och lönn på båda sidor. Även greppbrädan är i lönn och har hela tjugofem band. Alkroppen har en topp i vackert figurerad lönn som också går igen på huvudet.

Jag hade tillfälle att prova basen på en spelning. Den lät utmärkt och kändes behaglig att spela på och jag fick aldrig något behov av att byta till den medhavda trotjänaren. I bandet blev det en något knorrig karaktär som stack ut, men ändå med viss värme och mullighet.

Mattisson Bass Series II Fretless 6

Den här bruna skönheten har päronträets naturliga kulör på hela framsidan. Trots sin bredd känns halsen rund och smidig i profilen. Greppbrädan är relativt platt och har som synes smala bandmarkeringar. För mig som inte spelar bandlös till vardags är detta mycket välkommet, speciellt på en sexsträngad där greppbrädeskantens markeringar inte gör så mycket nytta för de tunnaste strängarna.

Basen har en mycket klar ton och samtidigt en varm träighet i ljudet. Det finns en hel del av det karaktäristiskt bandlösa ”mwao”-ljudet, men också ett modernare ljud med mycket diskantinnehåll.

Med den lilla omkopplaren i passivt läge är volymratten den enda fungerande kontrollen. Personligen skulle jag gärna sett en tonkontroll i det passiva läget för att kunna dämpa diskanten. Om det önskas mer modernt ljud med lite hi-techförtecken är det bara att koppla på pre-ampen som naturligtvis också ger ökad kontroll över ljudet med separata bas- och diskantrattar.

Det är som sagt gott om diskant så ytterligare förstärkning ger en väldig skärpa. Jag drog oftast ner på diskanten för att få mer kärna och mindre missljud och stränggnissel. Ljudet är mer modernt än traditionellt, men vill man tvunget låta exakt som Jaco Pastorius är den här basen säkert ändå ointressant. Speciellt i passivt läge tycker jag ändå att det blir bra knorr i ljudet så visst, Pastoriusaktigt stötiga fraser går mycket väl att få fram.

Jag tycker att det kan vara rätt skönt med bara en mikrofon, är den bara rätt placerad för behoven så är det ganska befriande att bara ha ett grundljud, och här känns placeringen mycket vettig. Inte för nära stallet så att tonen blir för nasal och tunn, och inte för nära halsen så att karaktären blir för rund och mullig.

Mellan mik och greppbräda finns en så kallad ramp. Detta är en slags platta under strängarna för att få samma känsla som att spela över mikrofonen eller över greppbrädan. Många gillar känslan i detta men personligen tycker jag att det är svårt att ta i och få kraftigt anslag när man inte kan komma ner så långt mellan strängarna. En kul möjlighet är dock att använda rampen som förlängd greppbräda och spela ända fram till miken. Visserligen försvinner en del av sustain och ton, men möjligheten att nå långt över tre oktaver är kittlande.

Gemensamma detaljer

Mattisson har en hel del roliga detaljer på sina basar. Numera levereras samtliga med elektronik- och dragstångsluckor som hålls av magneter. De lossas enkelt och helt utan verktyg, mycket praktiskt. Den oerhört stadiga halsinfästningen är också värd att nämna. De fem skruvarna sitter assymmetriskt och skarvytan mellan kropp och hals är ovanligt lång. Detta gör att halsen sträcker sig långt in på kroppens framsida. Huvudenas baksida har så kallad volute, det vill säga en markant utstickande förstärkning precis bakom sadeln. Denna är dekorativ men tillför framförallt stadga till huvudet där det annars är som minst material.

Femman har ett nollband medan sexan har en mer konventionell sadel av wengeträ. För balansens skull sträcker sig kropparnas övre horn långt fram.

Axelbandsknopparna är de utmärkta låsbara Dunlop-modellerna som även är bra när man använder vanligt axelband. När jag ställde ifrån mig basarna gladdes jag av att de står stadigt och rakt på golvet med monterade straplox-lås på axelbandet.

Stallen är från amerikanska Hipshot, dessa har justerbar strängbredd. Även sexans stämskruvar är från Hipshot medan femman har Schaller stämskruvar. Båda typerna av mekanik är extra lätta för att hjälpa till med balansen.

Som Aguilar-importör använder naturligtvis Mattisson elektronik från New York-firman, ett bra val eftersom Aguilars elektronik är synnerligen effektiv i tonkontrollerna.

Slutomdöme

Mattisson Series II är hantverk på högsta nivå. Båda testbasarna har en härlig balans mellan värme och hi-tech, det finns alltså både vassa moderna ljud och varmare stora klanger. Ljudet är kärnfullt med en varm botten som ändå har ett knorrigt lägre mellanregister. Detta gör att ljudet aldrig försvinner i en mix utan går fram bra. Speciellt i den femsträngade finns en öppen, träig klang som skiljer Mattisson från komprimerat hårda hi-techljud som är vanliga på exklusiva basar. Tonen är också jämn över hela registret. Båda basarna är bekväma och välbalanserade på magen.

Mattisson Series II kostar en del, men är alltigenom högklassiga, personliga instrument som går att använda till det mesta.

Mattisson Bass Series II 5

• Alkropp med flammig lönntopp
• Hals i lönn och ask med lönngreppbräda
• Halsmått vid sadel 46 x 21,5 mm
• Strängbredd 9 mm vid sadel - 18 mm vid stall
• Mensur 34"
• Aguilar OBP-3 elektronik
• **mikrofoner
• Kontroller för volym, mikbalans, bas, mellanregister och diskant samt omkopplare för aktiv/passiv och val av mellanregisterrattens arbetsfrekvens
• 4,2 Kg

Mattisson Series II Fretless 6

• Alkropp med pärontopp
• Hals i ask och wenge med wengegreppbräda
• Halsmått vid sadel 54 x 21,5 mm
• Strängbredd 9 mm vid sadel - 17,5 mm vid stall
• Mensur 34"
• Aguilar OBP-2 elektronik
• EMG mikron, passiv
• Kontroller för volym, bas och diskant samt omkopplare för aktiv/passiv
• 4,6 Kg

www.mattissonbass.com



FUZZ 8/09







Mattison_5_Bas.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner