Skandinaviens ledande gitarrportal

Modern Blues del 4

Sättet att kompa blues är nog mest associerat med Chuck Berrys ”lillfinger”-riff i låten Johnny B Goode, och andra 50-talsklassiker. Även om alla bör kunna detta sätt att kompa, så är det givetvis inte det enda sättet och det kan ju bli lite tröttsamt för handen med den där stora lillfingersträckningen.
 
I några kommande avsnitt skall vi fokusera på vad vi sysslar med 90 % av tiden vi spelar musik; kompar. Vi skall kika på hur vi kan ”krydda” traditionell 12-takters blues med lite nya idéer, och spara händerna också.
 
Övningsexemplet är i tonarten G, så grundackorden är G, C och D. På lyssningsexemplet finns bara bas och trummor så det finns tillfälle att testa en del olika ackord, moll, dur och så vidare. Eller så kan vi kombinera ackord och skapa en ”hybrid” – detta skall vi göra denna gång.
 
Jag använder både plektrumet och mina fingrar – hybrid picking. I första delen, efter att ha spelat på den låga E-strängen med plektrumet så tar jag tag i G-strängen med långfingret och drar till. Det fortsätter såhär i ett liknande mönster – plektrumet för de låga strängarna och långfingret för de ljusare.
 
Om du vill höra ett par lysande exempel på detta sätt att spela så kolla in Dolemite med Scott Henderson. Ja, hela plattan; Tore Down House är bra. Om du får för dig att du börjar bli lite för bra, så sätt på den och lyssna.

www.dannygill.com

FUZZ 7/11
















Modern_Blues_4.pdf Modern_Blues_pt4.mp3





 
tavling_110719.jpg

 

Fler artiklar

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner