Skandinaviens ledande gitarrportal

Moody Sounds Baby Box

Av Göran ”Goran” Svensson

 

Albin Roslund, Moody Sounds, har en pedal som jag anser vara en av de mest kreativa och märkliga pedaler världen skådat; Baby Box. Ja, är det en pedal egentligen? Där finns en fotomkopplare, men samtidigt är det en effekt som man lämpligen låter stå på förstärkaren, för den här effekten kräver mycket rattande och det är liksom hela principen med hur den ska användas. 
I pedalvärden finns mängder av enheter som förvränger ljudet på ett eller annat sätt, det finns ”standardpedaler” som gör vad vi förväntar oss oavsett vilket märke det är. Exempel på sådana är Tube Screamer eller Fuzz Face, klonerna och vidareutvecklingarna på dessa är många, man kan kalla dem förädlingar.
Sen finns det en liten grupp ytterst innovativa och kreativa pedaler som förvandlar gitarrsignalen till något mycket mer än ”normala” pedaler gör, till exempel vissa pedaler från Devi Ever och Zvex. Zvex Fuzz Factory är en pedal som hamnar i båda grupperna, där har en Fuzz Face dissekerats, man kan styra fem parametrar och få fram allt från normal fuzz till vilda och oberäkneliga oscillationer.
Bakgrund. Historien bakom Moody Sounds Baby Box är nästan för bra för att vara sann, men den är sann. När Albin var ungefär ett år 1976 byggde hans pappa ”Trälådan” åt honom, som en leksak, det var en konstruktion med ett antal oscillatorer och filter, som styrdes med potentiometrar, samt förstärkare och högtalare. Med en sådan leksak blev det naturligtvis givet att han så småningom skulle hamna i ljud och elektronikbranschen.
För ungefär fyra år sedan plockade Albin fram ”Trälådan” igen, kopierade kretsen och började utveckla hela härligheten. Högtalare och förstärkare togs bort, det blev en ren line out-effekt där man rattade och fick fram ett oändligt antal ljud. Albin byggde tre ”Trälådor” och sålde, bland annat en till Tambourine Studios.
Men intresset var väckt och trälådan ersattes med en metallbox, fick namnet Baby Box Noise Generator, ett namn som ovanstående ger förklaring till. Man kan säga att Baby Boxen tog två generationer att utveckla.
De kring 100 första fortsatte att vara rena line-out effekter, men Albin funderade och experimenterade för att man skulle kunna styra hela härligheten med en yttre ljudkälla, till exempel gitarr eller sång. Det var inte helt lätt eftersom oscillatorerna måste triggas med full kraft för att det önskvärda resultatet skulle uppnås. Därför går den inkommande signalen först till en fuzz, som ger kraften in i noisedelen av Baby Box.
Därefter tillkom en delaydel – man kan generalisera Baby Boxen som en tvåkanalig effekt, där den ena utgörs av noisedelen och den andra av delaydelen. Den kan med fördel köras i stereo men funkar även utmärkt i mono.
Nu var Baby Boxen färdigutvecklad, även om Albin nämner att man kan styra kretsen efter behag genom att byta ut komponenter till andra värden. 
Baby Boxen finns numera även som byggsats och då kan byggaren själv prova olika komponentvärden. Det är ingen lätt effekt att bygga, där finns mängder av elektronik, så det är inget för nybörjare.
För något år sedan blev det en stor hype kring Baby Boxen, Albin hann knappt bygga det antal som marknaden krävde. Främst i USA var intresset stort och är fortfarande, men effekten finns spridd över alla världsdelar.
Att beskriva vad Baby Boxen gör och hur den låter är inte så lätt, vanliga termer som transparens, dynamik etcetera saknar relevans. Just ordet Noise Generator säger en hel del, jag tänker på Stockhausen och andra avantgardister som satt i jättelika elektroniska studios och vred på rattar och frambringande den märkligaste musik. Nu kan man för en relativt billig peng, för den är billig med tanke på hur mycket jobb det är att bygga den, göra detsamma men dessutom kunna styra det hela med sin gitarr.
Beskrivning. En kort beskrivning är nog på sin plats; boxen består till det yttre av tio potar, en trelägesswitch, en fotomkopplare, tre lysdioder, en ingång, en stereoutgång och anslutning av strömadapter (ingår i priset).
Inne i lådan är det naturligtvis en hel massa komponenter och kablage men enkelt beskrivet så är den uppbyggd av en noisedel, en fuzz och en delaydel. Kör man utan extern triggning bearbetar noisedelen det som oscillatorerna frambringar allt efter hur de fem mittersta potarna står, de kallas gemensamt för noise pitch, sen bearbetar delaykretsen det hela ytterligare, allt efter inställning.  Till saken hör att dessa fem rattar påverkar varandra, så procenten oberäknelighet är stor.
Väljer man att styra Baby Boxen med till exempel en gitarr så kommer signalen först till fotomkopplaren, true bypass naturligtvis, för att sedan delas upp i två, den ena delen går in i en fuzz och vidare in i noisedelen, den andra går via en buffer in i delaydelen. Det är väldigt viktigt att man har kontroll på volymen, det finns en pot som kan kallas mastervolym, ibland kan det bli ett brak utan like om man inte är försiktig.
En rolig detalj är att alla rattarna inte har namn som volym eller ton utan är märkta med stjärntecken, dessa kan också illustrera hur svårt det skulle vara att namnge dem på ett normalt sätt.
Baby Boxen har tre lägen den arbetar i; constant, auto och trig. I auto ställer man in pulslängden med ratten Sun, det blir då ljud-tystnad-ljud-tystnad, sen bearbetar man pulsen med de fem noiserattarna allt efter behag. 
I läge constant är det ljud hela tiden, ingen puls alltså, och det hela påminner en del om en Theremin. I läget trig påverkar man kretsen med sin gitarr. I det sistnämnda läget rattar man naturligtvis in alla möjliga och omöjliga ljud med de fem noiserattarna och de båda rattarna som styr delayet.
En viktig ratt, den stora nederst till vänster kallad Pluto, är kopplad som en mixratt; längst till vänster är ljudet rent och opåverkat. Vrider man den uppåt kommer mer och mer fuzz in i ljudet och vrider man mot maxläget är det Baby Box noise för fullt. Mellan dessa lägen blir det blandningar av de olika ljuden.
Ljudegenskaper. Hur låter den då, kan man fråga sig? Som nämnts ovan kan den låta fuzz, Theremin eller elektronisk musik, men det är att förenkla, den kan också frambringa ljud som för tankarna till techno, electronica eller ambient men framförallt tror jag den har sin stora marknad i noise-genren och psychedelia. Ljudmässigt kan den låta från nästan normalt till ylande vargar eller pulserande techno och allt däremellan. 
Det är en extrem pedal så det finns självklart en massa genrer den inte passar i alls, men det är heller inte tanken.
Den oscillerar hur lätt som helst, både delay och noisedelen, så ni som kör oscillationer med gamla Boss DM-2 kan dra en lättnadens suck, det är så mycket enklare med Baby Boxen.
Man kan få fram i princip vilka ljud som helst, bara fantasin sätter gränserna, det är styrkan och det roliga med denna effekt. Den spelar av sig själv på ett sätt som få, om ens några, andra pedaler gör men samtidigt kan man påverka det som effekten spelar själv. Oberäknelig är den, vilket jag uppskattar mycket, och det är näst intill omöjligt att få fram samma ljud som man hade igår. Jag får hela tiden associationer till ”Den lille kemisten”, experimentlådan jag hade som barn, för Baby Boxen skapar häftig och oväntad musik, den är helt enkelt fruktansvärt rolig att leka med. Glöm inte att den skapades av Albins pappa som just en leksak, men att allvarstyngda män/kvinnor över trettio år senare skulle använda den till att skapa märklig musik var nog inte hans tanke då. 
Boxen kan köras i gitarrförstärkare, mixer eller med hörlurar.  Har man möjlighet att köra i stereo ger det en ytterligare dimension i ordets rätta bemärkelse.
En möjlighet att ytterliga utveckla ljudmöjligheterna är att sätta vanliga gitarrpedaler efter Baby Boxen, chorus, delay, phaser och så vidare, i oändliga ljudmässiga varianter. 
Slutomdöme. Det tar lite tid att lära känna Baby Boxen, men på vägen dit har man hur roligt som helst. Katter, barn och partner kanske inte uppskattar ett flitigt användande men samtidigt får man en fin rebellkänsla av detta… 
Moody Sounds Baby Box är en unik pedal/effekt/noise-maskin och jag kan varmt rekommendera den till alla som vill skapa säregen experimentell musik, den är helt klart mer än en leksak för vuxna, möjligheterna är oändliga. Detta är en effekt man spelar på, mer än en man spelar med.
Fakta
• Analog noise/delaypedal
• Kontroller: Noise pitch (5 kontroller), delay interval, volume for delayed out, noise input volume for delay (line in/noise mix), volume for direct out, noise tempo. Vippomkopplare i tre arbetslägen: Trig (noise triggas av extern signal, exempelvis gitarr), Auto (pulserande noise), Constant (konstant noise).
• Pris: 2 650:-, som byggsats: 1 495:-
FUZZ 8/11

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner