Skandinaviens ledande gitarrportal

Native Instrument Damage

Av Mats Nermark

Vi som skriver musik är mycket medvetna om vilken vikt rytmen har, inte minst i sammanhang som film och video. Heavyocity har åter slagit sig samman med Native Instruments (NI) och ger oss Damage, ett groove-bibiliotek som får mig både att tänka om och tänka nytt.
För att kunna använda Damage krävs antingen Kontakt 5 från Native Instruments som är min favoritsampler för datorn. Har man inte den går det utmärkt med Kontakt 5 Player som är en gratisversion som dessutom levereras med Damage så man kan komma igång utan att behöva leta efter downloads någonstans. Mycket bra!
När man väl laddat Damage i Kontakt möts man av ett ytterst annorlunda användargränssnitt. Hur det ser ut beror på vad man har laddat för något. Damage har två huvudkategorier av ljud. Rhythmic Suites och Percussive Kits. 
Rhythmic Suites har två underkategorier som är Loop Menus och Single Loops. I dessa kategorier finns över 700 loopar. En Loop Menu har en loop per tangent och man kan kombinera fritt. Single loops är uppbyggda med en loop per preset där en tangent spelar upp hela loopen och övriga tangenter spelar upp ett enskilt element (slice) som loopen är uppbyggd av. När man använder en Single Loop kan man via gränssnittet kontrollera tuning, pan och volym per slice. Man kan även via fiffiga handhavanden arrangera om loopen i realtid för avancerade rytmiska effekter.
Percussive Kits består av enskilda ljud som man spelar med på ett mer traditionellt sätt såsom slagverk i sequencern. Här finns ett ljud per tangent och man kan se det som elektroniska trumset med unikt udda ljud.
Ljudmanipulering. Samtliga loopar och ljud kan manipuleras på olika vis. Det finns lo-fi-effekter, distorsion, equalizer, hi-pass- och low-passfilter samt en kontroll kallad Punish som är en speciell typ av kompression. Reverb och delay är givna.
För att skapa riktigt maffiga ljud har Heavyocity använt sig av 3 mikrofonpar när de har samplat ljudkällorna. Närmik, rumsmik och fjärrmik. Dessa olika mikrofonpar kan i Percussive Kits mixas av användaren så man får exakt den närhet i ljudet som bäst passar det musikaliska sammanhanget.
Det finns en inbyggd 16-stegs Amp Sequencer där du kan programmera hur volym, panorering och pitch skall påverkas per taktslag. 
Loop Modifier är ett intressant sätt att påverka en loop i realtid. Här kan man via MIDI skapa slumpmässig ordning för uppspelning av loopens slices. Man kan också frysa uppspelningen av en slice eller utesluta slices. Det känns som om jag skulle behöva ta ledigt en månad för att utforska allt kreativt roligt som detta kan erbjuda.
Ljud och spelbarhet. I reklamen står det att Damage är ”mörk, aggressiv, spännande och hotande” och det är nog en väldigt riktig beskrivning av de ljud som finns at tillgå. Vill man ha en samling ljud som skapar spänning och dramatik så hittar man fort saker som är väldigt användbara. Jag höll på att skriva en 30 sekunders reklamspot samma dag som jag fick Damage. Det blev 4 loopar från Damage och två spår från U-he Zebra för bas och ackord så var det klart. Det blev en väldigt tung spot. 
Det är så mycket loopar att det kan kännas svårt att få grepp över alltihop. Här var nyckeln för mig att stanna där det kändes rätt och jobba med de looparna. Att gå igenom alla looparna för att hitta de som är absolut bäst finns ofta inte tid till. Nu finns det så mycket att det blir bra ändå och lämnar massor att efterforska för senare musikaliska tillfällen.
Efter att ha haft Damage en tid kan jag konstatera ett antal saker. Det finns oerhört mycket användbart grundmaterial i loopmenyer och kits. För den äventyrlige finns en inte sinande ström av möjligheter via de inbyggda manipuleringsmöjligheterna, både programmeringsmässigt och i realtidspåverkan. Looparna i Damage är väldigt intensiva. Så intensiva att det först kan vara svårt att se något annat användningsområde bortom den starkt actionbaserade känslan. Men då skall man veta att det via Precussive Kits är enkelt att bygga upp sina egna rytmer. Via möjligheterna att påverka ljuden, speciellt eq/filter och mix, är det faktiskt inte svårt att skapa enklare och luftigare rytmer som passar ”ljusare” tillfällen. Inte minst som komplement till vanliga trumkomp. 
Slutomdöme. Det är väldigt lätt att låta sig vältas av de massiva ljudmattorna i Damage. Lika lätt är det att luras att tro att detta är en ”one-trick-pony” som bara levererar aggressiva och überintensiva rytmmattor som riskerar att skrämma livet ur lyssnaren. Det är den förvisso helt suverän på men jag kan inte nog betona möjligheterna som finns bakom de översvallande ljuden. Att skapa de små, luftiga och intrikata rytmerna som antingen skapar en intressant rytmik som grund för en låt eller som komplement till ett traditionellt trumset. Här finns troligtvis åratal av inspiration att hämta oavsett vilken musikstil man gillar och Damage kommer säkert att locka många att prova på något totalt nytt. Det är stort!
Mer på www.native-instruments.comhttp://www.native-instruments.com
FUZZ 2/12

Fler artiklar

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner