Skandinaviens ledande gitarrportal

Native Instruments Session Horns

Av Mats Nermark

Vi som vill spela in funk, soul, rhythm and blues och många andra musikstilar slåss ofta med det faktum att det är svårt med blås om man inte känner ett gäng blåsare. Kan Native Instruments (NI) Session Horn vara svaret?
Till dags dato har det varit komplicerat att spela i blåssektion via virtuella instrument, inte minst för att det ingår olika instrument i sektionen. Skall man använda en sampler får man ladda trumpet, saxofon och trombon som individuella instrument och sedan spela enstämmigt på vart instrument med undantag för trumpet som man kanske vill ha tvåstämmigt för en vanligt förekommande soulsektion. 
Nästa problem är hur blåsare spelar. Rent tekniskt sett så måste det vara bland det mest dömda att misslyckas att försöka spela blåsinstrument från en klaviatur där du i huvudsak bara kan styra notlängd och anslagsstyrka. Blåsare, som har kontinuerlig kontakt med och kan styra sin ton över tid, har uttryckssätt och idiomatiska fraseringar som inte direkt är översättbart till spel på en pianoliknande klaviatur. 
Teamet bakom Session Horns har begrundat dessa problemställningar och kommit fram till ett arbetssätt som är riktigt finurligt. Instrumentet som laddas i den virtuella samplern NI Kontakt 5 eller gratisversion Kontakt Player har en funktion som heter Smart Voice Split. Det innebär att när jag spelar 4 toner samtidigt på klaviaturen tar Session Horns emot dessa fyra toner och delar upp dem och adresserar dem till var sitt instrument, trumpet 1 trumpet 2, saxofon och trombon.  Man kan själv till viss del bestämma hur denna uppdelning skall ske. Tack vare denna funktion kan den som inte är helt bevandrad i konsten att arrangera för blås ändå få till det hyfsat bra direkt.
Arrangering och frasering. Eftersom uttrycksmöjligheterna är begränsade på en klaviatur och man vill kunna styra fraseringen finns det lite olika alternativ. Ett är att man styr artikulation via anslaget. Spela svagt och du får ett normalt legatoljud men när du tar i ordentligt kommer ett ”fall”. 
Ett annat alternativ är att man kan styra artikulation via pitch bend-kontollen i realtid. Här kan man spela med en stil, exempelvis legato, och när man sänker pitch-hjulet till hälften får man en långsam ”fall” och sänker man hela vägen får man en snabb ”fall”. Om man höjer pitch-hjulet får man en ”doit”. Denna artikulation kan knytas antingen till tonens anslag eller till när man släpper tonen. Personligen tycker jag bättre om det sistnämnda då det ger en mer naturlig frasering och jag slipper spela noten igen för att få den artikulation jag vill ha.
Animator. Med tanke på hur många det är som kan tänkas vilja använda autentiskt brass i sina låtar jämfört med hur många som vet hur man arrangerar för brass så finns det anledning att tänka över hur man kan hjälpa alla de som inte kan arrangera för brass. Jag kan arra till viss del men jag skall inte påstå att jag är en fena på brassarrangemang. Därför blev jag väldigt intresserad av Animator som är en del av Session Horns som spelar brassfraser åt dig. Du håller nere ett ackord på din MIDI-klaviatur och då fördelar Session Horns upp tonerna skickar dem till respektive instrument och spelar, av dig, en förvald fras i korrekt tonart och i synk med sequencerns tempo. Du kan även välja om frasen skall spela i halvtempo eller dubbeltempo. 
Nu kan det ju vara så att du gillar frasens rytm men inte dess toner. Då finns det en möjlighet att låta Animator lägga frasens rytm på de toner du själv spelar. 
I Animator finns över 170 olika fraser uppdelade i genrer. Trots detta kände jag att det inte fanns riktigt de fraserna jag vill ha till mina låtar. Detta betyder troligtvis inte att det är fel fraser utan snarare att jag inte hunnit lära mig alla de möjligheter som finns för att manipulera fraserna dit jag vill ha dem. 
Resultatet? Helt klart är detta en kul och mycket användbar plugin. Framför allt uppskattar jag Smart Voice Split vilket gör att jag bara behöver ladda och hålla ordning på ett enda instrument och jag slipper alla problem med att toner hamnar hos instrument som inte alls skall spela just dessa toner. Redan där har jag vunnit väldigt mycket. 
När det gäller att styra artikulationerna via pitch-hjulet så är det något man lär sig rätt snabbt och jag har också en bestämd känsla av att om man förkovrar sig i Animator så kommer den att ge väldigt mycket mer än vad jag hittills upptäckt.   
Instrumenten i sig är ypperligt samplade och, till skillnad från andra mindre bra samplingsbibliotek är dessa instrument uppenbarligen samplade för att fungera musikaliskt i samklang med varandra. Fullt godkänt här!
På det stora hela vill jag nog rekommendera Session Horns till dem som söker ett sätt att få mer realistiskt blås till sina låtar av mer modernt stuk. Vill man ha symfoniskt ljud skall man leta på annat håll, men till pop, soul, funk, med flera så låter detta helt rätt.
FUZZ 2/13

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner