Skandinaviens ledande gitarrportal

Sexsträngad bas

Av Jan Olof Strandberg
Är på väg till Tyskland för att lyssna på Hiromi trio med Anthony Jackson, det skall bli kul! Anthony Jackson har alltid varit en av mina favoriter, inte bara för att han spelar så bra men också för att han är så innovativ och alltid söker nya lösningar till sina musikaliska idéer.
Han var egentligen den första som kom på iden att ha en bas med sex strängar, alltså så som vi ser den i dag. Danelectro (1956) och Fender (1961) byggde sina 6 strängade basgitarrer mycket tidigare men mer som en vanlig gitarr. Lägsta strängen var E och högsta strängen var också E. Instrumentet blev aldrig riktigt populärt bland basister. Anthony Jacksons idé var att den lägsta strängen skulle vara B och den högsta C och stämd i kvarter. I dag är 5-strängade basar med låga B en standard i branschen men den 6-strängade basen lite mera sällsynt. Kanske Henrik Linder från Dirty Loops kommer att ändra på den saken?
När man övar hemma tycker jag det är viktigt med teoretiska övningar, fastän det kanske inte alltid är så kul. Inte i början i alla fall.
Vi har ju gått igenom övningar där vi spelar terser, kvarter, kvinter och så vidare, både i moll och dur och detta skall vi ju förstås fortsätta att jobba med men nu skulle det kanske kunna vara dags för något nytt igen, eller hur? 
Här är en grej som jag jobbat med en stund; det gäller att lira kvarter i E dur så som E på E-strängen, A på A-strängen, D# på D-strängen och G# på G-strängen. Sedan fortsätter vi med att spela F# på E-strängen, B på A-strängen, E på D-strängen och A på G strängen, och så vidare hela skalan upp längs halsen! 
Sedan fortsätter vi med att spela kvinter; E på E-strängen, B på A-strängen, F# på D-strängen och C# på G-strängen, och till F# på E-strängen, C# på A-strängen, G# på D-strängen och D# på G-strängen och så vidare.
Jag kollade på Hiromis nya DVD The Trio Project live in Marciac för några dagar sedan och beundrade Anthony Jacksons stil med sin 6-strängade bas, och hur smidigt han hanterar instrumentet! Tonen är behärskad och han tycks ha full kontroll över vad han gör. Det är bara att öva lite till.
FUZZ 9/12



Riff.pdf

Riff_1.mp3

Riff_2.mp3






 
 

 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner