banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Toontracks Superior Drummer Expansions SDX: Music City USA, Custom & Vintage och Roots (1 & 2)

Av Mats Nermark
 
Superior Drummer finns på så många skivinspelningar så att även om du tror att du inte har hört den så är chansen stor att du ändå faktiskt har gjort det. Flera gånger!
 
Ur mitt perspektiv finns det tre anledningar till att Toontracks Superiour Drummer blivit en succé.
1.     Den låter riktigt bra.
2.     Den låter dig arbeta med trumljuden som om du satt i en studio av värdsklass.
3.     Det finns massor av expansioner, SDX, i olika stilar att köpa till
 
I denna artikel har jag valt att titta mer noggrant på fyra olika SDX med olika inriktining.
 
Användargränssnitt
Eftersom jag redan skrivit om Superior Drummer i en tidigare artikel nöjer jag mig här med att rekapitulera huvuddelarna i användargränssnittet.  Där finns tre huvuddelar, Construct där man sätter ihop sitt trumset och bestämmer hur var trumma skall låta, Mixer som är väldigt flexibel  med dynamiska processorer tillgängliga och Groove där det finns färdiga trumkomp du kan (och får!) använda i dina låtar.  Detta är inte dumt om du inte är van vid stilen ifråga och vill kunna få det att låta rätt. I och med att man inifrån Superior Drummer kan dra och släppa ett trumkomp in i sin sequencer kan man ju analysera hur kompet är uppbyggt och lära sig hur stilen fungerar. Ett pedagogiskt verktyg som man kan ha stor nytta av. Eftersom jag alltid programmerar mina egna trummor har jag inte lagt tid på att testa alla grooves och kommer inte att kommentera dessa vidare. Däremot har jag lyssnat noga på några från varje SDX och kan konstatera att det finns gott om äkthet och dynamiskt sväng för de som vill ha hjälp att få till trumkompet.
 
Music City USA
Med målet att tillfredsställa en så bred användarbas som möjligt går Toontracks långt för att skapa expnasioner som skall låta ”äkta”. Music City SDX är ämnad till de som känner sig hemma inom Country & Western. Och då har man inte bara sett vad som används i Nashville och satt upp likadana trummor i sin egen studio och samplat. Nej, Toontracks väljer att åka till Nashville och boka den välrenommerade studion Sound Kitchen Studios och den lika välrenommerade producenten/teknikern Chuck Ainlay. För att det skall låta rätt tog man in trummisen Harry Stinson. Sound Kitchen har en specialbyggd API Legacy mixer och ett så kallat ”live room” där de kunde använda sin generösa samling av mikrofoner. Alla förutsättningar fanns då på plats för att spela in något autentiskt.
 
Construct
Music City USA innehåller set från PB Drum Co och Slingerland (1968)  plus kompletterande virvlar från Ludwig, Rodgers och Tama. Cymbaler och hihats är plockade från Sabian och Zildjian. PB Drum Co är nytt för mig men blev snabbt ett av mina favoritset. Slingerlandsetet är även samplat med vispar och täcker en god stilistisk bredd.
 
Mixer
En faktor som gör det spännande med olika SDX från Toontracks är att de låter producenterna/teknikerna spela in trummorna så som de faktiskt arbetar i studion när de spelar in sina Grammy-belönade låtar. Det innebär att man som användare av en specific SDX kan få nya idéer om hur man kan arbeta genom att se vilka mixerkanaler som finns tillgängliga. Jag ser även här ett stort pedagogiskt värde i att studera de presets som producenten har sparat i varje SDX eftersom jag där kan se hur de utnyttjar sitt koncept för att få de sound som de är kända för och som är en integral del av de succélåtar de har varit med att producera. Den som tror att Music City bara kan låta country misstar sig totalt. Det räcker att lyssna på några av Chuck Ainlays presets för att inse bredden och kraften i Music City SDX.
I samtliga SDX finns alla trummor och cymbaler närmikade med de mikar som teknikern brukar använda och det är allt från vintage till nytt. I Music City USA har Chuck Ainsly även använt sig av tre par rumsmikrofoner. Dessa är Ambience Near, Ambience Ceiling och Ambience Mid. Med tanke på att man som användare själv kan bestämma exakt hur mycket av varje trumma som skall mixas in i dessa rumsmikar kan man få till det precis som man vill och faktiskt arbeta mer flexibelt än vad som är möjligt i en riktig studio.
 
 
Custom & Vintage
Där syftet med Music City USA verkar vara att ge användaren en färdig musikstil att arbeta med så är Custom & Vintage till synes en verktygslåda med massor av trummor och cymbaler för den som vill sätta ihop sitt eget trumset och forma sina egna klangsammansättningar. Toontrack har förvisso hållt sig till framgångsreceptet att anlita en erkänt duktig tekniker i en riktigt bra studio men i denna SDX erbjuder de ett långt större antal trummor och cymbaler än i övriga SDX.
Denna expansion är inspelad i 2 kHz Studios i London, England av ingen mindre än Peter Henderson. För de som inte känner till denne gentleman har han på sin meritlista att han arbetat med både Geoff Emrick och Sir George Martin. Vid inspelningen användes 2 kHz Studios klassiska EMI TG mixer som bland annat använts på inspelningar som Beatles Abbey Road och Pink Floyds Dark Side of the Moon.
 
Construct
Som tidigare nämnts finns här en stor mängd trummor att välja mellan men det finns ändå ett antal trumset som expansionen är centrerad kring. Det är ett Gretch, ett Slingerland, ett Camco Oaklawn och ett från Noble and Cooley. Diverse kompletterande trummor kommer bland annat från Ludwig, Craviotto och WFL. Cymbaler och hi-hat kommer från Zildjian, Paiste och Istanbul. Här är setet från Noble and Cooley något jag märker att jag gärna använder. Jag tycker att det passar i väldigt många sammanhang utan att vare sig bli profillöst eller färga låten för mycket. Kort och gott ett väldigt allsidigt set. Det är väldigt lätt att variera detta set med hjälp av alla de virveltrummor som finns att tillgå. Funklåtar mådde väldigt bra av en Ludwig Lualloy Piccolo från 60-talet och vid mer återhållna och akustiska sättningar gillar jag virveln av solid mahogny från Gary Noonan.
 
Mixer
Med Custom & Vintage får man en mixer med 13 kanaler. Förutom närmikade trummor och overhead finns även Ambience, Mono Room och Compressed Room. Detta ger mig en otrolig kreativ potential och jag tycker det är väldigt roligt att särskåda de mycket lärorika presets som följer med för att få idéer om hur jag kan utveckla mina egna mixar. Om jag inte insåg det innan så står det väldigt klart nu att det krävs både en bra trummis och en bra tekniker för att få till ett riktigt bra inspelat trumljud.
 
 
Roots (Brushes, Rods & Mallets)
Vad som från början var ämnat att bli en SDX för jazz, växte och blev mycket mer. Så Toontrack delade upp det i två delar. En SDX med vispar, rods och klubbor och en med stockar. Här ser vi först på Roots BRM. Roots spelades in i Blackbird Studios i Nashville. Bakom spakarna satt Chris Grainger som till sitt förfogande hade hela Blackbirds smått legendariska mikrofonsamling plus en massa smått unik outboard. Roy ”Futureman” Wooten spelade på trummorna.
 
Construct
Här finns enbart ett enda kit men tillsammans med alla möjligheter i mixern, vilket jag återkommer till, är denna SDX ett absolut måste för de som vill ha lite jazz i sin studio och inte har tillgång till en duktig jazztrummis. Jag tycker att Roots BRM ger mig entré in i en värld som jag ej tidigare haft tillträde till. Och därtill med en äkthet som får mig att tänka på diverse små klubbar jag haft förmånen att besöka i mina dagar.
Efter att noggrant gått igenom alla ljud jag kan spela från mitt masterklaviatur och hur ljuden reagerar dynamiskt är jag helt övertygad om att Roots BRM kommer att inspirera till flera låtar. Detta är helt enkelt ljud som tillåter mig att skriva låtar på ett sätt jag inte har kunnat tidigare.
 
Mixer
Om det bara finns ett trumset i Roots BRM kan man undra vad som gör denna SDX lika prisvärd som Toontracks andra SDX. Svaret ligger till stor del i mixern. Här finns inte mindre än 23 helt separata kanaler som man kan ställa helt individuellt. Här finns tre olika par ambientmikar, en drum chamber och ett rum uppmikat left, center och right (s.k. Decca Tree) och tillsammans ger detta möjlighet att återskapa många av de inspelningsmiljöer vi hört på fantastiska inspelningar genom åren.
För mig som förvisso spelat en del jazz genom åren men inte spelat in är mixer presets extra viktiga ur pedagogiskt perspektiv. Här finns lärdomar att hämta och presets att utgå ifrån när jag vill nå en speciell klang.
 
Grooves
Jag sa inledningsvis att jag inte skulle kommentera grooves men ingen regel utan undantag. Fråga vilken trummis som helst så säger det att det är en speciell teknik att spela jazz med vispar och det är få trummisar som verkligen behärskar konsten. Det är nog ännu färre studioägare som kan programmera vispspel. Därför är grooves riktigt värdefulla för alla oss med begränsad kunskap/erfarenhet, men som ändå vill att det skall låta rätt och riktigt. Roots BRM erbjuder en mängd olika grooves både straight och swing och faktiskt även i 3/4, 5/8 och 6/4.
 
 
Roots (Sticks)
Där Roots BRM förlitar sig på sin unika profil och sina grooves får Roots Sticks jobba med ett bredare utbud trummor och cymbaler för att nå kundens godkännande. Ju fler SDX man har innan man funderar på Roots Sticks, desto mer måste man fundera innan man skaffar ytterligare en SDX som till det yttre gör samma sak som de SDX man redan har. Vid en genomlyssning så hör man rätt snart att Roots Sticks har sin befogade plats i Toontracks katalog och är ett gott alternativ för många stilar.
 
Construct
I Roots Sticks finns trummor från Pearl, Gretsch och Ludwig med ett gott cymbalutbud hämtat från Zildjian och Paiste. Setet från Gretch med en mässingsvirvel från Kaplinger är en riktigt trevlig bekantskap.
 
Mixer
Mixern i Roots Sticks är samma som i Roots BRM så den lämnar jag utan kommentar här förutom att tipsa om att gå igenom samtliga Chris Graingers presets som tydligt visar hur mycket utanför det normala som är möjligt med denna SDX.
 
Slutomdöme
Det är bortom allt tvivel att Toontrack hör till de världsledande när det gäller plugin för trummor. Lika uppenbart är det att de har en välutvecklad fingertoppskänsla för stil och nyans, för varje SDX jag provat har gett mig minst det jag förväntat mig av titeln och ofta mer.
Ljuden är exceptionellt bra inspelade och jag hittade inte några dynamiska luckor eller missar någonstans. Ljuden kan förändras mycket vid källan med hjälp av pitch och envelope och sedan vidare påverkas av alla processorer i mixern som är så flexibel att man kan göra saker som inte går att göra i en fysisk verklighet.
Som nämnts, är mixer presets ett förträffligt sätt att lära sig få till naturliga eller processade trumljud. De visar både hur man arbetar inom den genre som en SDX tillhör men går även utanför dess gängse normer.
Det finns tillfällen när man säger att helheten är mer än summan av delarna. Så är det definitivt med Toontracks SDX och den stora vinsten i min värld är inspiration. Både att lära och att skapa.
 
 
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER

Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
FUZZ GUITAR SHOW 2018
MAY 26-27, GOTHENBURG

banner