Skandinaviens ledande gitarrportal

Tre Ibanezbasar

SR-serien har blivit moderna klassiker. Bekvämlighetsbasar skulle man kunna kalla dem, eftersom de är både lätta att bära och spela på. Kropparna är relativt små utan att bli för minimala. Halsarna i sin tur är tunna, smidiga och mycket smala.



 Jag tycker att dessa basar känns sportiga och snabba men samtidigt stabila och trygga. En korsning mellan Ferrari och Volvo kanske? Ibanez har mycket god spridning i modellprogrammet. Från de billigaste instegsmodellerna till de lyxiga prestige-basarna. Vi har valt att titta närmare på mellan- och lyxmodeller

De tre testbasarna har ganska mycket gemensamt, inte bara formen. Såväl halsar som kroppar är behagligt mattlackande. En tunn finish som ger mycket träkänsla men ändå skyddar träet. Det är också en billig finish att göra så att man kan lägga fler pengar på elektronik och hårdvara.

Ibanez SR600

SR600 är en ny modell i lägre mellanprisklassen. Det första man märker är den väldiga klarheten i ljudet. Det finns mycket diskant, dock utan att bli påfrestande eller överdrivet skramlig. Detta innebär att det alltid finns närvaro i ljudet. Plektrumspel kommer bra till sin rätt och låter mycket rått och härligt.

Stallmiken låter ovanligt fylligt och klarar sig utmärkt på egen hand, men gärna med lite ökad bas. Den har inte riktigt Pastorius-knorret, men ändå mycket av det stötiga knorret i låga mellanregistret. Båda mikarna tillsammans ger ett tjockare allroundljud som man kan spela i princip vad som helst på, såväl slap- som plektrum- och fingerspel.

Eq-delen har mycket lättrattade bas-, mellanregister- och diskantkontroller. Basratten påverkar det lägsta mullret och diskantratten är ganska elak i karaktären. Den tar fram anslag och närvaro väldigt bra, men är lite väl elak för att dra på diskant till slapspel. Den lilla omkopplaren byter arbetsfrekvens på mellanregistret. Ökning vid den låga frekvensen ger knorrig närvaro i det låga mellanregistret medan den högre frekvensen ger fin tydlighet i det övre mellanregistret vid ökning. Minskning ger en användbar preshape-funktion.

Basen är tyvärr helt batteriberoende. Batteribyte är dock mycket smidigt med en snäpp-lucka på baksidan.

Ibanez får mitt designpris för den smidiga luckan till dragstången. Den skjuts åt sidan utan verktyg och sitter hela tiden kvar på plats. Den ser dessutom traditionell ut. Att det skulle ta närmare 100 år av borttappade luckor och skruvar innan någon kom på detta.

SR600 är en väldigt prisvärd bas för alla som vill ha en bekväm bas med ljud som sticker ut. Diskanten är framträdande och kommer mest till sin rätt när det gäller plektrumspel och inte minst fingerspel som får en väldig klarhet. Slapljud kan upplevas som skarpa, men å andra sidan försvinner de inte i en tät ljudbild.

Ibanez K5

K5 är en signaturmodell för Korn-basisten Fieldy. Om du tycker att en vanlig femsträngad bas är tung och klumpig så är detta basen för dig. När den dessutom är så smidig med kompakt hals så känns det mer som en fyrsträngad med en H-sträng som bonus. Själv har jag mest H-strängen som tumstöd, även om den kommer till heders emellanåt. H-strängen saknar lite av klarheten från de andra strängarna, men det gör de flesta femsträngade basar. Klangen är ändå utmärkt och det låter tydligt hela vägen ner till H.

Jag kan inte minnas att jag testat någon lättare femsträngad bas. Om du har ryggproblem är detta, som sagt, basen för dig. 3,6 Kg får betecknas som ultralätt för en femsträngad bas. K5 är konstigt nog lättast av testbasarna. Det måste alltså vara extremt lätt mahogny i kroppen, kanske även i de två halslaminaten.

Strängbredd och hals är medelbreda. Det är relativt gott om plats mellan strängarna vid stallet, och vid sadeln är halsen greppbar och bekväm trots att det är en femma.

Ljudet är relativt mjukt och balanserat, men ändå med bett i diskanten. Det blir bra tryck när man spelar hårdare. Båda mikarna tillsammans ger som vanligt ett tjockt, funktionellt ljud som passar det mesta. Halsmiken är fyllig och ovanligt tjock i karaktären, det låter alltså inte p-bas som det ofta gör om halsmikar utan ett mer komprimerat ljud som inte är lika luftigt. Stallmiken är även den rund i karaktären med ändå med den sedvanliga knorrigheten.

Tonkontrollerna är effektiva, särskilt basratten som ger kraftigt muller redan vid måttlig förstärkning. Diskantförstärkning blir ganska snäll, det går utan vidare att vrida på full diskant. Mellanregistret har en separat frekvensratt, detta gör filtret oerhört flexibelt. Man kan skära bort fula mellanregisterfrekvenser där man önskar, till och med upp i diskanten. Det är lika lätt att öka en aning där det gör mest nytta. Till exempel dra på lite i det låga mellanregistret för att få bättre tryck i ljudet så att det tränger igenom gitarrmattorna. Även K5 är tyvärr helt beroende av batteri, men å andra sidan byter man batteri på några sekunder tack vare den smidiga batteriluckan på baksidan.

Korn är ju ganska tunga, men jag tycker att detta är en utmärkt allroundbas som borde passa lika bra till metal som jazz, folkmusik eller punk. Grundkaraktären är ett relativt mjukt ljud, men det finns stora möjligheter att få det att sticka ut mer.

Ibanez SR5000E

SR5000E är toppmodellen där man inte sparat på krutet med den finaste hårdvaran, exklusivaste mikrofonerna och lyxigaste träarbetet.

Ljudkaraktären är alltigenom balanserad och funktionell. Det både känns och hörs att detta är en påkostad bas. Hur man än bär sig åt låter det bra. Det finns inga svaga toner eller ojämna frekvenser. Båda mikarna ger ett relativt knorrigt grundljud med bra tryck och viss klarhet. Ett ljud som borde passa i de flesta situationer. Halsmiken är basig och varm, men ändå med liknande karaktär medan stallmiken har ovanligt bra Pastorius-knorr trots att det är en humbucker. I motsats till en jazzbas är dock stallmiken ganska fyllig och klarar sig relativt bra på egen hand, men gärna med lite mer botten.

Tonkontrollerna ger ytterligare möjligheter. Basratten gör sitt för lågbasen utan att ludda till det vid ökning. Diskantkontrollen kan ökas mycket utan att det blir för vasst. Mellanregisterratten är ganska försiktig i sin påverkan på ljudet och gör väl inga underverk, men ger ändå variation. Q-ratten påverkar storleken på mellanregistrets arbetsområde och är lite svår att direkt få grepp om, men det är bara att prova lite så hör man var det gör mest nytta.

Elektroniken är en nyskapande lågvolt-variant som går på två vanliga 1,5-voltsbatterier. Dessa har betydligt högre kapacitet än 9-voltsbatterier. Min gissning är att batterierna räcker i flera år med normal användning. Jag tror att Ibanez räknar med något liknande för de har inte byggt in någon separat batterilucka. Tack och lov så är omkopplaren till tonkontrollerna av true bypass-typ, så om batterierna tar slut i någon avlägsen framtid så kan man köra passivt tills man hittat nya batterier.

Jag hade med 5000-basen på en spelning och slogs av hur trevlig den är både spel- och ljudmässigt. När ljudbilden blev rörig och det började bli starkt på scen började det bli svårt att höra sig själv. Då var det bara att vrida bak mikbalansen mot stallmiken för lite extra fokus, så lät det perfekt ända till sista låten.

Det stora hårda fodralet är rejält och basen ligger som limmad i sin fördjupning. Det följer också med ett lyxigt fällknivsliknande verktyg som har alla tänkbara justeringsnycklar, även till andra instrument.

Detta är en toppenbas i alla avseenden. Vet du att du gillar smala halsar rekommenderar jag en provtur.

Slutomdöme

Detta är en trio högklassiga basar från Ibanez. Är man ute efter klarhet och diskant så är SR600 en hit med sitt öppna, tydliga ljud. Mycket bas för pengarna.

K5 är en mycket lätt och smidig femsträngad bas med stor ljudpalett, också mycket prisvärd.

SR5000E är slutligen lyxbasen där man inte sparat på krutet. Hela basen andas kvalitet och detaljarbete. Ljudet är väldigt balanserat och mångsidigt. Moderna ljud utan att vara ensidigt hi-tech. Det mesta går att få fram.

Fakta

Ibanez SR5000E
Fyrsträngad solid elbas

• Kropp av mahogny med topp och baksida i wenge med tunna mellanskikt i valnöt och lönn
• Skruvad hals, titanförstärkt i fem laminat av wenge och bubinga
• Greppbräda av wenge
• 24 band
• Bartolini USA humbuckers
• Ibanez preamp med kontroller för volym, mikbalans, bas, diskant, mellanregister samt q-ratt för mellanregistret. Omkopplare för helt passivt läge. 2st 1,5v batterier
• Halsmått 37 x 19,5 mm vid sadel
• Strängbredd 10-19 mm (sadel-stall)
• Vikt: 4,2 kg
• Hårt etui ingår samt universalverktyg

www.crafton.se


Ibanez SR600
Fyrsträngad solid elbas

• Kropp av lätt ask
• Skruvad hals av mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 24 band
• Bartolini mk-1 humbuckers
• Ibanez 9volt preamp med rattar för volym, mikbalans, bas, mellanregister, diskant och omkopplare för mellanregisterfrekvens
• Halsmått: 37x19,5 mm vid sadel
• Strängbredd 9,5-19 mm (sadel-stall)
• Vikt: 3,6 kg
• Etui ingår ej

www.crafton.se


Ibanez K5
Femsträngad solid elbas

• Kropp av mahogny
• Hals i fem laminat av lönn och mahogny
• Greppbräda av rosewood
• 24 band
• Ibanez ADX5 humbuckers
• Ibanez 9 volt preamp med rattar för volym, mikbalans, bas, mellanregister, mellanregisterfrekvens och diskant
• Halsmått 44x20,5 mm vid sadel
• Strängbredd 9-16,5 mm (sadel-stall)
• Vikt: 3,3 kg
• Etui ingår ej

www.crafton.se


FUZZ 5/10





3_ibanezbasar.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner banner banner

    Countdown to Fuzz Guitar Show 2018
    FUZZ GUITAR SHOW 2018
    MAY 26-27, GOTHENBURG