Skandinaviens ledande gitarrportal

VGS Road Cruiser, Stage One & Eruption

Av Mats Claesson

Det tysk-schweiziska företaget VGS har förutom hög standard på sina instrument, en hel del kreativa lösningar som True Temperament och Evertune på några av sina modeller. Här tre budgetmodeller byggda i Indonesien bestyckade med det innovativa stallet Evertune. 
Ett av de vanligaste problem man har som gitarrist är att gitarren stämmer ur sig då och då, eller att man upplever att vissa ackord man tar låter mer ostämda än andra. Om det handlar om intonation finns en lösning och det är True Temperament, som effektivt löser intonationsdifferanser. Jag skall inte orda mer om ”TT” då gitarrerna som testas denna gång inte har detta system – däremot har samtliga det mycket fiffiga stallet Evertune inmonterat och det är verkligen en magisk känsla att spela på en gitarr som helt enkelt inte stämmer om sig, hur man än spelar och greppar.
Evertune. Det övergripande temat på de tre testgitarrerna är alltså stallsystemet Evertune. 
Man har ju genom åren stött på innovationer som skall få gitarren att konstant hålla stämningen. Med skiftande resultat skall sägas. Evertune däremot fungerar verkligen – helt och hållet!
I ett sinnrikt system där varje stallsadel har en fjäder hålls varje sträng ”flytande” i ett läge som tillåter mer eller mindre tänjning. Man kan alltså bända en sträng lite och fjädern motverkar då tänjningen och håller strängen/tonen konstant. Detta medför att man genast tänker; vänta nu lite, kan jag inte bända en ton på vanligt sätt? Svaret är både ja och nej. Det beror på hur man justerar fjäderns ”sweetspot”, och detta gör man med stämskruven.
Ja, det låter lite krångligt men jag skall försöka förklara kortfattat. Om man till exempel enbart spelar ackord, och alltså vet att inga tänjningar ingår i ens gitarrspel, så kan man låta den stämda strängen hamna inom en mycket tolerant sektor. 
När man stämmer upp strängen märker man att tonerna kommer i ”hoppande” steg – man vrider alltså flera varv på stämskruven utan att tonen förändras, och så vid ett kritiskt ”sweetspotläge” så ändras tonen uppåt. Det är just precis här man får ha tungan rätt i munnen. 
Om vi nu säger att vi vill (och detta är ju det mest vanliga) kunna spela med konventionella bändningar så stämmer man upp exempelvis den tunna E-strängen till tonen E. När man hamnat där att strängen stämmer i E så fortsätter man att vrida på stämskruven några varv (tonen förändras inte) – så plötsligt stäms strängen upp i Eb – och då backar man lite på stämskruven så att tonen precis glider tillbaka till E. Då har strängen och fjädern en ”låg toleransnivå”. Stämningen påverkas inte av att man kanske trycker ner strängen lite hårt vid bandet eller tar ackordet ”slarvigt”. Strängarna håller hela tiden sin stämning. Bänder man strängen (för att givetvis höja tonens värde) så tillåter det lågtoleranta ”sweetspotläget” att man gör så och man kan bända precis som vanligt. Om du vill se hur man strängar och stämmer en gitarr med Evertune kolla denna video på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=arH964mp5sQ
Det enda ”svåra” med Evertunesystemet är att initialt förstå hur detta funkar och hur man bär sig åt för att finjustera gitarren så att det passar den egna spelstilen, men det lär man sig på några minuter och sedan är man igång med en gitarr som faktiskt bara behöver stämmas då du byter strängar – sedan håller den stämningen, magiskt nog!
Jag vet att detta fungerar då sångaren i ett av de band jag spelar i har monterat ett Evertunesystem på sin ”strata” på grund av att han röjer runt ganska friskt när han sjunger, och han har inte behövt stämma gitarren de senaste månaderna… verkligen makalöst.
Man kan köpa ett Evertunesystem inkl. montering för 5 995:- och sätta på sin egen gitarr, eller så kan man välja en gitarr från VGS där Evertune finns installerat. Mig veterligt de enda fabrikstillverkade gitarrerna med detta inmonterat.
De tre Indonesientillverkade VGS-modellerna vi har granskat är Road Crusier som går i stratastil, den lite exklusivare Stage One och Eruption som är av Les Paul-typ. Jag går inte närmare in på Evertunestallet i genomgången, utan konstaterar att det fungerar som det skall klanderfritt på samtliga tre testgitarrer.
VGS Road Cruiser. Om det är Strato-casterdesign tillsammans med Evertune man är ute efter så passar denna modell fint. Gitarrens kropp är gjord av al med en topp av ask. Med den gråsvarta sunbursten blir det riktigt snyggt med just en topp av ask som ger mycket liv i ådringen. Lönnhalsen har en greppbräda av rosewood med 22 mediumband monterade. På plektrumskyddet finns tre passiva EMG HZ mikrofoner; två singlecoil och en humbucker som styrs av en femvägsswitch, en mastervolym- och en mastertonkontroll.
Ljudet kan beskrivas som allround; det är kraftfull fetma med humbuckermiken i stallposition och ett naturligt singlecoilsound med de andra mikarna. Ljudet har en generellt ”snygg” klang med god strängseparation och jämn output mikrofonerna emellan. 
Gitarren är överlag skönt justerad och därmed lättspelad.
Vad man ibland kan behöva titta på när det gäller gitarrer i lågprissegmentet är sadeln. På Road Cruiser känner jag instinktivt att jag skulle vilja ha stränghöjden något lägre vid sadeln och kanske få sadeln lite mindre framträdande – här är den ganska fyrkantig och hög. Ett sadeljobb kan man lätt få utfört av en fackman och behöver inte kosta några stora pengar, men gör desto mer för spelkänslan.
Ett hett tips till er som dessutom är intresserade av True Temperament är ju att köpa en sådan lös hals och sätta på VGS-stratan. Då får du både en Evertune- och TT-bestyckad gitarr för i runda slängar 13 000:-.
VGS Stage One. Stage One kostar 3 000:- mer än Road Cruiser, och det märks på det lite lyxigare utförandet. Det här är en Stratocastervariant som man vanligtvis brukar kalla; ”superstrata”. Modellen ingår i en serie kallad ”Pro Series”, som byggs delvis för hand och i mindre antal exemplar. 
Kroppen är av al med en karvad, snyggt flammig lönntop. Halsen är tillverkad i lönn och är utrustad med en greppbräda av syntetmaterialet ebonol. Påminner, som avslöjas av namnet, mycket om ebenholts. Banden är 22 stycken till antalet och av mediumstorlek. 
Mekaniken har stränglås av samma typ som Sperzel. Sadeln är av grafit. Mikrofonerna är två stycken Seymour Duncan SH-4 och SH-1 och dessa styrs av en trevägs toggleswitch, mastervolym och en push/pull tonkontroll som tillåter coiltap.
Den här gitarren har som sagt en ”dyrare” känsla än den föregående Road Cruiser. Vi har här en snyggt karvad topp och en behaglig setup med en mycket låg stränghöjd och det utan bandrassell och skorrande från strängarna. Den noggrannare justeringen märks också på hur sadeln är justerad för här känns den diskret och fint monterad, vilket givetvis förhöjer spelkänslan.
Ljudet är varmt och fint täckande över hela registret. Det här är humbuckers som ger ett skönt allroundljud som passar lika fint till rent sound, som distat. Gitarren känns väldigt rundgångssäker, alltså att det inte finns tendenser att det skall rundgångstjuta vid höga volymnivåer. Spelkänslan är överlag riktigt fin – och det måste åter påpekas – det är fantastiskt med en gitarr som hela tiden stämmer perfekt.
VGS Eruption. Eruption är VGS  ”Les Paul”-modell med sin karaktäristiska form och med limmad hals. Kroppen är gjord av lind och har en topp av lönn. Färgen är mörkt grå-svart och ger tillsammans med gitarrens svarta hardware en mycket sober och enhetlig framtoning. Liksom de två föregående testmodellerna är halsen tillverkad i lönn och greppbrädan av rosewood. Mikrofonerna är två passiva EMG HZ OC-1 humbuckers med en trevägs toggleswitch, två volym- och en tonkontroll.
Eruption har ett ljud liknande Road Cruiser-modellen, men med ett bredare register och en något djupare bas plus ett varmare diskantregister.
Spelkänslan är mycket bekväm med låg stränghöjd och en fint monterad grafitsadel. En sak som störde mig en aning dock, är att Evertunestallet som i detta fall är avsett för Les Paul-liknande gitarrer är ganska högt i bakkant och känns lite i vägen för plektrumhanden, men förhoppningsvis är detta något man kommer att åtgärda på kommande uppgraderingar av stallet.
Slutomdöme. VGS Road Cruiser, Stage One och Eruption är samtliga tre mycket välljudande och sköna gitarrer att spela på. Kvaliteten stiger, som alltid, med priset kan konstateras. Det genomgående temat för dessa modeller är givetvis det fenomenala Evertunestallet, som fungerar alldeles felfritt. Det känns glädjande när man kan konstatera att en ny innovation verkligen fungerar som utlovat. Det känns också skönt att veta att om jag inte känner för att sätta på ett Evertunestall på någon av mina favoritgitarrer så finns alltid möjligheten att köpa högst prisvärda gitarrer från VGS där Everetune redan finns installerat.
Fakta
VGS Road Cruiser
Sexsträngad solid elgitarr utrustad med Evertune-stall
Kropp av al
Topp av ask
Hals av lönn, skruvad
Greppbräda av rosewood
Band: 22 st. medium
Mekanik: VGS
Mensur: 25.5”
Mikrofoner: 1 st. EMG HZ OC-1B humbucker. 2 st. EMG HZ SC-1 singlecoil
Kontroller: Femvägsswitch 1 volym och 1 ton
Pris: 5 795:-
 
VGS Stage One 
Sexsträngad solid elgitarr utrustad med Evertune-stall
Kropp av al
Topp av lönn
Hals av lönn
Greppbräda av Ebanol
Band: 22 st. medium
Mekanik: VGS, låsbara
Mensur: 25.5”
Mikrofoner: 2 st. Seymour Duncan SH-4 och SH-1 humbuckers
Kontroller: Trevägs toggleswitch, 1 volym och 1 ton – push/pull coiltap
Pris: 8 795:-
 
VGS Eruption
Sexsträngad solid elgitarr utrustad med Evertunestall
Kropp av lind
Topp av lönn
Hals av lönn
Greppbräda av rosewood
Band: 22 st. jumbo
Mekanik: VGS
Mensur: 24.75”
Mikrofoner: 2 st. EMG HZ OC-1 humbucker
Kontroller: Trevägsswitch, 2 volym och 1 ton
Pris: 6 590:-
 
FUZZ 2/12

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner