Skandinaviens ledande gitarrportal

Vintage - Utan Hagström inget Alembic?

Av Mikael Jansson

 

Alembic har i snart 40 år varit världens mest kända tillverkare av ”boutiquebasar”. Men hur många vet att Alembic kanske aldrig hade blivit vad det blev utan mikrofoner från Hagström? Det är nämligen så, att grunden till Alembics bassound lades med de så kallade Bi-Sonic-mikrofonerna som tillverkades av Hagström i Älvdalen.
 Bi-Sonic, en stor och kraftfull enkelspolig mikrofon, dök först upp 1963 på Hagströms Coronado-modell, basmotsvarigheten till Impala- och Corvette-gitarrerna. Hagström hade under 1960-talet samarbete med gitarrtillverkaren Guild, som köpte delar till sina instrument från Hagström. Tremar-svajet satt till exempel på de flesta av Guilds solida elgitarrer mellan ungefär 1965 och 1970. Till elbasarna Jet Star, M-85 och Starfire köpte Guild både Hagströms Bi-Sonic-mikar och det kombinerade stallet/stränghållaren. Hagström hade också Guild-agenturen i Sverige

De halvakustiska Starfire-basarna med kort mensur (30 tum eller 76 cm) var ganska populära under slutet av 1960-talet, och användes av många prominenta basister. Tre av dem blev stilbildare: Berry Oakley (Allman Brothers), Jack Casady (Jefferson Airplane) och Phil Lesh (Grateful Dead).

Grateful Dead och senare även Jefferson Airplane var på ständig jakt efter bättre ljud och kom att samarbeta med Deads ljudtekniker med mera Augustus Owsly Stanley, även känd som ”The Bear”, en excentrisk herre med bakgrund i San Franciscos hippievärld – bland annat drev han också en framgångsrik och lönsam LSD-tillverkning. Han samlade kring sig bland andra ljudteknikern Ron Wickersham och gitarrbyggaren Rick Turner för att förse de båda grupperna med ljudutrustning och instrument som var både hi-fi och ”state of the art”.

Detta gäng låg bakom Grateful Deads famösa ljudanläggning The Wall, ett av de första moderna stora PA-systemen. Alembic gav sig också på att modifiera både Jack Casadys och Phil Leshs Guild Starfire-basar 1969.

Hagström hade de bästa värdena

Ron Wickersham hade utvecklat nya mätmetoder för att testa olika tillverkares basmikar och upptäckte att Bi-Sonic-mikarna hade större och jämnare frekvensomfång än något annat han testat, minns Rick Turner.

Så när Wickersham och Turner först ”alembiciserade” Casadys och Leshs Starfire-basar skedde det med utgångspunkt från Hagström-mikarna. De ihåliga Starfire-basarna hade gott om plats för Wickershams elektronik, och Bi-Sonic-mikarna modifierades också ytterligare, bland annat med en extra magnet. Även Phil Leshs Gibson EB-3 bas fick Bi-Sonic-mikar kompletterade med Alembic-elektronik.

Klangidealet levde sedan vidare även om Turner och Wickersham började linda egna mickar till de första egenbyggda Alembic-basarna som debuterade år 1972. Året innan hade också Guild slutat att använda Hagström-mikarna till förmån för egentillverkade humbuckingmikar, och de flesta bedömare är överens om att det var ett klangmässigt nedköp.

Och det är ju ett gott omdöme om dessa mikrofoner, som lindades i Älvdalen av fru Peggy Larsson på en maskin konstruerad av hennes make Nils Larsson, som för övrigt var Hagströmfabrikens mästerlige lackerare.

En annan berömd Bi-Sonic-användare var Allman Brothers-basisten Berry Oakley, som satte en extra Bi-Sonic-mik på båda sina Fender Jazzbasar. Hans äldsta bas, en ”dot neck” från första halvan av 60-talet kallad ”The Tractor” har blivit ett legendariskt instrument i sig och ägs numera av sonen Berry Oakley Jr, också en skicklig basist. Berry Oakley den äldre omkom i en mc-olycka 1972.

Byggs på nytt i USA

För ett par år sedan bestämde sig amerikanen Fred Hammon för att börja bygga Bi-Sonic-mikar på nytt, efter de gamla specifikationerna. Hans mikrofoner heter Dark Star och återfinns bland annat på vissa av Laklands elbasar.

Jag började spela bas på 60-talet och Jack Casady var en av mina stora hjältar, säger Fred Hammon. Jag blev så besviken när man släppte en ny version av Guild Starfire här om året och den hade fel mikar. Jag blev nostalgiskt besatt av att ta fram soundet från Hagström-mikarna.

Hagström tillverkade sina Bi-Sonic-mikar i Älvdalen fram till 1970, då man också lade ned tillverkningen av Coronado-basarna.

BILDTEXTER:
1.Jack Casady med sin Alembic-modifierade Guild Starfire-bas med Hagström-mikar. Träsniderierna är gjorda av ”The Bear” Stanley och den inbyggda elektroniken av Ron Wickersham.

2.Allman Brothers-basisten Berry Oakley med sin ombyggda Fender Jazz Bass, känd som The Tractor, med Hagströms Bi-Sonic-mikrofon

3.Bi-Sonic-mikar på Coronado-basar 1963, här ur den engelska katalogen där Hagström på den tiden såldes under namnet Futurama.

FUZZ 1/08




 

jackcasady_300.jpg

 

Fler artiklar

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner