banner Skandinaviens ledande gitarrportal

Volymmodda en Crybaby

Av Albin Roslund

Många wah wah-pedaler där ute är väldigt lika varandra. Det är ett par transistorer, en spole och några passiva komponenter, kombinerade på samma sätt som alltid (läs sedan 60-talet). Även om kretsen kan tyckas ritad i sten så kan man under kallocainrus ifrågasätta vissa komponentvärden. Varför är R15 = 68k? Varför inte 56k? Vi ska se hur ljudet ändras när vi tweakar olika värden. Vi börjar med att påverka pedalens volym genom att byta ut en resistor på kretskortet, budget 1 till 2 kr. Sedan går vi vidare med en lyxigare variant och lägger till en ratt för finjustering. Därefter gör vi en alternativ mod, som ger både kraftigare gain, mer bas och dessutom lite överstyrning, allt på en Crybaby GCB95. Avslutningsvis kollar vi på hur en annan resistor kan få bort poppande ljud vid byten med äkta bypass-koppling. Så häng på om du vill ha mer tryck i din Crybaby och poppfri true bypass! Vi ska göra:

 

 
1. Lätt volymökning (R15 sänks till 22k, se nedan)
2. Lätt volymökning med ratt (R15 ersätts med seriekoppling av 22k och 50k-pot)
3. Kraftig boost- och basökning (R9 sänks till 150Ω)
4. Kraftig boost- och basökning med ratt (R9 ersätts med parallellkoppling av 680Ω och 1k pot)
5. Popp-reducering vid byten mellan äkta bypass och effekt (1M mellan kretsingång och jord)
 
Låt oss titta på ett kopplingsschema till en typisk wah wah, bild 1. Kretsen har två transistorer (ringar med pilar inuti, betecknade Q1 och Q2). Den har tio resistorer (betecknade R1, R2 osv.) och fem kondensatorer (C1, C2 osv.) och så en spole, L1. Wah-poten betecknas P1. Bild 2 visar insidan av en Crybaby wah wah GCB-95. Komponenterna på kortet är alltså i stort kopplade som schemat i bild 1 beskriver.
 
Den uppmärksamme ser att kortet har tre transistorer och att schemat har två. Ja, sanningen är aldrig enkel: Transistorn Q3 på kortet är del av en buffer-krets. Den har ingen större inverkan på själva effektljudet och vi bryr oss inte om att modifiera den.
 
Bild 1. Kopplingsschemat till en spolebaserad wah wah.
 
Bild 2. Schemat i bild 1 byggt på ett kretskort, en Crybaby-pedal.
 
I bild 1 och 2 har två resistorer, R9 och R15 highlightats för det är dem vi ska jobba med idag. Transistorerna Q1 och Q2, spolen L1 och kondensatorn C5, har även markerats för att ge lite orientering på kortet.
 
Mod 1: Sänk R15 så får du lite högre volym! Pedalen är byggd med R15 = 68k. Med färgkodsystem med fyra ringar betyder det att den är målad blå, grå, orange, brun. Med ett lägre R15 får man upp volymen ett par snäpp utan att signalen förvrängs. Resistorer finns i vissa standardvärden och jag tar en 22k från byrålådan och sätter dit istället. I bild 3 flyttas 68k’aren och i bild 4 löds 22k’aren fast för test. Det blev helt okej!
 
Bild 3. Om R15 = 68k sänks så får man upp volymen lite.
 
Bild 4. Testar om volymökningen är lagom med R15 = 22k.
 
Det finns en pryl för den som vill ha bättre kontrollmöjligheter, den kallas potentiometer eller ”pot”. Om man använder dess mittenstift och ett av dess ytterstift så fungerar den som en ställbar resistor. Någon kanske frågar sig: vilket yttre lödöra man ska använda. Det får du själv testa dig fram till! Väljer du fel så ökar effekten när du vrider ”åt fel håll”.
 
Mod 2: Seriekoppla en 22k resistor med en pot med omfånget 50k och sätt dem på R15. Nu kan resistansen varieras mellan 22k och 22k + 50k = 72k. Det går att ratta in allt från den ursprungliga volymen, ja till och med aningen lägre (med poten i ena ändläget får man ju 72k istället för 68k) och upp till en volymputt. Bild 5 visar en 22k’are i serie med en 50k pot. Tycker man att detta blev tillräckligt bra kan man borra ett hål i lådan och skruva fast poten.
 
Bild 5. Om man vill kunna finjustera pedalens volym kan man sätta en pot i serie med en resistor, med lägre värde än den första, på platsen R15.
 
Detta var en första smak av vad värdet på en viss komponent kan betyda för ljudet. Inte så väldigt mycket i det här fallet, även om R15 väljs till noll så är ökningen ringa. En annan resistor, som påverkar outputen desto mer, är den som betecknas R9 i bild 1 och 2. Den är på 390Ω på mitt kort (orange vit brun brun).
 
Mod 3: Sänk R9 så får du högre volym, överstyrning och bas! I bild 6 påbörjas labbandet med ett nytt R9. Här gäller samma sak: lägre värde ger mer effekt. Jag testar först med 47Ω. Nu blir det verkligen tryck i pedalen! Lagom överstyrning men alldeles för mycket bas i ”basläge”. Ful bas dessutom. Testar med 100Ω. Bättre. Testar 150Ω. Ännu bättre och nu låter basläget rätt så vackert. Ja, så här kan man hålla på tills hela huset ligger i lödtennsångor eller brandvarnaren går!
 
Bild 6. Det blir mycket större ljudvariationer om R9 ändras än om R15 ändras.
 
R9 är riktigt rolig att variera. Man skulle kunna plocka bort den fasta resistorn och sätta en pot här, precis som innan. Ett problem är att det är svårt att hitta 390Ω-potar. Det närmaste jag har till hands är 1k. Använder man den så kommer en stor del av inställningarna innebära en sänkning jämfört med original. Det kan förbättras genom att välja en omvänt logaritmisk pot, ofta betecknad ”C1k”, men jag är inte helt nöjd ändå. Ett alternativ är att löda fast 390Ω’aren och koppla en C1k parallellt med den. Då kan man inte ratta in sänkningar, men ett annat problem dyker upp: man kan inte få originalljudet längre. Det beror på att en parallellkoppling av 390Ω och 1k ger en lägre resistans än 390Ω. Bild 7 visar hur man räknar ut vad två parallellkopplade motstånd har för resistans. Mycket bra att känna till om man inte har värdet man söker och får ”skarva” ihop två andra värden.
 
Mod 4: Sätt R9 = 680Ω och koppla en C1k parallellt med den. Nu varierar poten resistansen mellan 0Ω och 405Ω. Massa intressanta ljud finns här och original ligger nära min-läget. Pedalen är färdigmoddad, med ratt och allt, i bild 8.
 
Bild 7. Två resistorer R1 och R2 som kopplas parallellt ger en ny resistans Rtot som räknas ut enligt formeln. Med R1 = 1000 och R2 = 680 blir Rtot = 405, som är mycket nära 390.
 
Bild 8. Crybaby’n moddas med en gain-/basratt.
 
Mod 5: I den förra artikeln, om true bypass i wah wah-pedaler, föreslogs en koppling som kan ge ett poppande ljud när man byter mellan effekt och bypass. Ett sätt att reducera poppandet är att fästa en stor resistor, typ 1M, mellan kretsens ingång och jord. Eftersom kretsingången är kopplad direkt till stift 1 på switchen och jord till stift 6 kan man löda resistorn direkt på switchen. I bild 9 har pedalen fått en popp-reducerare.
 
Bild 9. Om du har gjort äkta bypass-kopplingen i den förra artikeln, och har problem med poppande vid ljudbyten, så kan du löda en resistor mellan kretsingång och jord enligt bilden.
 

 

 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner

Countdown to Fuzz Guitar Show 2017
FUZZ GUITAR SHOW 2017
MAY 13-14, GOTHENBURG

bannerbanner