Skandinaviens ledande gitarrportal

Celestion Plus Impulse Responses

Ibland är det så att traditionella företag är alltför fastlåsta i sina egna traditioner. Därför var det väldigt intressant att höra att Celestion, som antagligen tillverkat mer högtalarelement till gitarrförstärkare än någon annan, nu startat en ny division som jobbar med impulse responses.
 
 
Vad är impulse response?
En ”impulse response” (IR) är det man får ut ur ett ljudsystem när man skickar in en kort insignal som kallas impulse. Kort sagt kan man skicka denna speciellt utformade signal in i vilket audiosystem som helst och det svar man får ut är en digital representation av systemets linjära karaktär och kallas således impulse response.
Då kommer ju följdfrågan om vad man skall ha en IR till? Om man nu, som i fallet Celestion, skickat signalen genom en eller flera högtalare så har man ju en IR av just hur denna/dessa högtalare låter. Man får alltså en digital representation av högtalaren.
 
Användningsområden
Man kan till exempel spela in sin gitarr utan högtalare och i sitt inspelningsprogram lägga till denna IR så att det låter som om man spelat in gitarren just genom denna/dessa högtalare. För att göra detta krävs en plugin som är skapad för att just hantera IR. Det finns redan i vissa inspelningsprogram. En gratis VST plugin som är välrenommerad är NadIR från Ignate Amps. 
Ett annat, kanske än mer populärt användningsområde, är att använda IR i en digital förstärkarmodellerare som har funktionen att kunna ladda tredjeparts IR. Exempel på detta är Atomic Amps AmpliFire, Fractal FX Axe-FX och AX-8 samt Line 6 Helix. Det går också alldeles utmärkt att använda IR i Kempers Profiling Amp. Ett tredje användningsområde som växer så det knakar är att ladda IR i en pedal som man har efter en eller flera preamppedaler på sitt pedalbord. Exempel på en sådan är Two-Notes Torpedo C.A.B.
 
Valda högtalarlåda och mikrofoner
Celestion har valt att indela sitt utbud av högtalarelement i ett antal olika högtalarlådor. Dessa är G12M Greenback, G12M-65Creamback, G12H-75 G12H Anniversary, G12-65, Celestion Blue och Vintage 30. Dessa har monterats i högtalarlådor av följande typer; 112 stängd, 112 öppen, 212 stängd, 212 öppen samt en 412 stängd. Det innebär att de spelat in fem olika högtalarlådor per element.
När man spelar in en IR använder man, precis som när man spelar in gitarrförstärkare, en eller flera mikrofoner och på samma sätt påverkar val och placering av mikrofon hur resultatet blir. Därför har Celestion valt ett antal standardmikrofoner och olika placeringar när de spelat in sina IR. Mikrofonerna är Shure SM57, Sennheiser MD421 och Royer R-121. Varje mikrofon har placerats så att man får sex olika IR per mikrofon; Balanced, Dark Dark 2, Bright, Fat och Thin. Detta har de gjort med varje högtalarelement i varje högtalarlåda och det blir 18 olika IR för dessa tre mikrofoner. För att göra det lättare att arbeta som i en riktig studio finns det även en SM57 som mikar baksidan av de öppna högtalarlådorna plus ett par Neumann TLM107 placerade på avstånd för att fånga rumskänslan i inspelningsrummet.
Vidare får man fyra olika mixar av de tre mikrofonerna, R-121+MD421, R-121+SM57, MD421+SM57 och R-121+MD421+SM57.
Total sett ger detta 33 IR per högtalarlåda per element som man köper. Om du väljer Creamback-65 112 Closed får du alltså 33 olika IR att välja mellan. Inte illa!
 
Att välja element och kabinett
Celestion erbjuder sina olika högtalarelement per högtalarlåda. Man väljer således först vilket element man vill ha och sedan vilken låda elementet skall sitta i. Exempelvis V30 element i ett 412 kabinett. Man kan köpa enstaka lådor eller samtliga högtalarlådor för ett visst element till 40% rabatt.
 
Ljud och spelbarhet
Celestions IR är de bästa jag hittills haft nöjet att använda. De skänker en äkthet till gitarrljud som jag i andra produkter haft svårt att finna. De är välbalanserade och där jag har erfarenhet av högtalarelementen ”på riktigt” känner jag igen dess karaktär.
Jag testade Celestions IR i en Atomic Amps AmpliFire, en Kemper Profiling Amplifier, en Line 6 Helix och en Two-Notes Torpedo C.A.B. med olika preamps före. I samtliga fall tillförde Celestion IR något positivt men det upplevda resultatet varierar beroende på hur nöjd jag var med produkten innan.
Där Celestions IR riktigt kom till sin rätt var i Amplifire och Helix. När jag laddade in dessa IR var det nästan som om jag fick helt nya produkter. Plötsligt fick förstärkarmodellerna ett större djup och mer dynamik. Det blev lättare att ratta modellernas tonkontroller på ett sätt som motsvarar de riktiga förstärkarna de är baserade på. Ljuden jag spelade in platsade bättre i en mix och var lättare att hantera med kompressor och eq, på samma sätt jag skulle göra om jag spelat in elgitarr på traditionellt vis. Spelglädjefaktorn i båda produkterna höjdes avsevärt.
I Kempern så tillförde dessa IT en ny dimension som var trevlig att bekanta sig med, men då det redan finns så många bra profiler till den känns dessa IR inte lika nödvändiga som till de två modellerarna. I Two Notes var det intressant att höra att de fungerade bra men man bör veta om att de inte har riktigt samma redigeringsmöjligheter som Two-Notes eget format.
 
I användning
Att använda IR är i många fall en tidsödande process. De skall laddas in i en produkt via en editor. Det innebär att varje IR först skall laddas in i en editor och sedan där väljas till den förstärkare man håller på att redigera. Om man då köpt en enda högtalarlåda skall man då provlyssna 33 olika IR. Har man köpt samtliga högtalarlådor för ett visst element blir det 165 olika IR att provlyssna. Har man tillgång till hela biblioteket har man 1155 IR att välja mellan. Det finns således mycket att göra om man vill utforska ljud. Som tur är har Celestion tagit fram en logisk namnstruktur så att det är lätt att hitta bland alla IR.
Jag insåg direkt att det inte skulle fungera att prova samtliga IR för samtliga gitarrförstärkarmodeller så min strategi var (och är) att utgå ifrån vad jag visste satt i originalet och utgå från det. I fallet Vox AC30 valde jag att först testa Celestion Blue i en öppen 2x12 och dess olika mikrofonalternativ. Till en Marshall och liknande utgick jag från en 412 med V30 eller Creamback-65. Oftast fungerade denna strategi utmärkt och besparade mig massor av tid. Det var när jag ville ha något lite annat än det vanliga som jag gick vidare.
 
Favoriter
Det där med gitarrljud är ju så otroligt individuellt men jag skall ändå våga mig på att nämna några personliga favoriter.
Till förstärkare av typ Fender Blackface gillar jag Creamback 65. Både öppna och slutna. De slutna lådorna ger lite mer prominent och fokuserat mellanregister vilket fungerar utmärkt vid solospel och speciellt med single coils och de öppna ger ett lite luftigare ljud som funkar bra till rena komp. Till Marshall och liknande förstärkartyper som till exempel den alldeles eminenta Freeman BE och HBE (baserade på Friedman Brown Eye och Hairy Brown Eye) som finns i AmpliFire gillar jag både V30 och Creamback 65 i en 412 men även en sluten 212 med Creamback 65 ger bra tryck. Till AC30 fungerar både Blue och Creamback 65 och Creamback 75 beroende på vilken karaktär man är ute efter. Prova gärna en öppen 112 för andra nyanser av Vox. Jag är mycket förtjust i Rumble-modellen i AmpliFire (baserad på en Bludotone som i sig är en clone på en Dumble) och till den har jag nu en sluten 212 med Creamback 65. Mycket bra balans och dynamik.
 
Slutomdöme
Jag har arbetet med IR i rätt många år men inte tyckt att resultatet varit värd arbetsinsatsen. Celestion ändrar på det och nu tycker jag definitivt att det är värt att gå in i detta.
Celestion har två gratis IR på sin hemsida som är lämpliga att börja med för att se om man överhuvudtaget tycker att de är på rätt väg. Med tanke på det relativt låga priset på de IR man sedan kan köpa, kan så gott som alla köpa IR för den högtalarlåda/element man tror man tycker bäst om och testa mera för att sedan komplettera där man tycker det behövs.
Mats Nermark
 
Vidare info:
 
 
 
 
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner