Skandinaviens ledande gitarrportal

IK Multimedia Fulltone Collection

Av Mats Nermark
 
Det finns ett gammalt ordspråk som säger att imitation är den främsta formen av smicker. Då kan konstateras att det är ett väldigt smickrande hit och dit i mjukvarubranschen där man försöker återskapa befintliga instrument och effekter. IK Multimedia gör det dock på ett snyggt och etiskt vis och samarbetar med de som gjort ursprungsprodukten. I detta fall kontaktade de Mike Fuller på Fulltone med förslaget att de skulle ta fram mjukvaruvarianter på några av Mikes storsäljare. Jag tycker de valde helt rätt produkter: Fulltone Solid State Tape Echo (SSTE), That 80’s Rack Chorus (TERC) och distpedalen OCD.
 
Gemensamt
Alla tre enheterna körs i IK Multimedias AmpliTube 4 eller i gratisversionen AmpliTube Custom Shop för Mac och PC. Tanken är att man kan använda dessa plugins tillsammans med de förstärkare som finns i AmpliTube. Detta är dock inget krav utan man kan givetvis i sitt inspelningsprogram lägga effekterna före eller efter andra förstärkarplugins eller till redan inspelade spår. 
 
 
 
OCD
Fulltone OCD är en av de distpedaler som sålt bäst. Under en period för c:a 10 år sedan skulle alla ha en OCD på pedalbordet. Givetvis köpte jag också en men gillade den inte alls. Därför blev jag väldigt förvånad när jag testade mjukvaran då jag tycker att den låter hur bra som helst. Både till rena förstärkarmodeller som Super Reverb och till halvspräckta Marshall. OCD är fet och varm i sin karaktär – en Tube Screamer är ju näsan anorektisk i jämförelse.
Kontrollerna på mjukvaruversionen är som på den riktiga pedalen, Volume, Drive, Tone och en switch för High Peak/Low Peak. I LP-läge behålls förstärkarens originalkaraktär och med HP får man mer botten och mer gain samt en liten boost runt 3.5 kHz för ett mer brittiskt ljudideal.
Att arbeta med mjukvara och volym ger ofta olika resultat än om man befinner sig i den analoga världen. Speciellt om man använder mjukvara från två olika företag. I AmpliTube beter sig OCD precis som väntat och driver på fint. Det finns överraskande mycket gain att hämta här. Speciellt med switchen på HP. Tonkontrollen är effektiv över hela svepet. Med OCD blir dock alla ljud feta. Så har man redan en relativt fet ljudbild kanske man bör överväga en boost istället.
Tillsammans med vissa förstärkarplugins från andra tillverkare var det ibland lite mer oväntade resultat i relationen mellan OCD och förstärkarmodelleringen. Speciellt hur man jobbar med Volume. Det är dock inga problem bara man arbetar med inställningarna och OCD förblir fet och fin även i dessa sammanhang.
 
 
 
SSTE
Mike Fuller var tidig med att fånga upp intresset för analoga bandekon. De som gillar ljuden från gamla Echoplex har letat efter enheter som låter likadant men med bättre hållbarhet och pålitlighet.
Det var inte bara ekoeffekten i sig som fick många att odla en livslång relation med Echoplex, utan också preampen i den som gick på 22 volt och kapade lite bas och la till lite diskant. Enligt många var det och en Marshall en ypperlig kombination.
Mjukvaran har alla funktioner som hårdvaran och man kan välja om man vill ha eko eller bara använda SSTE som preamp. Samt även välja om preampen skall vara som en original Echoplex EP-3 eller en modernare variant som kallas Full.
Jag provade SSTE både som preamp innan förstärkare och som ekoenhet och uppskattade båda funktioner. Den fungerade fint för att trycka på försteget lite extra i plus att det blev lite varmare ljud.
Som vintageeko låter det väldigt bra. Kombinerat med ett fjäderreverb så känns det som på ”den gamla goda tiden”.
 
 
 
TERC
Om det funnits någon effektenhet jag alltid velat ha men inte haft råd med så är det Dyno My Piano Tristereo Chorus. På 80- och 90-talet, när jag lusläste Guitar Player för att se vad Michael Landau, Dann Huff och Steve Lukather använde för att få sina läckra sound stod det att de hade ett Trichorus i sina rack. Med ett Trichorus färgat med mycket delay och reverb skapade de stora, breda, rena och skira ljudlandskap med sina gitarrer; custombyggda av James Tyler och Valley Arts.
Trichorus tillverkades bara under en kort period och blev sedan hett eftertraktade och därmed också väldigt dyra. För några år sedan annonserade Mike Fuller att han skulle nytillverka Tristereo Chorus under namnet That 80’s Rack Chorus men bara ett visst antal då det inte fanns oändlig tillgång till de komponenter som krävdes. Det kom att dröja några år men TERC kom till slut ut på marknaden och blev en succé.
Innan jag testade mjukvaran hade jag chansen att åka till Fenix Recording Studios och testa en Fulltone TERC så att jag skulle ha en riktig referens. Till min glädje kunde jag konstatera att jag var precis lika nöjd med mjukvaran. IK Multimedia har gjort ett fantastiskt jobb med att fånga karaktären i originalet. 
Eftersom chorus är en effekt jag vill ha efter förstärkare så kan jag ha TERC både efter digitala förstärkarmodeller i datorn eller som effekt på gitarrer jag redan spelat in på traditionell väg. 
Jag tog fram ett rent ljud och gav det lite lämplig EQ och sedan på med TERC. Jag förflyttades direkt tillbaka till 80-talet med ett ljud som fick mig att spela alla rena komp jag minns från den perioden. Satte därefter på Spotify och började planka låtar från anno dazumal. Hur roligt som helst! Sedan letade jag upp ett distljud av den typ som Landau och Lukather förgyllde dåtidens studioinspelningar med och mitt ljud lät ju bra men inte helt autentiskt. Då la jag till TERC och återigen befann jag mig i en musikalisk situation liknade den tidigare nämnda. IK Multimedia TERC är, hur klyschigt det än låter, en dröm som blivit sann!
 
Slutomdöme
Allt är utmärkt bra gjort i Fulltone Collection. OCD är fet och kraftfull. SSTE är både ett skönt retroeko och en preamp som värmer upp ett gitarrljud på ett speciellt sätt. TERC får dock mitt hjärta att klappa lite extra då det är det chorus så många av oss drömt och som kommer att hamna på väldigt många av mina låtar i framtiden. Mats Nermark
Mer info:
 
 
 
 
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner