Skandinaviens ledande gitarrportal

Alex Skolnicks rigg

Av Janne Stark

Alex Skolnick har mest gjort sig känd som gitarrist i amerikanska thrashbandet Testament under åttiotalet, Savatage på nittiotalet och Transiberian Orchestra på tjugohundratalet. Men, vid sidan om detta har han haft ett brinnande intresse för jazz och bildade Alex Skolnick Trio 2001. Hans passion för Eddie Van Halen kompletterades nu av en passion för Miles Davis. Detta innebär även att han naturligtvis har en stor bredd i sin spelstil och i sitt sound. Han berättar även att jazzen givit honom ny inspiration och hjälpt honom även som metalgitarrist.
I Testament spelar han företrädelsevis på sin Heritage signaturmodell H150 med solid kropp, lik en Les Paul, med Seymour Duncan-mikar, en 59:a och en Jeff Beck. På den nya Testament-plattan, Dark Roots Of Earth, lirade han genom Engl, Marshall JCM2000 DSL och en Mode Four, en Soldano och en Peavey 5505, men han väntar nu på en specialbyggd Budda som kommer bli hans huvudförstärkare. Soundet är verkligen klart och genomträngande, utan att vara stickigt. Han använde en Ibanez Tube Screamer, som nu är utbytt mot en grekisk Jam Tube Dreamer.
– Tube Dreamern låter som en bra moddad Tube Screamer, menar han och tillägger även han Heritage-gitarrerna byggs på Gibsons ursprungliga fabrik i Kalmazoo, Michigan. Hans live-rigg med Testament innehåller Jam Tube Dreamer 88:an, en MXR Dunlop Carbon Copy och ett Boss DD-20 Giga Delay, en Eddie Van Halen Flanger och en Boss TU-2 stämapparat. Han kör delayen i loopen och det övriga i signalkedjan. Förstärkaren han har kört med live är en Marshall Mode Four, men den kommer att ersättas av hans Buddha. 
När han lirar med jazz-trion ser det lite annorlunda ut. Han använder där mest en Godin 5th Avenue Jazz Sunburst HG och en Heritage H-575, en halvaktustisk archtop, som liknar Gibsons 175:a. Han använder här sin signatur Budda V40 Superdrive II combo-förstärkare med en tolva i, och pedalerna är MXR Carbon Copy-delayet, en Dunlop DVP1 volympedal samt två pedaler för loopar, en Line6 DL4 och Boss DD-20:n. Det ska tilläggas att i studion använde han inte loop-pedalerna utan spelade partierna istället.
FUZZ 9/12

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner