Av Jörgen Cremonese
Blackstar har på kort tid etablerat sig bland både kritiker och användare med ett konstant flöde av smarta produkter till överkomliga priser. FUZZ testar tre nya pedaler i HT-serien, Blackstars första digitalpedaler uppskrämda med 300 volts rördrift till bra priser.
Två viktiga anledningar till Blackstars succé är dels konsekvent låg prissättning på hela sortimentet. Även de dyrare gitarrförstärkarna i Artisanserien har specifikationer som man normalt bara finner hos specialbyggda konkurrenter som kostar mycket mer. Den andra anledningen är kanske viktigast; Blackstar har hittills inte missat målet med en enda produkt man lanserat, allt har passat rätt för både proffs och amatörer i den verkliga världen.
HT-Reverb
Hybriddrift är ordet för testet. Såväl HT-Reverb som de övriga två pedalerna kombinerar digitala parametrar med Blackstars närmast unika och uppskattade rörteknologi. Spännande!
Jag kopplar upp HT-Reverb direkt mellan gitarr och förstärkare och upplever omedelbart att pedalen skall vara igång i åtminstone fem minuter innan den släpper igenom all dynamik från gitarren, vilket i sin tur visar på att röret jobbar på riktigt. De olika effekttyperna är ju bekanta för alla som spelat med reverb de senaste 20 åren, och det låter mycket bra. Ljuden i HT-Reverb får jord och skit under naglarna när man vrider på Dwell och är just det som skiljer pedalen från alla andra. Dwell justerar mängden av rörmättnad och harmonik i vald reverbeffekt. Indikatorlampan bredvid lyser grön vid låg mättnad, orange vid medium och röd vid hög mättnad. Från att vara ren och lite tråkigt normal kan du få tonen tjock och svepande i harmoniken med massor av tjoff och swisch i svansen. Jättekul! Trix och tips: Short/Long är egentligen en trevägsswitch – helt av är det Time som gäller, grön lampa är en fast kort parameter och röd lampa en fast lång parameter. Jag satte Manual mode på maxlängd och spelade ”vanligt” på Short/Long, när Neil Youngtonerna skulle in, ja då slog jag av och hamnade på Manuals maxade reverb.
Fakta
HT-Reverb
• Rörbestyckat digitalreverb
• Rör: 1 st ECC-83
• Kontroller; Time, Tone och Dwell
• Effekter: 8 stycken. Room, Hall, Bright Hall, Plate, Spring, Arena, Reverse och Gate
• Fotomkopplare för On/Off och Short/Long förval mellan lång och kort svans.
• Ingång: mono och utgångar i stereo
HT-Delay
Hybrid nummer två, HT-Delay har samma konfiguration med digitalt uppbyggda delayer kombinerat med röret som även här kan mättas mer eller mindre. Jag fastnar helt sonika i en veritabel delayorgie. Kanske blir inte testet det mest tekniskt vederhäftiga men jag konstaterar att Saturation gör underverk för tonen och bestämmer hur mycket du mättar och komprimerar tonen och därmed mängden harmonik i delaysvaren. Med kontrollen på noll låter HT-Delay som ett bra delay, de olika parametrarna är välgjorda och svarar på olika sätt och med olika karaktär. Men när man vrider upp Saturation kan man inte sluta, upp på fullt bara!
Åtta delayeffekter finns till förfogande; Linear är linjärt med full bandbredd. Analogue är av 80-talstyp, lätt filtrerat i toppen och endast i mono. Multihead 1 och Multihead 2 har olika rytmiserade delay av retrotyp. Tape simulerar ett bandeko med lite bandtrasselsväng. Space är givetvis en parameter som ska efterlikna Roland RE201 Space Echo. Loop1 är en One Shotloop vilket innebär att du kör en loop och inget mer. Loop 2 är en Sound on soundlooper där du kan lägga fler lager på varandra.
Och så är man fast i en kakafoni – självklart ställs feedback på max där den precis inte går över i självsvängning, av toner som far runt, fram och tillbaka. Beroende på hur man spelar tas olika harmonier fram ur gitarren och det låter hur bra som helst! HT-Delay är helt klart en av de bästa delaypedalerna på marknaden idag och dessutom långt ifrån den dyraste.
Fakta
HT-Delay
• Rörbestyckat digitaldelay
• Rör: 1 st ECC-83
• Kontroller: Time, Feedback, Saturation och Level
• Effekter: 8 stycken
• Fotomkopplare: On/Off och Tap/Loop, Tap på de första sex effekterna, de två sista för looping.
• Ingång: mono och utgångar i stereo
HT-Modulation
Slutligen HT-Modulation som likt de andra är uppbyggd kring digitala effektparametrar som går genom en sidechain med röret som ökar harmonik i tonen.
Jag upplever initialt att HT-Modulation är lite knixig att jobba med då kontrollerna Level och Feedback har olika funktioner i de olika effektblocken. Dessutom låter effekterna väldigt neutralt, på gränsen till tråkigt. Jag vrider lite på Saturationkontrollen, som arbetar med rörmättnad som i sin tur påverkar harmonik och kompression på effekten, och då ändrar HT-Modulation helt karaktär. Flanger, Phaser och Chorus får rejält med kött på benen, hår på bröstet och en djup klang med massor av harmonik så att det låter som seriösa klassiska Eventide studioeffekter som skapade de här ljuden på skiva på de glada (?) 70- och 80-talen. Intressant är att ställa ett lätt smutsigt ljud på förstärkaren, Saturation på fullt och spela mycket dynamiskt på gitarren. Du kan kontrollera dist i flera olika register och få ett riff att modulera på olika sätt harmoniskt även om du spelar exakt samma toner. Beroende på hur starkt eller distat ditt grundljud är kan du få HT-Modulation att vara slickt eller helt vilt och nästan kantra i harmonisk modulation. Jag föredrar det senare och spelar snurriga toner så länge jag orkar! Effekterna är åtta till antalet; Flanger, vintageljudande med utgångspunkt från åttiotalet. Phaser 1, klassisk fyrstegs vintagetyp. Phaser 2, modern åttastegstyp. Vintage Chorus 1, en LFO i mjuk vintage. Vintage Chorus 2, två stycken LFO samverkar. Multichorus, västkustmaffians weapon of choice där tre LFO jobbar i 120 graders fasvändning. Tremolo, som i stereo även arbetar som autopanorering. Rotary, simulerar det snurrande Lesliekabinettet.
Som i systerpedalen HT-Reverb finns valmöjlighet att spela på en långsam eller en snabb, i det här fallet modulation genom att trycka in Slow/Fastomkopplaren. Jag rekommenderar att sätta en riktigt snabb modulation på Speed så har du tre olika hastigheter att spela med.
Fakta
HT-Modulation
• Rörbestyckad digitalmodulation
• Rör: 1 st ECC-83
• Kontroller: Speed, Feedback, Saturation och Level (effektnivå, Depth till Phaser, LFO Shape Control till Rotary).
• Effekter: 8 stycken
• Fotomkopplare: On/Off och Slow/Fast (snabb eller långsam hastighet i modulationen).
• Ingång: mono och utgångar i stereo.
• Pris: 2 395:-
www.fitzpatrick.se
SLUTOMDÖME
Blackstars nya pedaler i HT-serien och deras hybridkoncept mellan digitala parametrar och rörteknologi är så lyckad att Blackstar definitivt och slutgiltigt träder fram ur skuggan av de stora, sedan länge etablerade tillverkarna. Vi får flera nyanser på paletten eftersom det finns möjlighet att styra över, vrida till ljudet så man nästan mister kontroll, och det är spännande. Till råga på allt kostar pedalerna inte mer än 2 395:- och det är mycket ljud för pengarna. Jag betygssätter HT-Reverb som Riktigt Bra, HT-Modulation som Ännu Bättre och HT-Delay, min favorit i testet, till Bäst! Prova dem hos din lokale musikhandlare!
FUZZ 2/11
|
|