Eventide Space
Av Jörgen Cremonese
Efter de tre gitarrpedalerna Time Factor, Mod Factor och Pitch Factor där Eventide samlat ihop ett urval av sin exempellöst framgångsrika historia av extremt seriös teknologi presenterar nu det New Jerseybaserade företaget reverbpedalen Space.
Att jämföra Eventides gitarrpedaler mot någon annan tillverkares är minst sagt orättvist, efter trettio år som världsledande effektmakare finns det mängder att ösa ur. I den nya reverbpedalen Space har man lagt in inte mindre än 100 fullt redigerbara förinställda ljud som tidigare bara funnits i de dyra och avancerade studioeffekterna. Space har elva kontroller och tre fotomkopplare som styr effektparametrarna, du behöver inte gå in i menyer vilket i mitt tycke är ett idealiskt gränssnitt när det gäller förståelsen för pedalens funktionalitet. Priset på Eventide Space är 4 495:- men med tanke på vad man tankat pedalen med är det kanske inte alls för mycket.
Tolv reverbprogram. Eventide Space har tolv stycken reverbprogram som grund. Hall, Room, Plate, Spring och Reverse är de som vi alla begriper och förstår hur de låter. ModEchoVerb har modulation och en delayfunktion, Dualverb är två stycken separata reverb, Tremoloverb är reverb med tremolo. De resterande fyra är mer komplexa ljudmässigt. Blackhole och Shimmer kombinerar modulations- och pitchparametrar med reverb, Dynaverb har en kompressorparameter som jobbar med reverbet och MangledVerb blandar reverb med Eventides oförlikneliga distorsion från nittiotalets monstergitarrmaskin GTR4000. Resten av de 100 förinställda programmen är variationer på nämnda tolv och här har Eventides egna tekniker och en mängd artister och producenter som Flood, Alan Moulder, Jonsi från Sigur Rós och Amadeo Peace från Blonde Redhead gjort sina egna tolkningar av utvalda program. Spännande!
Kontrollerna på Space är gemensamma för alla program och reverbtyper men funktionerna skiljer sig och är som följer; Mix, Decay, Size, Low Eq, High Eq, Xnob, Ynob, FXmix och Contour. Fotomkopplare är Active för på/av, Hotswitch för en specifik funktion som är valbar per effektprogram och Tap. Ingångar och utgångar är i stereo, höger och vänster och kan förstås som på de andra stomboxarna väljas separat att vara för gitarrsignal eller linesignal. Knasigt är, tycker åtminstone jag, att de sitter bakvänt, ingångarna till vänster och utgångarna till höger men det är åtminstone konsekvent på alla Eventides stompboxar. Ingången Aux är för en momentan pedal med stereojack, du kan styra tre funktioner genom Tip, Ring och Tip + Ring. Expressionpedalens ingång är ett vanligt monojack, Eventide rekommenderar en pedal mellan 5kΩ och 25kΩ för bästa funktion och du kan förstås styra en eller en hel kedja av funktioner om du vill. Slutligen Är Eventide Space utrustad med USB-port för uppgradering över nätet och Midi In och Ut hittar du på höger sida av pedalen.
Test. Att börja spela med Eventide Space utan att läsa manualen går, men du får så mycket större utbyte om du lägger tio minuter på att snabbt läsa igenom de 49 sidorna av information. Bara läsandet är en upplevelse; i princip allt kan kontrolleras – typ av bypass, utgångsnivå, midisettings, var och hur Hotswitch ska aktiveras, värdena på parametrarna i programmen. Pest och pina för vissa men lika nyttigt som regelbunden motion och bra mat för alla hugade Spaceanvändare.
Jag kopplar in Eventide Space, slår på det första programmet och får omedelbart gåshud. Som sagt ovan i inledningen, det är inte riktigt fair att jämföra Eventides parametrar med andra tillverkare som enbart utgår från gitarranvändande, men ändå – det låter så naturligt om Hallprogrammet. Gitarrens grundljud är 100 procent transparent, effektens alla detaljer är ännu bättre! Alla delar av effektsignalen kan justeras in i minsta detalj och det är enkelt, lite mer Size, lite mindre Decay, lite mer topp o mindre botten, jag skräddarsyr ett Hallreverb för min gitarr och förstärkare på mindre än en minut som låter fantastiskt bra. Och det är bara början.
De traditionella reverbprogrammen Hall, Room, Plate, Spring och Reverse är bland de bästa jag hört och visar vilken otroligt bra pedal Eventide Space är, men resten av programmen är faktiskt ännu bättre! Jag skulle kunna skriva en encyklopedi om Shimmer, Blackhole och MangledVerb. De här programmen med sina aviga och vridna effektparametrar gör spelet till en fest. Ljuden kan passas in i ljudbilden som med ett skohorn med de generösa editeringsmöjligheterna. Vill man bara leka eller skapa ljud som minner om syntar eller stråkar eller knasdistat gitarristhelvete är det lätt och jättekul.
Ett exempel; jag kopplar in min dubbelhalsade Gibson SG Custom. På med MangleVerb, ett reverb som skickas till en galen digitaldist. Jag spelar på en gitarrhals medan den andra är aktiv och rundar vilt i pausen mellan mina riff. MangleVerb suger upp riffen och modellerar dem till en massiv vägg av dynamik medan rundgången från den tolvsträngade halsen tar tag i toner som passar in eller är helt fel och som reverbet lägger till. Det låter som om minst tre gitarrister spelar ett stycke som Ligeti, Fripp och Billy Corgan skrivit och framfört tillsammans. Är inte det något alldeles extra så säg!
Slutomdöme. Eventide Space står i en klass för sig som reverbpedal. Det är egentligen en otroligt avancerad multieffekt maskerad som stompbox som du ju faktiskt också kan använda till inspelning och mixning. 4 495:- är egentligen alldeles för billigt för en så bra musikmaskin, nej – jag vill till och med säga att Eventide Space är ett instrument i sig. Har du bara en gnutta fantasi är Eventide Space en musa som inte viskar utan ryter i ditt öra och du kan skapa vad som helst. Space and beyond, jodå Eventide, jag fattar galoppen.
Fakta
Eventide Space
• Digitalt reverb
• 100 förinställda ljud, tolv grundprogram; Hall, Room, Plate, Spring, Reverse, ModEchoVerb, DualVerb, Dynaverb, TremoloVerb, Shimmer, Blackhole och MangleVerb
• Kontroller för Mix, Decay, Size, Delay, Low Eq. High Eq, Preset, Xnob, Ynob, FxMix, Contour
• Fotomkopplare för Active, HotSwitch och Tap
• Anslutningar: Höger och vänster in, höger och vänster ut ¼” telejack med omkopplare för gitarr/line, USB-port, Expressionpedal in, Auxpedal in, Midi in och Midi ut
• Pris: 4 495:-
FUZZ 7/11
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se