Godin 5th Avenue CW Kingpin II Black & Ibanez AF125-AMB
Av Peter Almqvist
Archtopgitarrer brukade förr vara kostsamma, men har numera blivit allt mer köpvänliga. Två gitarrer under tio tusen kronor är; Ibanez AF125-AMB och Godin 5th Avenue CW Kingpin II Black.
Archtopgitarrer eller hollowbodygitarrer som de också kallas har funnits sedan slutet av artonhundratalet. För att det ska vara en äkta archtopgitarr krävs egentligen att lock och botten är karvade ur solida trästycken men detta tillverkningssätt använd bara på riktigt exklusiva modeller. Kommersiellt sett har archtopgitarer aldrig varit någon större succé, kanske beroende på en del praktiska problem samt ett begränsat sound. Det blir lätt rundgång när man spelar förstärkt och gitarrerna är betydligt ömtåligare än en elplanka. De senaste tjugo åren har det dock hänt mycket på marknaden vad gäller den här typen av gitarrer. Framförallt har prisbilden förändrats, från cirka femtusen kronor får man archtopgitarrer som håller hög kvalité. Genom att slimma kropparna har man fått ner rundgångskänsligheten men det har också gjort att många elgitarrister gillar formen jämfört med en archtop i full storlek som kan kännas klumpig.
Ibanez intar en alldeles speciell position när det gäller archtopgitarrer. På sjuttiotalet kontaktade man gitarristen George Benson och fick honom att designa sin egen signaturmodell. Gitarren blev en stor framgång och har följts av ett flertal modeller. I början på tvåtusentalet introducerade Ibanez en serie kallad Artcore, syftet var att kunna erbjuda hollowbodygitarrer till ett betydligt lägre pris än vad man annars får betala för en traditionell hollowbody/archtopgitarr. Serien innehåller idag mer än ett trettiotal modeller.
Kanadensaren Robert Godin har länge hört till världens främsta när det gäller gitarrteknologiska kunskaper. För ett par år sedan introducerade han sin första archtopgitarr i Godins redan omfattande gitarrsortiment. En av hans ambitioner var att göra en gitarr som skulle ha ett riktigt konkurenskraftigt pris, gärna under femhundra dollar och dessutom vara byggd i Kanada.
Godin 5th Avenue CW Kingpin II Black. Det här är den senaste modellen i Godins 5th Avenue serie. Den första introducerades 2008 och har blivit en storsäljare världen runt. Ursprungsmodellen har inga mikrofoner och inte heller någon cutaway men nu kan man få samma gitarr med nämnda egenskaper. För att få ner tillverkningskostnaden tillverkas gitarren i laminerad kanadensisk wild cherry och i stället för att karva fram den välvda formen spänner man upp lock och botten. Wild Cherry eller Prunus Avium är ett starkt, rödflammigt träslag som passar mycket bra till gitarrbygge. Halsen är gjord av lönn och har rosewoodgreppbräda med 21 band och har en mensur på 630 mm. Det justerbara stallet i TUSQ kommer från Graphtech.
5th Avenue Archtop är försedd med två enspoliga Godin Kingpin P90, monterade i locket. Stränghållaren är en klassisk ”trapez tailpiece” som på ES-335. Elektroniken sköts med endast en volym och tonkontroll samt treläges omkopplare. Modellen kan fås i färgena Cognac Burst, Black samt Natural och Burgundy, samtliga med matt finish.
Spelkänsla och ljud. Kingpin har en stark retrokänsla, den påminner om en gammal och välinspelad archtopgitarr, vilket självklart ska ses som en positiv anmärkning! De båda P90-mikrofonerna hjälper till att hålla vintagevibben vid liv. Trots att Kingpin är byggd med laminat har den ett akustiskt ljud som gör att den tål att jämföras med avsevärt dyrare archtopgitarrer i solitt trä. Här finns den lite torra tonen som kännetecknar en archtop men också en mjukhet och sustain i ljudbilden som normalt inte finns på den här typen av gitarrer. Det här tycker jag är oerhört intressant och det gör Kingpin och hela 5th Avenueserien till en helt unik produkt. Den u-formade halsprofilen är behaglig att spela på och med cutawayen får man obgränsad tillgång till hela gitarrens register. Kingpin är inte lika tjock som en traditionell archtop, den ligger på åttio millimeter och det gör den behaglig att hålla i även under långa spelpass.
Med enspoliga mikrofoner som P90 får man i mitt tycke ett klassiskt jazzsound av femtiotalssnitt men det beror också mycket på vad man använder för strängar. Kör man slipat blir det osökt mycket jazz. Med oslipade och tunnare strängar kan man lätt använda den i rock, blues och popsammanhang.
Slutomdöme. Godin 5th Avenue har den egenskapen att den också kan användas helt akustiskt. Storbandsgitarristen som vill ha det perfekta kompsoundet för att sedan kunna byta till ett solosound eller singer-songwritern som vill krydda sin ljudbild har en toppengitarr här.
Ibanez AF125-AMB. Ibanez är förmodligen den tillverkare som har flest archtopmodeller i sitt program. Ända sedan början av sjuttiotalet har man haft en speciell vurm för den här typen av gitarrer. Inledningsvis byggde man exakta kopior som var mycket välgjorda men det hela tog en ände med förskräckelse då Gibson hotade att stämma dem på miljonbelopp. Från och med samarbetet med George Benson har man dock satt en helt egen standard vad gäller design. AF-125 hör till Ibanez nya Artcoreserie och är en budgetgitarr av det exklusivare slaget. Lock, sidor och botten av laminerad lönn. Hals av lönn och valnöt, rosewoodgreppbräda med tjugotvå mediumband. Mikrofonerna är Ibanez egna Custom 58 försedda med alnicomagnet. Varje mikrofon har separat volym och tonkontroll samt treläges omkopplare. Klassiskt Tune-O-Maticstall med stränghållare av trä, oklart vad det är för träslag då detta inte framgår av Ibanez specar. AF125 görs endast i en färg som kallas för Amber Burst.
Spelkänsla och ljud. Det här är en behändig jazzburk, kroppen är inte mer än 70 mm vilket gör den mycket lätthanterlig. Halsprofilen känns igen från tidigare Ibanezmodeller och ger ett behagligt motstånd. Den här gitarren köper man inte för det akustiska ljudet utan för att köra elektriskt. Med sina två humbuckers får man en komplett ljudbild. Halsmiken i kombination med slipade strängar ger ett fullödigt jazzsound. Speciellt gillar jag att ljudet är så mjukt och följsamt, det gör den mycket lättspelad oavsett tempo eller ljudstyrka. Med oslipade strängar kan den så klart användas för en mängd andra genrer, den tunna kroppen gör också att den inte är speciellt rundgångskänslig.
AF125 ser ut som om den kostar minst det dubbla av vad prislappen anger, med sitt quiltade lönnlaminat får den ett mycket exklusivt utseende. Till den yttre formen påminner AF125 med sin venetianska cutaway om en bantad version av Gibson L-5.
Slutomdöme. Ibanez AF125 är i rakt nedstigande led från gitarrer som exempelvis Gibson ES-175, inte mycket till akustisk gitarr men med ett varmt klassiskt jazzgitarrsound som är ”state of the art”.
Fakta
Godin 5th Avenue CW Kingpin II Black
• Halvakustisk archtopgitarr
• Lock av laminerad wild cherry
• Sidor och botten av laminerad wild cherry
• Hals av lönn
• Greppbräda av rosewood
• 21 medium band
• Mikrofoner: Godin Kingpin P90 single coil
• Stall av TUSQ, justerbart
• Mekanik: Klusonstyle kromad
• Mensur: 630 mm
• Halsvidd första bandet: 43,7 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 80 mm
• Matt satin finish
• Färg: Cognac Burst, Black, Natural och Burgundy
• Tillverkad i Kanada
• Pris: 8 295:- inklusive etui
Ibanez AF125-AMB
• Halvakustisk archtopgitarr
• Lock av laminerad lönn
• Sidor och botten av laminerad lönn
• Hals av lönn och valnöt
• Greppbräda av rosewood
• 22 medium band
• Mikrofoner: Ibanez Custom 58
• Stall av tune-o-matictyp
• Mekanik: Ibanez Gold
• Mensur: 628 mm
• Halsvidd första bandet: 43 mm
• Halsvidd tolfte bandet: 55 mm
• Kroppsdjup: 70 mm
• Högglanspolerad finish
• Färg: Amber Burst
• Tillverkad i Kina
• Pris: 8 250:- inklusive etui
FUZZ 2/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se