Inspelning av kontrabas - del 1
Av Erik Nordström
Kontrabasen stöter vi på inom många olika musikgenrer. Den kan vara en självklar del av musiken men kan också tas in i sammanhang där ingen förväntar sig den. Ibland är det en god idé att byta ut elbasen och göra musiken mer spännande genom att använda en kontrabas i stället. Att spela in kontrabasen är inte alltid helt enkelt och det kan krävas en del experimenterande för att hitta ett sound som passar. Framför allt, att hitta ett sound som passar till den musik som du tänker spela in.
Jag ska visa några exempel på hur kontrabasen kan spelas in. Prova dessa och du kommer troligtvis att hitta ett inspelningssätt som ger dig en användbar klang för den typ av musik som du jobbar med. Experimentera fritt, kombinera och variera mikrofonval och placering tills du är nöjd.
Förutsättningen för de exempel jag beskriver i den här artikeln är att kontrabasen spelas in separat, alltså inte tillsammans med övriga instrument. Det blir lättare att pröva olika mikrofonplaceringar om du gör så till en början. Det läckage som uppstår när kontrabasen spelas in tillsammans med andra är inte alltid ett problem men det kan göra det svårare att få till ett bra ljud. Jag återkommer till detta problem i nästa nummer.
Det är vanligt att använda en ensam mikrofon för att spela in kontrabasen. Med en enda mikrofon kan vi få många olika klanger på kontrabasen beroende på var mikrofonen placeras. Antalet klanger utökas också om du dessutom prövar olika typer av mikrofoner.
På bild 1 har vi en rundtagande kondensatormikrofon som placerats under greppbrädan på kontrabasen. En sådan placering ger basen en trovärdig klang och vi slipper proximity-effekten eftersom mikrofonen är rundtagande. Ingen bashöjning för att mikrofonen är nära ljudkällan med andra ord. En fördel med denna och liknande placeringar är också att klangen inte varierar om basisten och basen rör på sig. Kabeln från mikrofonen bör helst läggas över basistens axel för att inte skapa några missljud. Det är inte alltid som bassisten gillar att ha en kabel över axeln men de flesta brukar acceptera detta när de får höra hur det låter. Låt basisten få lyssna så snart som möjligt. Ett problem med den rundtagande mikrofonen kan vara att den hör mycket av annat som låter i rummet.
Rundtagande kondensatormikrofon DPA 4006 placerad under greppbrädan.
DPA 4006 i en skumgummihållare.
För att mikrofonen ska sitta stadigt och för att det inte ska bli några märken i kontrabasen så gör vi en hållare av vanligt skumgummi. Skär till en lämplig bit som är lagom stor för att kunna pressas in under greppbrädan. Gör ett hål rakt igenom biten av skumgummi så att du kan pressa mikrofonen igenom (bild 2). Du ska kunna justera placeringen av denna märkliga hållare och den måste sitta hyfsat stadigt, det vill säga, det får inte finnas en chans att den på grund av gravitationen kan falla ner under pågående inspelning. Den får inte heller vara för stor så att det blir svårt att få in den under greppbrädan. Sitter den får hårt kan den dämpa basens klang.
En variation på placeringen (bild 1) är att placera mikrofonen i stallet (bild 3). Använd samma hållare. Om du väljer den här placeringen behöver bassisten inte ha kabeln över axeln.
DPA 4006 placerad i stallet.
Vid nästa placering flyttas mikrofonen längre bort från basen. Nu använder vi en stormembrans kondensatormikrofon med njure som karaktäristik. Placera mikrofonen som bild 4-6 visar och jämför de olika klangerna. Tänk på proximity-effekten och flytta mikronen längre bort från kontrabasen om det känns som basåtergivningen blir för stark. På bild 4 siktar mikrofonen mot den punkt där greppbrädan slutar. På bild 5 siktar mikrofonen mot ena f-hålet och på bild 6 längs efter kontrabasen.
Neumann U47fet.
Bild 5
Bild 6.
Bandmikrofoner som nästan uteslutande har åtta som karaktäristik är med sin speciella klang ett alternativ till kondensatormikrofonerna (bild 7).
Bandmikrofon Royer R-121.
Pröva också att placera en kondensatormikrofon på samma sätt som bandmikrofonen på bild 7. Ställ karaktäristiken på åtta eller supernjure.
För det mesta kan du förbättra det inspelade ljudet från kontrabasen genom att använda ett högpassfilter (HPF) för att reducera det lägsta basregistret. Försök att hitta ett filter eller plug-in som inte skär för brant. Ett bra högpassfilter för kontrabas skär 6dB/oktav. Tyvärr är det mer vanligt att högpassfilter skär så pass brant som 18dB/oktav. Med ett så brant filter får du hålla tungan rätt i mun så att du inte skär för mycket. I en del plug-ins går det att ställa hur brant högpassfiltret ska skära.
I nästa Hemstudioartikel handlar det om inspelning av kontrabas tillsammans med andra instrument samt inspelning med flera mikrofoner, inbyggd mikrofon och förstärkare.
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se