Lehnert Rambler Steeltop 30W
Av Jan ”Nusse” Dahlin
Lehnert Rambler Steeltop är en topp med en klassisk ljudkaraktär. Trots sin enkla konstruktion bjuder den på ljudkvalitet i klass med betydligt dyrare och mer pretentiösa boutique-förstärkare.
När FUZZ var på The Great Scandinavian Guitar Show i Stockholm förra året, hörde vi ett ovanligt bra gitarrljud från ett av de inre rummen i Fryshuset.
Det är i och för sig inte konstigt för i det rummet brukar Björn Juhl, Harri Koski, Sebastian Nylund, Ola Lehnert och andra ställa ut sina prylar och de har sällan med sig något som inte låter bra. Den här gången var Ola Lehnert ansvarig. Han spelade på en liten förstärkartopp med ett mjukt rundat kabinett av svartlackerad plåt och det lät väldigt bra.
Nu har vi tittat närmare på förstärkaren som trots sitt blygsamma fysiska format har fått det pampiga namnet Lehnert Rambler Steeltop.
Det handlar om en mycket behändig enkanals rörtopp på 30 watt. I slutsteget sitter två EL34:or och i försteget två 12AX7 samt ett 12AU7. Kontrollerna är från vänster till höger märkta: power, volume, treble, mid, bas och gain. Baktill finns en seriell, rördriven loop, två högtalarutgångar för fyra respektive 8 Ohm samt ett jack för Lehnerts Twin Boost-pedal som vi återkommer till.
Först några ord om ratten längst till vänster märkt power. Den är lite ovanlig. Det är en power scaling control och en av de saker som gör förstärkaren extra intressant. Med den kan man sänka volymen gradvis på förstärkaren och ändå behålla ljudkaraktären hos ett slutsteg som går för fullt.
Vad är det för märkvärdigt med det då, undrar du. Den finessen kan man väl få med vilken power soak eller attenuator som helst, eller hur?
En power soak eller attenuator kopplas mellan slutrör och högtalare. Det tar hårt på slutrören och kan förkorta deras liv betydligt. Det slipper man med power scaling.
Pedalen har som namnet antyder två lägen. I det ena läget (orange led) breddas ljudet i bas- och diskantregistret och tanken är att åstadkomma ett ljud med fenderkaraktär. I det ”blå” läget lyfts mellanregistret för att ge bättre förutsättningar för sololjud. Båda effekterna kan ställas in med ratt och kan dessutom köras samtidigt.
Power scaling-kontroll och Twin Boost-pedal är tillbehör. Förstärkaren kan även fås med reverb.
Hantering och ljud. Tja, inte hade ljudet blivit sämre sedan jag hörde förstärkaren på Stockholms Guitar Show förra året. Dessutom har den en ljudegenskap som jag älskar och som är lite ovanlig. Men först några ord om hanteringen. Eftersom kontrollerna gör vad som står på dem, är det lätt att hitta bra ljud snabbt. Ett bra grundljud är där från början. Jag började med volymratten rejält uppvriden, kl. 12-1 ungefär, för att kolla hur pass mycket headroom förstärkaren har. Tonkontrollerna runt kl. 11 och gainkontrollen någonstans kl. 12. Power scalingen likaså. Och då det var då jag hörde den där grejen som jag älskar. En ren och transparent men varm bas, ett mellanregister som håller ihop väl men som börjar spricka upp mer och mer mot diskantsidan, som i sin tur fasas av på ett mjukt sätt med dist och övertoner. Det är lite magiskt och känns lite konstigt först: ren bas och distad diskant i samma inställning? Men jädraranåda vad den typen av ljud funkar bra med single coil-mikar! Och vilken dynamik det ger. Tänk en mix mellan en bra Super Reverb och en Pleximarshall, fast med en volym som är hanterbar – tack vare power scaling-kontrollen.
Överlag har förstärkaren en behaglig, lite sjungande ton, även på låg volym. Man inbillar sig att där finns ett litet reverb, fast det inte finns något. Och det går till och med att få fram en kontrollerad återkoppling på låg volym och med låg gain!
Det finns det givetvis mer att säga om den här förstärkaren. Till exempel att den kan leverera mer - både gain och volym – än vad man kanske tror. 30 watt är inte att leka med. Gainkaraktären är aningen grynig, följsam och låter som bra rördist skall. Tonkontrollerna rör sig inom rätt områden, i vilket fall i min bok. Diskanten är ren men behåller en behaglig fasning. Basen är ren, djup och kunde nästan maxas innan den började snubbla på sig själv. Mellanregistret känns helrätt, och när vi ändå är inne på det området, Twin Boost-pedalens mellanregisterlyft (kontrollen lyser blå) lirar mycket bra med förstärkaren i övrigt och ger ett välbalanserat lyft för solon. Det gör för övrigt det ljud som lyser orange också. Med lätt boostad bas och diskant fungerar den som en neutral och breddande overdrive, och fenderkaraktär har den verkligen.
Powerscalingen gör också ett mycket bra jobb. Givetvis försvinner lite botten och topp om man drar ned den alltför långt – något annat vore fysiskt omöjligt – men den behåller karaktären av ett pressat slutsteg längre än de flesta förstärkare med motsvarande lösningar.
Slutomdöme. Lehnert Rambler Steeltop är en ljuvlig liten topp med en klassisk ljudkaraktär som liknar en blandning mellan en gammal Fender och Marshall. Trots sin enkla konstruktion bjuder den på ljudkvalitet i klass med betydligt dyrare och mer pretentiösa boutique-förstärkare. Med sin power scaling fungerar den lika bra i replokalen som på scenen. Fullt utrustad kostar den en slant men du som gillar ett bra, klassiskt gitarrljud med sjung, värme och bett kan mycket väl tycka att priset är lågt.
Fakta
• Rörtopp, handbyggd
• 30 W
• Vikt: 5,6 kg
• En kanal
• 2 x 12AX7 och 1 x 12AU7 i försteget
• 2 x EL34 slutrör
• Seriell loop. Kan fås med parallell loop.
• Pris i grundutförande: 10 000:-
• Övriga priser: Power scaling 1 500:-, Twin Boost pedal 1 500:-, reverb 1 500:-.
FUZZ 3/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se