Line 6 Helix Native
Av Mats Nermark
Line 6 är en av pionjärerna inom digitala gitarrprodukter och det är oräkneliga gitarrister världen över som suttit med en POD eller någon annan karaktäristiskt röd produkt genom åren. Senare blev produkten mindre färgglad (läs: svart) men mer avancerad. Under en period då det inte kom så mycket ny teknologi fanns det dem som trodde att Line 6 storhetsdagar var över. Då slog Line 6 gitarrvärlden med häpnad med Helix som var ett klart steg upp där de nu konkurrerar i den högsta ligan. Strax efter kom Helix LT som med några färre funktioner och ett avsevärt lägre pris snabbt blev en dundersuccé.
Snart började ryktet gå om en eventuell version i mjukvara. Nu har den kommit i form av en VST plug-in och har namnet Helix Native.
Vad får man?
I princip får man alla förstärkarmodeller, högtalarmodeller och effekter som finns i Helix hårdvara. När jag började recensera gitarrprocessorer på 80-talet fanns inte fler effekter än att jag brukade nämna alla men nu finns det så många olika att det skulle ta en evighet så jag nöjer mig med att skriva att det ingår 62 förstärkare, 104 effekter, 37 högtalare och 16 mikrofoner, och refererar till Line 6 hemsida om ni vill veta exakt vad som ingår.
Installation
När man installerar pluggen kan man välja VST2, VST3 och AAX för PC och kör man på Mac finns även AU. Det finns dock ingen stand alone-version. När pluggen väl är installerad startar man sin inspelningsprogramvara (i mitt fall PreSonus Studio One Pro) och lägger upp Helix Native på ett audiospår. Då blir man ombedd att skriva in det användarnamn och lösenord man skapade när man registrerade Helix Native. Efter några sekunder är datorn auktoriserad och man kan använda pluggen utan restriktioner.
I användning
Eftersom man kan ladda in ljud i Helix Native som är skapade och behov men det finns stor potential för de som vill utveckla mer komplexa signalvägar.
Signalvägens uppbyggnad
Här har Line 6 valt att ha det så lika som möjligt mellan enheterna men att ha det identiskt är omöjligt då Helix Floor har fler ingångar är Helix LT. Och beroende på vilken dator du har, kan det vara så att du har mer processorkraft till Helix Native än vad som finns i hårdvaran. Fördelen med Helix Native är att man kan ha den på flera kanaler i inspelningsprogrammet. Hur många beror, som sagt, på din dators processorkapacitet.
Eftersom detta är en test av Helix Native nöjer jag mig att beskriva hur det är upplagt just här. Om man startar från en tom programplats har man 2 signal vägar, 1A och 2A. Om man bara vill ha något enkelt som t.ex. OD -> förstärkare -> reverb räcker det med 1A. Man klickar på strecket som representerar signalvägen och får då välja vad man vill ha där. Jag väljer Dist och sedan typ av boost/dist/OD. Sedan upprepar jag detta för Amp och Reverb. Väldigt enkelt!
Vill jag ha Delay och Reverb men parallellt. Då skapar jag ett Split Block och får då en parallell signalväg 1B där jag kan lägga mitt delay och sedan mixa in 1B till 1A i ett Merge Block.
Skulle det vara så att blocken i 1A inte räcker till kan man koppla utgången från 1A till ingången till 2A och på så sätt få dubbelt så många block.
Om detta låter komplicerat så kan jag säga att det är avsevärt lättare att göra i Helix Native än att beskriva i text.
Redigera block
Om man vill redigera en effekt eller förstärkare klickar man helt enkelt på dess block på signalvägen och då visas till vänster de olika effekttyper som finns inom den kategori du befinner dig inom som exempelvis alla delaytyper inom Delay. Till höger visas redigeringsfliken (Edit Tab) där man kan ställa in de parametrar som finns tillgängliga för just den effekt/förstärkare/högtalare du valt att jobba med. Återigen, väldigt tydligt och enkelt.
Att välja effekt underlättas av att det finns en bild av effektens förebild, t.ex. Tube Screamer, Klon eller Timmy bredvid effektens namn. Man kan välja om man vill se en Model List View med små bilder eller en Model Grid View med något större bilder. Line 6 har gått in för att göra valet lätt.
Hur får jag in gitarrsignalen i datorn?
Du behöver ett ljudkort (eng: audio interface). Bästa förutsättningarna får du om du har ett ljudkort som har en ingång för instrument (brukar betecknas Hi-Z). För att få ett så bra ljud som möjligt är det väldigt viktigt att man ställer in alla nivåer så att man får en optimal signal genom sitt system. Ställ in så att du har en så stark signal in i ljudkortet som möjligt utan att du får oavsiktlig distorsion där. En annan viktig förutsättning för en bra spelupplevelse är att du har drivrutiner till ljudkortet som ger så låg latency som möjligt. Latency är den tid det tar från det att signalen går in i ljudkortet tills det du hör den vid ljudkortets utgång och är den tiden för lång blir det jobbigt att spela.
För denna test använde jag två olika ljudkort. Ett nyare AudioBox22 VSL USB ljudkort från PreSonus och ett äldre Edirol FA-66 Firewire. Båda fungerade utmärkt när jag hade ställt in dem korrekt för signalstyrka och latency.
Ljud och spelbarhet
Jag spelade på Helix LT strax innan jag installerade Native och måste säga att jag först tyckte det var en stor skillnad mellan hård- och mjukvara. Men efter att ha ställt in ljudkortet på rätt sätt, tycker jag att det är en minimal skillnad.
Med tanke på att det finns så mycket så borde det finnas ljud som passar alla. Det fanns i alla fall ljud som passar mig. Det spännande var att de förstärkarmodeller jag gillade bäst var de som inte finns representerade i någon annan produkt jag äger eller nyss provat och det var Archetype baserad på en PRS Archon och Matchstick baserad på an Matchless DC30. För Archetype är både den rena och den distade kanalen modellerade och för Machstick finns kanal 1, 2 och både ihopkopplade (jump).
Archetype fungerar till i princip alla gitarrer jag testade med och i överraskande många musikstilar. Likt originalet har den mycket god dynamik och en fet klang. Rattar man distkanalen rätt kan den låta nästan som en Dumble med lite extra drag i. Det är många på nätet som gillar Litigator för Dumble-ljuden men jag tycker att Litigator för vissa ljud har aningen för lite gain och har lite stumt och fattigt mellanregister.
Matchstick Channel 2 använder jag istället för Vox för den fyller samma funktion i ljudbilden och är dessutom roligare att spela på och har snyggare spräck vid halvdist än Vox-modellerna. Fungerade dessutom bra när jag vill styra gain med hjälp av gitarrens volymratt.
US Deluxe känns lite odynamisk jämfört med förebilden. Jag försökte ratta förstärkarparametrar som Sag och annat men fick inte riktigt till det. Nu skall jag i rättvisans namn säga att jag tycker att så gott som alla modellerare har svårt för riktigt dynamiska rena ljud. Därför blev jag positivt överraskad av US Double (baserad på Twin Reverb) som betedde sig riktigt bra för att vara en modellerare. Snygg attack och fyllig ton som hade mer värme än brukligt i modelleringssammanhang.
Slutomdöme
Skall man då köpa Helix mjukvara istället för konkurrenternas plugin? Den frågan är rätt lätt att besvara med ett ja eftersom det inte finns någon konkurrent som förser dig med allt det som Helix Native gör och dessutom med ett användargränssnitt som fungerar för gemene man. Man kan förvisso plocka ihop digitala komponenter från olika tillverkare och koppla ihop dem i sitt inspelningsprogram för att då ett liknande resultat men det blir definitivt inte enklare och det blir troligtvis inte billigare om man vill hålla den kvalitén som genomgående finns i Helix Native.
Mer info:
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se