Marshall DSL 100H
Av Mats Claesson
Marshalls nya DSL 100H är en kraftfull hundrawatts rörtopp med en mängd kanalmöjligheter och inte minst ett behagligt pris.
Det går inte att undgå att vissa märken har en grundläggande air av ”Protokoll A1 – Standard” över sig. Marshall är tveklöst ett av dessa märken. Det finns nog inget val mer naturligt än Marshall när det skall ställas i ordning gitarr-backline på en scen, eller de facto när man själv funderar i banor som förstärkartopp och högtalarlåda. Vi har sålunda, genom åren, vant oss vid Marshalls utmärkta brittiska kvalitet. Nya DSL 100H är tillverkad i Vietnam, men detta måste sägas är en ren formalitet.
Jag var naturligtvis underrättad om att testförstärkaren var tillverkad i Vietnam, och hade några små funderingar på vad som väntade mig när jag packade upp kartongen; kommer jag att märka eller direkt se och höra någon ”skillnad” på denna förstärkare och de Marshallförstärkare jag själv har haft under många års gitarrspelande?
Svaret är ett rungande: Nej! Den här förstärkaren känns och låter precis så bra som man kan förvänta sig av Marshall.
Konstruktion. Bygget andas god kvalitet och alla små detaljer som Marshall-logga, knappar med mera känns igen. Det finns egentligen ingenting som tyder på att förstärkaren är tillverkad ”någon annanstans”.
Förstärkaren har två kanaler, med gemensam eq-inställning; Classic Gain, där man kan välja crunch eller clean med en liten tryck-knapp. Kontroller för denna kanal är volume och gain. Nästa kanal Ultra Gain har två gainsteg, 1 och 2, som man väljer med en tryck-knapp. Kontroller är även här volume och gain. Gain 1 ger en öppen gian-”bild”, liknande en JCM800-topp. Gain 2 levererar ännu mer gain och med en boostad punch i mellanregistret.
Eq-delen (till båda kanalerna) har kontroller för: Resonance, en slutstegsboost i de lägre registren som skapar ett lite fetare sound. Vidare: presence, bass, middle och treble. Det finns också ytterligare en liten tryckknapp för tonalt skifte mellan konventionell ton och ett mer urskopat ”hängmatte”-ljud, alltså med ett sänkt mellanregister, vilket ger ett aggressivt och perkussivt ljud.
Denna Marshalltopp är även försedd med reverb, vars två kontroller till, en för varje kanal, också sitter på frontpanelen.
Högtalaranslutningar sitter som brukligt är baktill, 2x8 och 16 ohm liksom anslutningar för loop send och return och footswitch samt en pentod/triod switch där man kan välja att köra stärkaren i 50 watt samt nätanslutning.
Ljud. I testen använde jag mig av en 4x12” Marshall-låda och gitarrer med singlecoil-, P90- och humbuckermikrofoner.
Det är som vanligt svårt att beskriva ljud i ord, men du som vet hur en god Marshalltopp av något modernare snitt låter, vet också precis vad jag beskriver här. Klassiskt Marshall-ljud är precis så där allomfattande ”perfekt” och därför så lätt att använda. Det rena ljudet är tjockt men ändå glasklart med ett genomträngande ”bett”.
Kanal 1, Classic gain - clean/crunch har en överlag dovare ton än kanal 2, Ultra gain – lead 1 och 2. I och med att de båda kanalerna delar eq får man labba lite med toninställningarna, om man är ute efter att de båda kanalerna skall ha liknande ljud. För min egen del tycker jag den tonala skillnaden är bra då kompljud kontra sololjud skiljer sig åt lite.
Med crunch på kanal 1 inställd, får man ett riktigt saftigt komp/riff-sound. Givetvis går det att gå från brun halvdist till hårt distade tongångar. Stärkaren svarar blixtsnabbt och det känns befriande lätt att groova loss på guran. Ljudet är lättspelat, direkt ”in your face” och låter… som bara Marshall kan göra.
Kanal 2 har mer av distorsion att erbjuda via lead 1 och 2 – mer och ännu mer, och passar till tufft rockigt spel samt riktigt bra sololjud. För den som vill åt extrema distsound kan även tone shift-knappen vara värd att prova – här når man ordentligt ”urskopade” ljud.
Förstärkaren är på 100 W och det är som vanligt så att det låter mer potent om man drar på volymen rejält, men det går också att välja triod-läge och då går stärkaren i 50 watt. Ljudet blir i detta läge en aning tamare, men kan vara lämpligt om man hamnar i situationer där man vill pressa stärkaren utan att lyfta taket med volym. Sanningen att säga är dessa ganska marginella skillnader och jag körde vid testtillfället i pentod – 100-wattsläget.
Slutomdöme. Det spelar, i det här fallet, ingen roll var stärkaren är tillverkad. DSL 100H låter som Marshall skall låta, tvärs igenom. Den här förstärkaren levererar allt från glaskrispigt rena ljud till hyperdistade diton, med fin skärpa och tyngd. DSL 100H är verkligen vad vi kan kalla en allroundstärkare, med tonvikt på klassiskt Marshallsound i alla dess färger. En mycket prisvärd förstärkare.
Fakta
• Rörförstärkare, topp
• 100/50 watt
• 4 st. ECC83 i försteg, 4 st. EL34 i slutsteg
• 2 kanaler
• Omkopplare för clean/crunch i kanal 1, lead 1och 2 i kanal 2 samt toneshift.
• Pentod/triod-läge – 100/50 watt.
• Reverb
• Effektloop
• Vikt: 24.2 kg
• Pris: 8 950:-
FUZZ 8/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se