Palmer Drei
Av Jörgen Cremonese
Palmer Drei är en finurlig liten rörtopp för gitarr med innovativ rörteknologi. En så kallad triple single ended amplifier. Fritt översatt: ”tre förstärkare i en”. Och det till ett mycket rimligt pris.
Redan för tjugo år sedan inledde Palmer en dominans som marknadsledande inom högtalarsimulering men det är de senaste årens stora satsning på prisvärda gitarrförstärkare och skräddarsydda högtalarlådor som fått konsumenter och media att idag uppmärksamma den tyske tillverkaren.
Drei är en kul liten topp med femtiotalsutseende och text på tyska. Titta en gång till på bilden; Drei betyder tre på tyska och den uppmärksamme ser att de tre stora rattarna på förstärkarens front alla har benämningen Endstufen. För alla germanofober kan jag berätta att det betyder slutrör. Vad är nu detta? Jo, Palmers chefsdesigner Markus Torvinen har efter att själv i åratal spelat på flera olika rörförstärkare samtidigt hittat en unik och revolutionerande teknisk lösning – Drei spelar med ett, två eller tre olika slutrör samtidigt i samma utgångstransformator! Uteffekten blir därför fem plus fem plus fem watt. Själv har jag inte tillräcklig teknisk kunskap för att lura ut hur Torvinen gjort och när jag frågat duktiga elkunniga har de tittat misstänksamt på mig och avfärdat min fråga som nonsens. Nu är Palmer Drei ingen fantasi, den existerar i högsta grad och sedan en vecka har förstärkaren spelat ljuva toner i mitt vardagsrum.
Palmer Drei är en enkel förstärkare att förstå sig på trots att alla kontroller har tyska namn, ingångsjacket Eingang, du förstärker gitarrsignalen med rattarna Normal och Höher – lägre och högre tonregister, tonkontrollen Klang och de tre mastervolymerna vid namn Endstufen samt standbykontrollen Bereit och av/på-knappen Strom. Baksidan är lika enkel, tre stycken högtalarutgångar för fyra, åtta och sexton ohm och en listig servicelucka med gångjärn som gör det enkelt att komma åt de tre slutrören.
Palmer Drei är helt handbyggd i Tyskland och tillverkas enbart på beställning, det finns alltså ingen kontinuerlig produktion och den kostar därefter…? Nej, det gör den faktiskt inte, priset är i sammanhanget misstänkt lågt; 9 995:-. Du kan beställa förstärkaren med val av sex olika slutrör; 6V6, EL84, EL34, 6L6, KT77 och KT90. Vad ska det vara bra för? Häng med så ska jag berätta.
Bestyckad med tre olika slutrör. Jag kopplar upp Palmer Drei i en 2x12” högtalarlåda med gamla Celestion Blue AlNiCo och använder fyra olika gitarrer med olika mikrofontyper. Just den här förstärkaren är bestyckad med 6V6, EL84 och 6L6 och jag inleder med att testa de tre slutrören separat för att höra hur traditionellt den kan låta.
EL84 vars karaktär jag känner bäst ger fem mycket högljudda watt och tonen är väldigt nära en klassisk Vox. 6V6 ger en annorlunda ljudkaraktär som ligger mycket nära femtiotalets Tweed Deluxe eller Gibsons GA-serie och 6L6 har en stabil botten likt klassiska Bassman. Efter bara ett par minuter begriper jag att Drei har alla förutsättningar jag behöver. Försteget håller högsta klass och jag märker snabbt att jag enkelt kan balansera olika gitarrer snabbt mellan Normal och Höher för att hitta gitarrens tonalitet. Mer Normal för singlecoil, plussa på Höher för att få mer toppregister om du har humbucker eller extremt överlindade mikrofoner i din gitarr.
Jag vill ha en stabil grundton med en svag men definierad överstyrning och börjar med EL84-röret uppvridet på trekvart. Normal och Höher med bra balans och det låter som min gamla Vox med ett modernt och fräscht inslag. Upp med 6V6-röret och en annan ton smyger sig in i ett redan bra ljud och dessutom, som jag inte tidigare begripit, ytterligare harmonik. Det låter vansinnigt bra. Upp med det sista röret, 6L6 och nu smyger sig en fast botten in i ljudbilden tillsammans med en tredje typ av harmonik. Resultatet är lysande, det ringer i terser, kvarter, kvinter och oktaver. Jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag hört ett liknande ljud förr, annat än när jag spelat på tre olika och mycket bra rörförstärkare.
Jag kopplar in en tolvsträngad gitarr och får fram ett ljud som kunde ha platsat på vilken Tom Pettyplatta som helst, och det på mindre än en halvminut. Det ringer av sträng och harmonik, alla toner hörs kristallklart och jag kan smyga in förstegsdist eller vrida på mer volym på slutsteget och få fram den snygga, komprimerade disten och välja vilket rör som ska dominera. Inte sällan väljer jag 6V6 eller 6L6 som dominantrör och det är för mig lite överraskande men kan bero på nyhetens behag, jag har ju spelat nästan uteslutande på Vox med EL84 och EL34 i slutsteget sedan 25 år tillbaka.
Jag provar med Stratocaster, Les Paul och det låter lika bra, är lika lätt att hitta det önskade ljudet och det går snabbt. Drei är definitivt en studioförstärkare 110 procent i min smak och uteffekten om fem plus fem plus fem watt räcker långt på scenen eftersom du inte får spela starkare än 100 decibel. Hårdare gitarrmusik? Jo tack, det går utmärkt! Jag kopplar in några olika distboxar och får snabbt fram exempel på alla tuffa gitarrtoner från 1968 till nutid. Kanske blir den breda dynamiken en nöt att knäcka om man ska dubba gitarrer i flera lager men å andra sidan kan man med en lätt justering ändra harmoniken så att du får olika typer av ringande harmonik på var sida.
SLUTOMDÖME. Palmer Drei låter bra, bättre, bäst – nej, rentav fantastiskt och minst tre gånger dyrare än de 9 995:- förstärkaren kostar. Jag försöker mitt bästa att hitta något mindre positivt men det är som förgjort! Rörbyten görs enkelt då förstärkaren har self-bias, den är liten och nätt och kan lätt flyttas runt, utgångsimpedansen passar alla typer av högtalarlådor… Inget kan få mig att ge Drei något annat än högsta betyg! Studioägare och ljudintresserade gitarrister måste kolla in Palmer Drei – gå till er lokale musikhandlare och kräv att de beställer hem ett exemplar för test!
Fakta
• Triple single ended rörförstärkare för gitarr, Class A
• Tre separata slutrör om 5 + 5 + 5 watt
• Slutrörsalternativ: 6V6, EL84, EL34, 6L6, KT77, KT90.
• Utgångar för 4 ohm, 8 ohm och 16 ohm.
• Pris: 9 995:-
FUZZ 3/12
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se