Skandinaviens ledande gitarrportal

Pot-byte och äkta bypass i wah wah

Av Albin Roslund
 
Det finns pedaler som har ett magiskt skimmer över sig, i varje fall för en musiker. Den spolebaserade wah wah:n är en sådan. Men en kär vän som denna blir sliten efter evigt giggande, repande och skaltragglande. Idag ska vi titta på hur man servar en wah wah genom att byta den del som slits ut fortast - poten. Vi hottar också upp ett behövligt switchbyte med äkta bypass-koppling, med stöd av sådant som vi kollade på i den förra artikeln.
 
Fotknappen, på pedalen som ligger framför mig, verkar inte följa mallen riktigt. I förra artikeln konstaterade vi att man ofta ser enpoliga till-till switchar i äldre pedaler. Den här pedalens switch har fyra stift, se bild 1, inte tre, som en 1pdt har. Vad är nu detta?
 
Här är det säkerligen frågan om en switch med två separata brytare, som växelvis är till eller från. Tittar man närmare så ser man att två av stiften är byglade. Den här kortslutningen ”förvandlar” switchen till 1pdt, som vi har snackat så mycket om. Stiften, som bygeln sitter på, leder med ett av de övriga och bytena görs med ett knapptryck. Fast mark under fötterna med andra ord, det sitter en 1pdt i pedalen!
 
Bild 1. Wah wah’n, som jag har blivit ombedd att serva och sätta äkta bypass i, har verkligen en 1pdt switch. Inget mysko så långt.
 
Låt oss titta närmare på om allt verkar stämma överens med standardkopplingen vi gick igenom innan. I bild 2 tar vi en favorit i repris och visar den kopplingen igen. De byglade stiften motsvaras av stift 2 i bild 2. Vi kan med rätta kalla dem för ”mittenstiftet”.
 
Bild 2. Den här kopplingen, som är baserad på en 1pdt switch, ser man ofta i äldre pedaler.
 
Från injacket går en gul sladd till stift 3 och en annan gul sladd till kortet. Det stämmer överens med bild 2, frånsett färgerna. I pedalen förbinder en grön sladd mittenstiftet med utjacket på pedalen. I skissen har vi en svart sladd här. I pedalen går det en blå sladd mellan stift 1 och kretsens utgång (från poten). Motsvarande sladd i bild 2 är röd. Toppen, den här pedalen är kopplad enligt mallen! Nu kan vi ta en favorit i repris till: bild 3 ger ett förslag på äkta bypass-koppling. Låt oss göra den nu. Det är lätt när vi har koll på vilka sladdar som är vilka.
 
Bild 3. En favorit i repris till: förslaget på äkta bypass-koppling från den förra artikeln.
 
Bilderna 4 till 7 visar hur en 2pdt switch skruvas fast och hur sladdarna flyttas, från den gamla switchen till den nya, för att överensstämma med kopplingen i bild 3. Som vi också sa innan: det är viktigt att rester av den ”oäkta” bypassen kopplas bort helt! I det här fallet är det lätt att se den gula sladden mellan injacket och kretsingången och den klipps av i bild 4. I pedaler med kortmonterade jack händer det att man missar att avlägsna motsvarande direktkoppling till ingången. Men jag fixar det lätt, klipp! Nu leder injacket med switchen och ingenting annat.
 
Bild 4. Den befintliga switchen, som visade sig vara en 1pdt, ersätts med en 2pdt. Sladden mellan injacket och stift 2 fästs. Sladden mellan injacket och kretsingången klipps av.
 
Nu ska stift 1 kopplas till kretsens ingång. Jag har nu en avklippt sladd som kretsingång och tyvärr är den för kort för att nå till stift 1. Kortet måste skruvas loss för att jag ska komma åt att fästa en ny, längre sladd här, se bild 5.
 
Bild 5. Sladden mellan kretsingången och stift 1 måste vara längre. För att komma åt att byta ut sladden var jag tvungen att skruva loss kortet.
 
Bild 6. Utjackets sladd har kommit på plats samt bygeln mellan stift 3 och 4. Kretsutgångens sladd (en sladd från poten i det här fallet) ska precis lödas.
 
Bild 7. Bygget avslutas med att stift 6 jordas i utjackets jordöra. Nu har pedalen true bypass!
 
Sedan är det detta med knaster och sprak. Potentiometern i en wah wah-pedal ska tåla massor då den hela tiden vrids fram och tillbaka. Ett tecken på att poten är trött och sliten är det typiska knasterljudet man hör när man trampar. Ett säkert kort är att slänga i en ny pot. Ett sådant byte påbörjas i bild 8. Skruven, som håller press på kuggstången, lossas och den nya poten monteras.
 
Bild 8. Poten sprakar en hel del, den behöver bytas ut mot en ny.
 
Här är jobbet med lödkolven en självklarhet och det krävs inte mycket eftertanke. Kopplingen kopieras, sladd för sladd. I bild 9 har den nya poten kommit på plats och den första sladden flyttats. Men när sladdflytten är avklarad kommer en detalj som kräver uppmärksamhet: kuggstången måste hamna rätt på potens kugghjul! Man får inte sätta den så att poten kommer att vridas förbi ett av dess ändlägen, när man så småningom ska till och trampa. Försiktigt får man känna så att hjulet hamnat rätt, genom att föra trampan upp och ned med handen, innan man drar åt skruven.
 
Bild 9. Att byta pot är en lätt sak: det är bara att skruva fast den nya poten och kopiera den gamla kopplingen. Viktigt är att man placerar kugghjulet så att poten inte vrids förbi något av dess ändlägen.
 
Övriga delar som slits med tiden är in-eller utgångsjacken, batterikontakten eller strömjacket, om pedalen har ett sådant. Här är det egentligen inte mycket mer att säga än att skaffa en ny komponent och tillämpa ”kopiera-den-gamla-kopplingen-principen”.
 
I nästa artikel ska vi kolla på några populära wah-moddar. I anslutning till pot-bytet kan en mekanisk modifiering nämnas. Man kan ändra svepet i pedalen genom att flytta kugghjulet ett hack eller två på kuggstången, upp eller ner, beroende på vilket del av frekvensspannet man vill komma åt. Så länge man ser till att poten inte sticker förbi ett ändläge är det ok och det kan utföras av vem som helst som har tillgång till en skruvmejsel!
 

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner