Rob Papen Punch & SubBoomBass
Av Mats Nermark
De instrument vi skall titta på här är framtagna av Rob Papen och egentligen avsedda för dom som arbetar med drum’n’bass. Men de passar till väldigt mycket annat också.
Oavsett vad för musik man jobbar med inom afroamerikansk tradition så finns det en rytm någonstans som framförs av någon typ av slagverk. Det kan vara någon som spelar på något eller så kan det vara en programmerad maskin, ett program i en dator eller annan digital apparatur. Därför är det ju alltid av intresse att se på nya sätt att generera olika typer av rytmer. Där kommer Punch in i (ljud)bilden.
Punch. Punch är en virtuell trummaskin-plugin framtagen av Rob Papen, som kanske är mer känd som skapare av den virtuella synten Albino.
Det finns så ohyggligt många trum-plugin så man kan ju fråga sig om det verkligen finns behov av ytterligare en. Efter att ha sett en demo av Punsch på NAMM så är svaret ett klart ja. Punch har ett antal funktioner som gör den speciell och spännande. Den innehåller möjligheten att arbeta både med syntgenererade ljud och samplingar. I syntdelen finns speciella modeller för olika trumljud såsom bastrumma, virveltrumma, etcetera. Det finns massor av samplingar i Punsch men man kan också importera egna som man gillar och som kanske är en viktig del av den egna ljudidentiteten.
En del trum-plugin har olika rytmer eller grooves färdigprogrammerade och en del tillåter dig dessutom att importera MIDI-filer som spelar på trummorna. Det är ofta trum-plugin som arbetar med realistiska trumljud. De trum-plugin som arbetar med synttrummor är oftast designade att efterlikna trummaskiner både när det gäller användargränssnitt och rytmer. Där programmerar man rytmerna i form av patterns som man senare kedjar ihop till en hel låt. Även om man i Punch programmerar patterns har Rob Papen på olika vis fått till det så att man kan jobba väldigt flexibelt. Personligen så händer det mig ofta att jag provar en rytm i en trumplugin som jag gillar men jag kanske vill ha en annan rytmisk indelning i exempelvis bastrumman. Jag vill dessutom alltid utan undantag spela mina egna fills. Beroende på vilken plugin jag jobbar med stöter jag på problem av olika slag. Jag kanske inte kan ta bort bastrumman alternativt flytta den på ett enkelt sätt så den hamnar där jag vill ha den. Jag kanske inte kommer åt ljuden i trumrytmen från min MIDI-klaviatur så att jag kan spela in egna fills, och så vidare.
Punch löser problemet på så sätt att alla trumljud finns tillgängliga via MIDI samtidigt som jag kan trigga olika trum-patterns samtidigt från min MIDI-klaviatur. Det är som att ha flera trummaskiner i en och samma plugin. Arbetsmetodiken blir således att jag väljer de patterns som passar mig just för tillfället och fyller på med det jag själv tycker att låten skall ha. Det är så i Punch att de förprogrammerade rytmerna oftast är uppdelade i olika delar, det vill säga bastrumma för sig, virveltrumma för sig, etcetera. Detta gör att man kan kombinera programmering av patterns med importerade MIDI-filer och egen programmering på ett mycket enkelt sätt som inte stannar upp det kreativa flödet.
Ljudmässigt är Punch väldigt flexibel även om det helt klart är en trum-plugin som riktar sig mot elektronisk musik, som till exempel hip-hop, dub step och drum’n’bass. Det faktum att Punch marknadsförs mot dessa stilar skall absolut inte avskräcka de som arbetar med andra musikstilar att undersöka den. Den fungerar utmärkt till andra stilar också, antingen som grund eller som rytmisk krydda att komplettera ett traditionellt trumset med. De som jobbar med filmmusik skall definitivt kolla in Punch eftersom det finns möjligheter att skapa riktigt drivande och väldigt tunga grooves som passar för att stödja många visuella situationer.
SubBoomBass. Liksom Punch är SubBoomBass designad med målgruppen modern dance i siktet. Men även här gör man sig en otjänst om man avfärdar SubBoomBass som ointressant bara för att man själv jobbar med andra musikstilar, för här finns väldigt mycket roligt.
Det är sällan jag skriver en låt utan bas. Det har kanske hänt två gånger de senaste 15 åren. Således är jag nyfiken på basljud. SubBoomBass är intressant ur rent pedagogiskt perspektiv för när jag först ser instrumentet på datorskärmen möts jag av massor av knappar och en oväntat ”vild” grafik. Vid demon ser Papen min reaktion och går direkt till Easy Mode som gömmer de mesta av användargränssnittet och tar fram fyra sektioner där man får tillgång till några få knappar som alla har stor påverkan på ljuden. När jag själv började jobba med SubBoomBass gick jag hit först för att se vad man kan göra med ett begränsat antal parametrar. Jag blev positivt överraskad inte bara av hur kraftfulla dessa få rattar var utan även hur ”svårt” det var att ratta bort sig så ljuden blev hyperkonstiga. Detta är klart en plugin för dem som vill börja ”syntsimmet” i grundare vatten för att senare ge sig ut på djupet. En pedagogisk funktion till är knappen Original. Om man gått ner i djupet och skruvat bort sig totalt klickar man på Original och alla ens synder är förlåtna och ljudet hörs i ursprungligt skick.
Som synt sett är SubBoomBass utrustad med två oscillatorer med alla klassiska vågformer modellerade liksom olika former av brus. Det går fort att ta fram syntbasar som låter som de vi hört på alla klassiska album genom åren. Men då SubBoomBass riktar sig mot modernare stilar finns även ett antal samplade vågformer från olika typer av elbasar och stämd perkussion och udda ljudkällor som jag med stor skaparglädje kombinerade med de klassiska vågformerna. Av namnet att döma kan man ju förutsätta att det finns sub-oscillatorer och det finns en till varje oscillator. Sub-oscillatorn kan ha antingen en sinusvåg eller en fyrkantsvåg. Just denna fyrkantsvåg ger en av de fetaste men samtidigt väldefinierade sub-oscillatorer jag upplevt.
För de som vill gå djupare finns möjligheten att ta utgången från oscillator 1 och låta den fungera som frekvensmodulator (FM) för oscillator 2. Detta är fiffigt och öppnar för många kreativa ljud. Givetvis kan man låta de båda oscillatorerna ringmodulera varandra för lite vassare ljud. Det finns två filter där filter 1 har en egen envelope generator för styrning över tid. Filtret kan ställas till en mängd olika typer, allt från klassiska lågpassfilter till ett speciellt ”vocal filter”. Filtret låter bra och reagerar väldigt snyggt på modulation från alla källor. Filter 1 och 2 kan kopplas i serie, parallellt eller split mode (osc1>filter1 / osc2>filter2).
Det finns ju många som gillar att använda syntbasar i sina produktioner men inte är speciellt intresserade av programmering. Då är det bra att det finns ett stort och tydligt strukturerat bibliotek med fler än tusen olika fabriksprogrammerade ljud. Dessa är upplagda i så kallade kategoribanker där man bland annat kan hitta ljud baserade på stil. Man kan lägga upp sina favoriter i en speciell bank, något jag använder flitigt. Även en person som jag, som verkligen gillar att programmera, har mycket att hämta bland fabriksljuden, både som utgångspunkt för ett ljud man vill jobba mer med men också att lära sig av. Det var många ljud som fick mig att stanna upp och undra hur ljudet var uppbyggt och gå in och se efter och ta lärdom av. Det är inte ofta det händer så jag gillar SubBoomBass av flera anledningar.
Tänk öppet! Här är två instrument som jag hade frånsett helt om jag inte stannat till vid Rob Papens monter på NAMM och råkat höra demon. Jag är inte alls inne på dub-step eller modern r’n’b som dessa plugin marknadsförs mot. Däremot är jag glad att jag stannade till eftersom jag nu upptäckt två instrument som verkligen utökar mina möjligheter att skapa roliga och effektiva arrangemang.
När ni nu kollar in Punch och SubBoomBass glöm då inte av att även titta på Rob Papens andra instrument som Predator, Blue och Blade. Det var egentligen dessa utmärkta plugin som jag egentligen gick till Papens monter för att kolla in.
Mer på: www.robpapen.com
FUZZ 3/13
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se