Skandinaviens ledande gitarrportal

Roland Cube Lite

Av Mats Nermark

Roland fortsätter att utveckla produkter för hemmamarknaden och nu är Cube Lite här. En liten och lätt gitarrförstärkare med iOS-interface.
Fokus i denna test blir ”liten och lätt”, plus förstås hur den fungerar att spela på hemma och kopplingen till iOS, det vill säga hur den fungerar tillsammans med iPhone.
Cube Lite. Detta är en liten förstärkare och ingen kraftpaket om man räknar i watt. Med tanke på att syftet med Cube Lite är att öva hemma så är ju styrkan nästan ointressant. Cube Lite har ett stereoslutsteg på 2x3 watt plus en inbyggd subwoofer på 4 watt. Dessa watt pumpas ut via 3 stycken 3-tums element där det ena elementet driver basfrekvenserna i en basreflexkonstruktion. 
Koppling till iPhone med det Roland kallar i-Cube Link är väldigt intressant och det är mer i dessa sammanhang man bör bedöma ljudet. Det följer med en sladd man kopplar till sin iPhone. Ingången kan användas som en vanlig aux-ingång om man vill koppla in uppspelningsapparatur av något slag att spela till. Om man har en iPhone kan man använda den för att spela med sitt iTunes-bibliotek men om man laddar ner gratisappen Cube Jam från AppStore kan man dessutom spela in sitt spel tillsammans med olika backing tracks man har i sin iPhone.
Ljud och spelbarhet. Konstruktionen med basreflexen resulterar i en överraskande jämn klangbild som klart strider mot det visuella intrycket. När man bedömer fysiskt små förstärkare är det viktigt att man hanterar de mentala förväntningar man har. Trots att man med ögat ser att det är en liten förstärkare med små högtalare är det många som fortfarande förväntar sig ett stort sound. Rent fysiskt kan en liten förstärkare aldrig ge ett stort sound i den bemärkelsen att den flyttar så mycket luft att spelandet blir en stark fysisk upplevelse. Om man däremot definierar stort sound som att ljudet skall fylla en stor plats i ett arrangemang, då bedömer man något annat. Nu presterade Cube Lite så mycket volym att den störde resten av familjen i huset där testen genomfördes. Helt klart fyller den volymkravet för att kunna öva med fullt tillräcklig volym hemma. Vill man spela tillsammans med en akustisk gitarr så fungerar det också volymmässigt.
När jag bedömer hur bra en produkt är så utgår jag ifrån någon slags minigräns för vad som är acceptabelt och sedan ser jag väldigt mycket till produktens pris. En förstärkare som kostar 30 000:- skall givetvis låta nästan overkligt bra, ha all funktionalitet och hålla utan översyn i tre generationer. Om förstärkaren kostar cirka 10 000:- har jag lägre krav. Vad skall man då säga om en förstärkare som kostar dryga tusenlappen? 
Lyssnar man på ljudet när man spelar tillsammans med en låt eller ett backing track så fungerar ljudet alldeles utmärkt. Lyssnar man i hörlurar låter det ännu bättre. Då låter den till och med bättre än direktinspelningsutrustnings som kostar mer än det femdubbla. 
Rent ljud har bra med headroom för funkiga högerhandsövningar eller snabba licks inom genren chicken-picking. Man kan använda drive-kontrollen för att göra ljudet lite grynigt vilket fungerar bra i vissa musikaliska situationer men inte i andra. Crunch-läget blev snabbt mitt favoritläge. Här kunde jag med hjälp av drive-kontrollen gå från nästan rena till rätt så distade ljud. När jag väl ställt in kontrollerna var det lätt att vidare forma klangen med hjälp av gitarrens volym- och tonkontroller, förutsatt att man har bra kontroller på sin gitarr. 
Genom attanvända algoritmer som svarar så pass autentiskt på anslag och gitarrens inställningar visar Roland att deras teknologi ligger på en högre nivå än många av konkurrenterna. Läget Extreme ger som namnet antyder extremt mycket gain och dist. Givetvis blir det inte samma svar på anslag här då den typen av dist på ett naturligt sätt ger en kompression. Denna kompression känns bra och gör det lätt att spela. Här kan jag få fram ljud som tar mig från 80-talets slicka rock till modern metal. Det är också bara här jag till viss del skulle önska mig en kontroll för mellanregistret för att förenkla rattandet. Man kommer dock lång med bas- och diskantrattarna. Vill jag ha mer mellanregister kan jag ju minska bas och diskant. Den enda anmärkning jag egentligen har är att Volume-ratten är lite ojämn. Det mesta händer mellan 0 och 5 och över det händer inte mycket alls. 
Att spela tillsammans med låtar på en iPhone är kul och där passar ljudet i Cube Lite väldigt bra in. Sitter bra i mixen helt enkelt. Cube Jam är väldigt lätt att använda. Där finns en Center Cancel-funktion som tar bort det instrument som finns i mitten av stereoperspektivet i den låt du spelar upp. Det innebär att om det ligger en sologitarr kan du med den funktionen ta bort originalgitarren och själv spela solot. Solot kan du spela in och sedan mixa ner i appen för att kunna lyssna på senare och du kan skicka den till din Dropbox om du har det för att eventuellt använda det inspelade i ett annat program.
Effekterna är två, chorus eller reverb. Choruset är av klassik Roland-typ och låter precis som ett chorus skall. Reverbet är fullt godkänt även om det hörs att det skulle kunna vara bättre. Jag saknar ett delay vilket skulle tillföra en hel del.
Slutomdöme. Roland Cube Lite ger en stor variation av möjliga klanger med de tre lägen den har. Från riktigt rent till väldigt mycket dist. Trots sin fysiska litenhet låter den balanserat inom sitt volymområde. Lyssnar man i hörlurar kan man ratta in tunga och kraftfulla ljud. Kopplingen till iPhone är kul och användbar. Det är förvånansvärt hur mycket Roland lyckats trycka in med tanke på det låga priset.
 
Fakta
• 2x3 watt slutsteg i stereo plus 4 watt slutsteg för subbas
• 3 x 3-tums högtalare 
• 3 lägen, JC Clean, Crunch, Extreme
• Aux ingång med separat volymkontroll
• i-Cube Link för koppling till grattisappen Cube Jam för iPhone
• Finish: röd, svart eller vit
• Pris: 1 290:-
 
FUZZ 4/13

 Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
ANNONSER
banner