Tre Duesenberg enmikade elgitarrer
Duesenberg lanserar nu tre enmikade tuffa Art Decoinspirerade elgitarrer med attityd så det både räcker och blir över. Det är dels två Dragstermodeller samt en något mer påkostad version kallad 52 Senior, vilken man bland annat sett i händerna på en viss Billy Gibbons.
Att säga att gitarrer med en mikrofon och ett wraparound-stall är en trend just nu är kanske att ta i en smula, men vi har sett ganska många modeller de senaste åren med just dessa, lite enkla attribut. Vad man får med den här typen av gitarr är ett väldigt rakt-på-sak-liknande handhavande. Det är plug and play i ordens rätta bemärkelse. Duesenberg har dock varit fiffiga och laddat dessa gitarrer med en hel del spännande funktioner. Duesenberg Dragster Dragster kommer i två versioner; en singlecut och en doublecut. Förutom kroppsformen är de två varianterna identiska. Duesenberg har ett formspråk, speciellt på detaljer som plektrumskydd och huvudets form som drar åt Art Deco-hållet, med sina trappstegsliknande kanter. Doublecutmodellen, som så många av Duesenbergs andra modeller, har även ganska tydliga drag av Gretsch i formerna. Kropp och hals är tillverkade av mahogny. Banden på rosewoodgreppbrädan är 22 stycken till antalet och av medium-jumbostorlek, mikrofonen en Duesenberg P90, stallet av wraparoundtyp; tjänar alltså både som stränghållare och stalldel med individuellt justerbara sadlar för intonation. Dragsters plektrumskydd är monterat direkt i kroppen och där finns – trots enmikskonfigurationen – faktiskt en trevägsswitch. Denna styr nämligen en coiltap där man kan få tre olika tonala varianter; ett fett, öppet P90-ljud i nedersta läget, ett twangigt skimrande sound i mellanläget och ett något mer beslöjat lite muddigare ljud i översta läget. En mastervolym tar hand om ljudnivån, och tonkontrollen, med sitt lite speciella 70-gradiga vridmoment, låter dig snabbt växla från krisp till mindre diskantrikt ljud – nästan som utväxlingen på en wah-wah-pedal. Spelkänsla och ljud De två Dragstermodellerna är välintonerade och har en skön, snabb spelkomfort. Känslan när man lirar på dess guror är kompakt och lätt. Det är inga som helst problem att attackera gitarrerna med hårda kompanslag, tonen är direkt och välklingande. Mikrofonen har ett härligt, torrt men fett klingande tonspråk och får förstärkaren att leverera mycket av strängarnas metallklang, som sig bör när det handlar om P90-mikar. Trevägsswitchen ger, som nämndes, tillgång till tre tonala varianter. Jag tycker att det nedersta läget, alltså då miken går för fullt, var det mest användbara. Intressanta är ändå de andra tonlägena; mittläget med en något sprilligare ton och ”upp”-läget med en beslöjad diskantfattigare ton. Det beror självklart på hur man ställer in stärkaren och vad man söker efter för ljud till olika låtar. Mellanläget ger ett mycket trevligt, snärtigt sound vid rena och halvdistade inställningar, och detta läge tillsammans med full-läget (nedåt) fungerar faktiskt riktigt bra som komp- kontra sololägen. Det är alltså ingen volymskillnad i dessa lägen, men man får lite extra skjuts i ljudet när man växlar över till fullt drag från miken. Jag tycker att en P90-mik låter alldeles förträffligt med helt rena ljud på förstärkaren. Användbart, kanske i lite jazzigare sammanhang, är dessutom uppläget med den lite diskantreducerade tonen. Oavsett vilken tonal variant man använder sig av är tonkontrollen, en så kallad speed-tone, ganska frän att vrida till på. Vridmomentet är endast 70 grader och man kan därför göra snabba ”drillar” från full diskant till reducerad diskant så att det låter lite wah-wah-likt. Slutomdöme Drgstermodellerna är riktigt tuffa, snygga och lätthanterade. När det gäller typen enmikade gitarrer är det extra kul att det finns flera tonala varianter inbyggt i konstruktionen, som faktiskt förvandlar en ganska ”enkel” gitarr till något som i andra fall kräver mer än en mikrofon. Ljudet och spelbarheten är i toppklass och gitarrerna borde passa för de flesta musikstilar och smaker. Fakta Duesenberg Dragster – Singlecut och Doublecut • 6-strängad solid elgitarr • Kropp av mahogny • Hals av mahogny • Greppbräda av rosewood • Mensur 25.5” • Band: 22 st. medium-jumbo • Mekanik: Duesenberg Z-Tuners • Stall: Duesenberg Wraparound • Mikrofon: Duesenberg P90 • Färg: Singlecut: Vinatge sunburst eller Vintage Blond. Doublecut: Cherry Red Duesenberg 52 Senior Duesenberg har coola cats som använder deras gitarrer, till exempel boysen i Rolling Stones, Mike Campbell och Billy Gibbons, bland andra. Jag vet inte om just Billy Gibbons är direkt knuten till modellen 52 Senior men det finns en association, om inte annat. Jag har sett Billy Gibbons spela på två Gold Top Les Paul med endast en P90-mik och wraparoundstall – en Gibson Custom Shop och en Tokai. Nu finns det bilder på Billy där han lirar på en Duesenberg 52 Senior Gold Top, just en sådan som vi har som testobjekt. Den här gitarren ser vid en första anblick nästan exakt likadan ut som Dragster, men är lite mer påkostad. Färgen är, som sagt, Gold Top – och en mycket fin sådan, med en skönt grönskimrande ton under guldfärgen – exakt som man kan se på äldre Gibson Les Paul-gitarrer. Kroppen är av mahogny med urfrästa tonkammare och har en karvad top av lönn. Halsen är på denna modell gjord av lönn med en greppbräda av rosewood. Banden är 22 stycken och av jumbostorlek. Plektrumskyddet och dess kontroller är desamma som på Dragster-modellerna, men switchen är tillverkad i U.S.A., jackplattan i Italien och pottarna i Japan – med andra ord lite snofsigare hardware. Det sitter också ett något udda ”armrest” av metall på gitarrens ovankant. Spelkänsla och ljud 52 Senior har en snabb, lättspelad känsla och man får ett lite lyxigare intryck, än på Dragstermodellerna, dock andas hela gitarren lika mycket ”rock” som de andra. Den karvade toppen gör att gitarren känns lite större att ha på sig – lite mer gitarr, så att säga. Mikrofon, switch och kontroller har samma utformning och funktion som på Dragster – men soundet är en aning annorlunda. Ljudkamrarna öppnar upp ljudet så att man får en kärv, träig grundton som får tonen att vibrera på ett trevligt sätt, samtidigt som halsens lönnträ ger en extra anstrykning diskant på toppen. Man skulle kunna säga att ljudet närmar sig det man får på en Gibson ES 330, den utan stock och P90-mikar. Switchens funktioner tillåter även extra tonala varianter som gör att man kan labba fram olika sköna ljud. Slutomdöme Faktum är att ljudet i 52 Senior – om man ställer in stärkaren på ”rätt” sätt – liknar många av de näbbiga men ändå feta sound som Billy Gibbons använder sig av. Gitarren är dessutom riktigt snygg och har ett lyxigt, extra skimmer över sig. Vill man sticka ut visuellt och kanske gillar att låta i Gibbons anda är denna gitarr väl värd att spana in. Fakta Duesenberg 52 Senior • 6-strängad elgitarr • Kropp av mahogny med urfrästa kammare • Hals av lönn • Greppbräda av rosewood • Mensur 25.5” • Band: 22 st. jumbo • Mekanik: Duesenberg Deluxe Tuners • Stall: Duesenberg Wraparound • Mikrofon: Duesenberg P90 • Färg: Gold Top www.brinks.com FUZZ 9/10 |
Fler artiklar
Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se