Skandinaviens ledande gitarrportal

VGS E-guitar Pro Series Radioactive TD-Special

Vad sägs om en elgitarr som intonerar perfekt över hela greppbrädan och som dessutom aldrig stämmer om sig? Tyska gitarrtillverkaren VGS har något stort på gång med sin TD-Special.


 VGS TD-Special är en signaturgitarr som svenske sessiongitarristen Tommy Denander varit med och designat. Den inkluderar två av de största innovationerna inom gitarrteknologi på senare tid: True Temperament Fretting System och Evertune Bridge.

Vanliga gitarrer blir ostämda, det ligger i sakens natur. Efter en omild behandling med mycket solon och böjar, när temperaturen växlar, om man råkar stöta till någon stämskruv etc, etc. Evertunestallet råder bot på allt och gör att gitarren håller sig stämd under alla tänkbara förhållanden.

True Temperament Fretting System har vi avhandlat tidigare ett flertal gånger och kunnat konstatera att om man vill ha en gitarr som intonerar perfekt över hela greppbrädan så är det en TT-bräda som gäller. All right, där har vi intoneringsproblemet löst, men att gitarren liksom lever sitt eget liv och titt som tätt stämmer om sig är fortfarande ett problem.

Det finns en hel del ganska intrikata lösningar på detta också, vi har till exempel sett Gibsons Robotic-stämning där gitarren via servomotorer stämmer gitarren för dig. Evertune använder dock en helt mekanisk lösning, här finns alltså inga motorer eller annan elektronik inblandad.

VGS TD-Special

Gitarristen Tommy Denander berättar i ett videoklipp på YouTube om när han fick testa stallsystemet Evertune och upplevde en nästan overklig känsla av att; ”det här är lite för bra för att vara sant”. I klippet berättar Tommy att han funderat på en gitarr som uppför sig som ett keyboard, alltså att man kan spela var som helst på halsen och i vilka voicings som helst utan att behöva justera stämningen. Detta är ju väldigt märkbart i till exempel studiosammanhang där man ofta lägger ackord med olika voicings, i höga och låga tonlägen tillsammans, och att man då mer eller mindre alltid måste stämma om gitarren. Med VGS-gitarren försvinner detta problem, intonationen tar True Temperament-systemet hand om och gitarren hålls hela tiden exakt stämd med hjälp av Evertune-stallet.

Evertunestallet och True Temperament-systemet i samarbete gör den här gitarren till något så fantastiskt som ett alltid stämt och, i stort sett, perfekt intonerat instrument – som ett keyboard.

Med en insexnyckel kan man justera fjädrarnas dragkraft individuellt för olika tjocklek på strängset, samt intonation och stränghöjd.

Man fattar att Tommy Denander, som ofta arbetar i studiosammanhang och som just var på jakt efter dessa egenskaper i en gitarr, såg till att slå två flugor i samma smäll med True Temperament och Evertune. Därmed skapades VGS TD Signature Model.

VGS-gitarren är i övrigt mycket välbyggd och känns bekväm att spela på. Kroppen är tillverkad av al och har en flammig lönntopp. Halsen är av lönn och har en skön V-formad profil, dock inte så ”boatneck”-kraftig men med en svag aning. Greppbrädan är av ebenholts och har 24 stycken True Temperament Thidell Formula 1-band.

Mikrofonerna är aktiva EMG. En EMG-85 humbucker i stallposition och två SLV singlecoilmikar i mitt- och halsläge. Mikarna styrs av en volym, och tonkontroll samt en femlägesswitch.

Att Tommy Denander valt mikrofoner från EMG känns ganska naturligt. Dessa är framförallt att föredra om man arbetar mycket i studiosituationer eftersom de i stort sett är helt befriade från brum och arbetar med jämna frekvenskurvor. Man kan säga att de har "mycket av allt" och lämnar ett ljud som är lättrattat både i inspelnings- och livesammanhang.

De låsbara Schaller M6 stämskruvarna, som vi tidigare har sett på gitarrer från bland andra Jackson och Yamaha, är intressanta. De har helt runda vred, utstickande i sidled från huvudet. De är lätta att vrida på tack vare räfflade ytor. Då de saknar "vingar" kan inte stämskruvarna stämma om någon sträng om man till exempel lutar gitarren mot en vägg eller lägger den ned mot någon yta. Utseendet på dessa stämskruvar höjer också känslan av futurism och modernt tänkande – något hela gitarren i övrigt har massvis av.

Spelkänsla och ljud

Många kanske undrar hur de där TT-banden känns att spela med? Svaret är att det känns precis som med vilka andra band som helst – ingen skillnad! Det är rent visuellt man hajar till, men spelkänslan är normal. Halsens matta finish ger också en torr, fint träig spelkänsla.

Gitarren stämde som ett precisionsur och hur och var på greppbrädan jag lade klanger och ackord så stämde gitarren i alla lägen – här arbetar Evertune och TT-banden i perfekt harmoni. Detta är en ganska fantastisk känsla måste jag medge. Jag brukar inte ha några direkta problem med intonation och stämning på de gitarrer jag använder, men upplevde en annan spelkänsla då man inte behöver småkompensera med fingrarna när man glider upp på halsen och till exempel spelar tresträngsackord.

Det tog några minuter att justera strängarna med hjälp av stämskruvarna så att gitarren passade min spelstil med bändar och vibrato. Men när det väl var gjort fungerade gitarren precis som jag är van vid, och den var klockrent stämd under den vecka jag hade gitarren för test. Trots att jag spelade på den en hel del varje dag behövde jag inte stämma den en enda gång.

Ljudet i VGS TD-Special är massivt, dynamiskt och övertonsrikt. Har du hört aktiva EMG-mikar så vet du vad jag menar. Vid både rent och distat sound levereras en stadig och fullödig ton. Humbuckern är saftigt fet och det blir rejält drag vid distat sound och de två singlecoilmikarna ger ett glasklart men ändå fett ljud ifrån sig. I eggläge blir ljudet mycket sprött klingande och rejält ”funky”, om man tänker sig funk spelad på amerikanskt västkustsätt. Addera sedan lite dist och ljudbilden blir genast rå och brun.

Slutomdöme

VGS TD-Special är en väldigt intressant och totalt unik gitarr – faktiskt one of a kind. Man är ju först med konceptet True Temperament och Evertune vilket gör gitarren till något så fantastiskt som ett alltid stämt och perfekt intonerat instrument. Precis som ett piano. De gitarrister som känner att instrumentet man använder har vissa begränsningar när det gäller stämning och intonation kommer att jubla över denna gura.

VGS TD-Special är i det stora hela en välbyggd, lättspelad gitarr med utmärkta tonala egenskaper, som lär passa i de flesta typer av musikaliska sammanhang. Framförallt i studion och på scen, vilket inte är så konstigt eftersom det är studioräven Tommy Denander som ligger bakom designen.

En sådan här exklusiv och unik gitarr kostar väl både skjortan och slipsen? Faktiskt inte. Drygt 25 000:- är priset. Med tanke på att den bjuder på två av de hetaste gitarrinovationerna just nu och i övrigt är ett högklassigt bygge är priset ingenting annat än väldigt konkurrenskraftigt jämfört med vad andra high endgitarrer kostar.

Fakta

VGS E-guitar Pro Series Radioactive TD-Special

• 6-strängad solid elgitarr
• Kropp av al
• Topp av lönn
• Hals av lönn
• Greppbräda av ebenholts
• Band: 24 stycken True Temperament Fretting System
• Mensur: 25.5”
• Mekanik: Schaller M6, låsbara
• Stall: Evertune Bridge System
• Mikrofoner: EMG aktiva. 1 st. EMG-85 humbucker i stallposition. 2 st. EMG SLV singlecoil i mitt- och halsläge.
• Vikt:
www.gewa.com / www.vgs-guitars.com

Så funkar Evertunestallet

Evertune-systemet handlar, som tidigare nämndes, om en helt mekanisk och egentligen väldigt enkel lösning. Varje sträng har en fjäder baktill på gitarren – ungefär som på ett konventionellt svaj. Det är sex fjädrar som vardera håller strängklackarna på plats. Stallklacken är rörlig i ett ”tillåtet sweetspot-läge” – ett läge som man får trimma in utefter vilken strängtjocklek man använder på varje sträng. Stallklacken har ett lås, uppåt och nedåt i tonhöjd, där fjädern alltid är spänd och så att säga ”redo” för till exempel G-strängens exakta ”in-tune-ton”.

När man byter en sträng och stämmer upp uppför sig stallet och strängen på vanligt vis – man hör tonen sakta höja sig medan man stämmer upp strängen. När den rätta tonen infinner sig utjämnas dragkraften från strängen och fjädern baktill och stallklacken blir i ”sweet-spot-läget” flytande. Fortsätter man nu, när strängen är korrekt stämd, att vrida på stämskruven så höjs inte tonen, utan fjädern kompenserar genom att dra stallklacken bakåt.

Det är just detta som är det ”magiska” i Evertune-systemet. Den stämda strängen tillåts en rejäl felmarginal uppåt och nedåt i dragstyrka – fjädern kompenserar strängens dragkraft och håller strängen stämd även om man vrider stämskruven något varv fel, uppåt eller nedåt tonalt.

Låt oss säga att vi tar ett ackord, vilket som helst, och på ”slarvmanér” bänder strängarna lite, så blir det på en vanlig gitarr direkt hörbart ostämt – men med Evertune-stallet så kompenserar fjädrarna strängarnas dragtryck, där våra fingrar nu bänder strängarna och försätter strängarna i rätt stämda läge. Man kan säga att strängens ton inte höjer sig trots att man bänder strängen.

Hur funkar vibrato och böjar?

Då infinner sig omedelbart frågor om vibrato och normala strängböjningar? Kan man böja upp strängen en helton på normalt sätt, och kan man använda sitt naturliga vibrato?

Ja, det kan man – men det är en liten justering som krävs när man stämmer strängarna, första, och faktiskt enda gången.

När man använder Evertune-stallet kan man välja att ha strängarna stämda ”mitt i” sweetspot-läget” – alltså med en stor ”felmarginal”. Det här passar gitarrister som inte använder bändar, eller spelar solospel, utan strikt kompar ackord. Här händer ingenting när man bänder strängen – man kan böja uppåt men tonen förblir densamma. För de flesta gitarrister känns nog det läget ganska så onaturligt läge att lira i.

Hemligheten ligger i hur mycket man vrider på stämskruven när strängen har nått sitt stämda läge (sweetspot): När strängen (vi kan ta G-strängen som exempel) är stämd kan man alltså vrida på stämskruven ett par varv till utan att tonhöjden ändras, men något varv till så upphör fjädern baktill och strängens ekvilibrium att verka och tonen glider upp i ett G#. Precis när detta sker backar man bakåt, vrider tillbaka stämskruven så att tonen återgår till G – och där har vi en kompensation från fjädrarna som tillåter att man bänder strängen på vanligt sätt. Vrider vi tillbaka stämskruven ytterligare blir heltonsbänden alltmer ”seg”, och det är denna lilla justering man får göra så att gitarrsträngarna känns naturliga att använda.

Det låter kanske krångligt och invecklat – men har man testat en stund, så har man också full kontroll på hur det fungerar.

Det här kan vara svårt att få en visuell bild av och man måste testa själv hur det känns – men det fungerar faktiskt. Strängarna hålls hela tiden exakt stämda hur hårt eller ”slarvigt” man än spelar – magiskt!

Mer info: www.evertune.com

FUZZ 3/11





VGS_TD_Special.jpg

Fler artiklar

     Prenumerera på nyhetsbrev från fuzz.se
    ANNONSER
    banner